به گزارش خط بازار، آرش محبی نژاد در برنامه تهران۲۰ شبکه تهران که با موضوع موانع تولید و پیچیدگی ها در فرآیندهای مجهول در صنعت خودرو و قطعه سازی و بررسی طرح مجلس جهت واردات خودرو حضور داشت، اظهار کرد: مصوبه آزادسازی واردات خودرو دو قسمت دارد؛ یکی واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و یا صادرات قطعه، که بسیار خوب است و هیچ منعی ندارد؛ اما قسمت دوم آن باعث تعجب و حیرت قطعه سازان و صنعتگران کشور است.
محبی نژاد با انتقاد از مانع تراشی های غیرضروری بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه و مایحتاج صنعتگران خودرو و قطعه سازی ادامه داد: تولیدکننده قطعات خودرو به عنوان تنها بخش خصوصی تحریم شده توسط آمریکا، چهارسال با مقامات، به خصوص مدیران بانک مرکزی و حتی نمایندگان مجلس چانهزنی و گاهی التماس کردیم که اجازه واردات مواد اولیه و مایحتاج تولید بدون خروج ارز از کشور را صادر کنند تا تولید ادامه داشته باشد، کارگر بیکار نشود و افت تیراژ و کیفیت تولید نداشته باشیم، اما نتیجه ای حاصل نشد.
وی افزود: ما در شرایط سخت تحریم امکان انتقال ارز از روش های معمول بانکی مانند سوئیفت را نداریم اما بسیار عجیب است که مجلس شورای اسلامی بعد از ۴سال و بر خلاف مقررات و موازین بانک مرکزی طرحی را مصوب میکند و هدیه ای را دو دستی در سینی طلا تقدیم به وارد کنندگان خودرو می کند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اظهار کرد: نکته قابل تامل این است که مجوز واردات خودرو از کشورهایی صادر شده که ما را در بدترین شرایط تحریمی تنها گذاشتند، کشورهایی مانند کره جنوبی که به ما مواد اولیه ندادند، قطعه پیش ساخته و نیمه ساخته ندادند و باعث افت تیراژ و افت کیفیت صنعت خودرو کشور شدند.
محبی نژاد گفت: جلسات متعددی با بانک مرکزی گذاشتیم و خواستیم که اجازه بدهد تا از ارزهای ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم و بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی بتوانیم تولید را زنده نگه داریم اما مخالفت کردند، حالا و به یکباره با مصوبهای مواجه میشویم که میگوید واردات خودرو دقیقاً از همان کشورهایی که ما را تحریم کردند و با همان ارزی که ما چهار سال برای آن تلاش و التماس کردیم، آزاد شده است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0