بحران جدید مرد مونارنجی/ آیا ترامپ به زندان می رود؟

در قوانین انتخاباتی آمریکا، مطلبی در مورد نامزد شدن یک زندانی یا محکوم قضایی نیامده است. به همین دلیل، نامزد شدن یک زندانی در انتخابات ریاست جمهور منعی ندارد.
کد خبر : 74386
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵

به گزارش خط بازار؛ در قوانین انتخاباتی آمریکا، مطلبی در مورد نامزد شدن یک زندانی یا محکوم قضایی نیامده است. به همین دلیل، نامزد شدن یک زندانی در انتخابات ریاست جمهور منعی ندارد. نکته جالب این است که فرد زندانی در صورت پیروزی در انتخابات، می تواند رئیس جمهور شود.

روز پنجشنبه حکمی تاریخی توسط هیات منصفه دادگاه نیویورک صادر شد. طبق حکم هیات منصفه، دونالد ترامپ در تمام ۳۴ فقره اتهامی در دادگاه نیویورک در زمینه پرونده پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های مستهجن مجرم شناخته شد.

این نخستین بار است که یکی از روسای جمهور آمریکا توسط دادگاه محکوم می شود. با محکوم شدن ترامپ، آمریکا به لحاظ سیاسی در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته است.

دونالد ترامپ به جز عنوان رئیس جمهور سابق، عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری 2024 را هم یدک می کشد. ترامپ قرار است در ماه نوامبر با جو بایدن، رئیس جمهور فعلی و نامزد نهایی دموکرات ها رقابت کند و در صورت شکست بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواهد شد.

از آن سو، هنوز وضعیت دادگاه ترامپ در نیویورک مشخص نیست. اگرچه هیات منصفه به محکومیت ترامپ رای داده اند اما این قاضی دادگاه است که ماهیت مجازات ترامپ را مشخص خواهد کرد. قاضی می تواند از مجازات هایی مانند جریمه مالی، تعلیق، نظارت یا زندان استفاده کند.

اگرچه تحلیلگران حقوقی معتقدند با توجه به سن بالای ترامپ و عدم سوء پیشینه قضایی بعید است قاضی حکم به زندانی شدن ترامپ دهد، اما اگر مسائل سیاسی بر مسائل حقوقی بچربد و ترامپ پیش از انتخابات محکوم به زندان شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ترامپ می تواند رئیس‌جمهور شود؟

قانون آمریکا پیش بینی وضعیت اخیر ترامپ را نکرده است. در قانون، مطلبی در مورد نامزد شدن یک زندانی یا محکوم قضایی نیامده است. به همین دلیل، نامزد شدن یک زندانی در انتخابات ریاست جمهور منعی ندارد.

نکته جالب این است که فرد زندانی در صورت پیروزی در انتخابات، می تواند رئیس جمهور شود. اگرچه طبق قانون، فرد محکوم بعد از ریاست جمهوری نمی تواند حکم خود را لغو کند اما از آنجا که رئیس جمهور آمریکا در طول فعالیتش در کاخ سفید، مصونیت قضایی دارد، با حکم دیوان عالی می تواند در طول ریاست جمهوری از زندان خارج شده و در کاخ سفید فعالیت کند.

البته شرایط فوق به شدت بدبینانه و دور از واقعیت است. اولا، همانطور که بیان شد، بعید است قاضی دادگاه ترامپ را به حبس محکوم کند. ثانیا، ترامپ  و وکلایش می توانند درخواست تجدید نظر دهند. بررسی درخواست تجدید نظر وکلای ترامپ چند ماه یا حتی یک سال طول می کشد و بعد از تایید درخواست تجدید نظر، دادگاه تجدید نظر برگزار خواهد شد. بنابراین، احتمالا حکم نهایی دادگاه بعد از انتخابات صادر شود.

تاثیرات سیاسی حکم دادگاه/ طرفداران ترامپ او را رها می کنند؟

با این حال، آنچه مهم است نه ماهیت حکم قضایی علیه ترامپ بلکه صرف وجود این حکم است. ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا است که محکوم قضایی شده است. او به جز دادگاه نیویورک، با چند دادگاه دیگر نیز مواجه است که مهم ترین آنها، دادگاه دخالت او در شورش یکشنبه سیاه و حمله به کنگره آمریکا است.

احتمالا محکوم شدن ترامپ در این دادگاه نیز زیاد است. این مساله باعث شده گروهی ترامپ و طرفدارانش را مسخره کنند و آنها را حامی یک خلافکار بدانند.

با وجود این، به نظر می رسد خود طرفداران ترامپ نگران این مساله نیستند. بلافاصله بعد از حکم دادگاه نیویورک، تیم انتخاباتی ترامپ کمپین حمایت مالی از او را راه اندازی کرد. طرفداران ترامپ شروع به پرداخت وجه مالی کمکی به او کردند و میزان تراکنش ها به حدی زیاد بود که حساب های بانکی و اینترنتی با اختلال مواجه شدند.

این مساله نشان می دهد که طرفداران مرد مونارنجی قصد دست کشیدن از او را ندارند. علت این مساله این است که طرفداران ترامپ معتقدند او در مقابل سیستم فاسد آمریکا ایستاده و یک «دیگری» بزرگ در مقابل ساختار سیاسی ایالات متحده (نه فقط حزب دموکرات) است.

آنها معتقدند ساختار سیاسی آمریکا معیوب است و ترامپ قصد دارد با این ساختار معیوب و فاسد بجنگد. به همین دلیل، اتهام و احکام این ساختار معیوب علیه ترامپ ارزش و اعتباری ندارد.

منبع: خبر فوری
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.