خط بازار
بازار و صنعت

با ۱.۵ میلیارد تومان چه خودرویی بخریم؟

به گزارش خط بازار؛ با افزایش قیمت خودروهای داخلی‌انتخاب بین خودروهای داخلی یا کارکرده خارجی در سال‌های اخیر شکل جدی‌تری به خود گرفته است، به طوری‌که بسیاری از خریداران میان خودروهای خارجی با کارکرد بالا و خودروهای صفر داخلی سرگردان شدند. در این گزارش، برخی خودروهای داخلی و کارکرده خارجی با رنج قیمتی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را ارزیابی‌ کرده و با نظرسنجی از کارشناسان به طرح این موضوع پرداخته که از میان خودرو کارکرده خارجی یا خودرو داخلی صفر در شرایط کنونی، کدام گزینه می‌تواند مناسب‌تر باشد.

خودروهای داخلی صفر

در میان خودروهای صفر کیلومتر خریداران می‌توانند، با بودجه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک U5P»، «دنا پلاس EF7اتوماتیک توربو آپشنال»، «تارا اتوماتیک V4 LX »، «شاهین پلاس اتوماتیکAT6 » و «کی ام سی ایگل ۱.۵ لیتر» را انتخاب کنند.

«پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک U5P» در ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری معمولی TU5 به بازار عرضه شد، اما از نیمه دوم سال ۱۴۰۱، ایران‌خودرو تولید و عرضه ۲۰۷ اتوماتیک را در هردو نسخهٔ پانوراما و سقف فلزی با پیشرانه ارتقاءیافته TU5P و گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE آغاز کرد.

«دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو آپشنال» را می‌توان یک از خودرو‌های پرطرفدار ایران خودرو دانست، این خودرو از لحاظ فنی و قوای محرکه هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی ندارد و از همان پیشرانه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر EF7 توربو استفاده می‌کند که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE صورت می‌گیرد.

اما «تارا اتوماتیک V4 LX» که بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده، همان خودرویی است که امتیاز تولید آن در دوران برجام به ایران‌خودرو رسید، اما به دلیل برهم خوردن برجام و بازگشت تحریم‌ها، هیچ‌گاه برای تولید انبوه روی خط تولید ایران‌خودرو نرفت و از آنجایی‌که تا قبل از خروج پژو از ایران، میزان داخلی‌سازی ۳۰۱ به ۴۵ درصد رسیده بود، ایران‌خودرو تصمیم گرفت مابقی قطعات را با کمک سازندگان ایرانی تولید کند و نهایتا نسخه ایرانیزه این سدان فرانسوی را با نام تارا روی خط تولید ببرد.

«شاهین پلاس اتوماتیکAT6» که بر اساس پلتفرم نسل دوم تویوتا یاریس ساخته شده، به لطف طراحی و پلتفرم مدرن‌تر نسبت به سدان‌های ایران‌خودرو، می‌توانست به محصول موفقی در بازار کشورمان تبدیل شود، اما ماجرای پیشرانه این خودرو به یک گره کور تبدیل شد. در ابتدا قرار بود پیشرانه ۱.۶ لیتری برلیانس مورد استفاده قرار گیرد، اما در نهایت سایپا چاره کار را در توربوشارژ کردن موتور M15 خانواده تیبا و کوییک دید. بدین ترتیب، نهایتا در سال ۱۳۹۹ شاهین با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ هشت سوپاپ به بازار آمد.

«کی ام سی ایگل ۱.۵ لیتر» گزینه دیگر بازار داخلی است. نسخه بنزینی این خودرو با سدان کوچک پیشین کرمان‌موتور، جک j4، تفاوت چندانی ندارد. ایگل مانند هر خودروی اقتصادی دیگری از یک پیشرانه کوچک ۱.۵ لیتری تنفس‌طبیعی ۴ سیلندر استفاده می‌کند که توان تولید نهایتا ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را داشته باشد.

خودروهای خارجی کارکرده

در میان خودروهای کارکرده خارجی هم «جکS5»، «آریزو ۵ دنده‌ای»، «هیوندای اکسنت»، «مزدا۳ new صندوق‌دار» ، «رنو کپچر» و «چانگان» مورد ارزیابی‌ قرار گرفتند.

«جک S5» از جمله باسابقه‌ترین شاسی بلندهای چینی حاضر در کشور است،‌ این خودرو به پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتون متر گشتاور مجهز است و یک گیربکس دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک، نیروی تولیدی موتور را راهی چرخ‌های جلو می‌کند.

اما «آریزو ۵ دنده ای»؛ این خودرو به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که می‌تواند ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه با یک جعبه‌دنده CVT هماهنگ شده است. سواری چری آریزو ۵ دنده نسبتا نرم و راحت است و این خودرو در پیچ‌ها هم هندلینگ مناسبی دارد.

«هیوندای اکسنت» برای بازار ایران، با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری وارد بازار شده که قدرت ۱۲۲ اسب بخار را تولید می‌کند. این مدل با جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته و ۴ سرعته‌ی خودکار در بازار جهانی عرضه می‌شود.

اما «مزدا ۳ نیو صندوق دار» محبوب بازار خودرو، به موتور دو لیتری مجهز است. این پیشرانه قدرتی حدود ۱۴۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر تولید می‌کند و جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال توان را به چرخ‌های جلو دارد. این پیشرانه با سطح امکانات مختلفی در سری اول مزدا ۳ به بازار عرضه شد.

«چانگان CS55 پلاس» از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می‌برد که توانایی تولید حداکثر ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس ۷ دنده دو کلاچه تر (WDCT) به چرخ های جلو منتقل می شوند تا چانگان CS55 پلاس شتاب صفر تا ۱۰۰ را طی ۸.۲ ثانیه طی کرده و تا حداکثر ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت به شتاب گیری خود ادامه دهد.

گزینه نهایی، داخلی صفر یا خارجی کارکرده؟

با توجه به ارزیابی صورت گرفته از سوی کارشناسان بازار خودرو، این نکته مشخص شده برخی از کارشناسان معتقدند که خودروهای داخلی با توجه به خدمات گسترده و بهتر و نقدشوندگی راحت ‌تر گزینه مناسب‌تری نسبت به خودروهای خارجی هستند. این در حالی که گروه دوم، کیفیت و سواری راحت را دلیل انتخاب گزینه‌های کارکرده خاجری دانسته و به این نکته اشاره می‌کنند که کیفیت و دوام قطعات این خودروها نسبت به داخلی‌ها بیشتر است.

در جدول زیر نظر ۵ کارشناس خودرو را درباره انتخاب بهترین خودرو با بودجه ۱.۵ میلیارد تومان ببنید:

منبع: اقتصادنیوز

دیدگاه خود را بنویسید