با سازمان‌های فشار اسرائیل در دنیا آشنا شوید

ده‌ها و بلکه صدها گروه و سازمان فشار در دنیا وجود دارند که وظیفه آنها تأثیرگذاشتن بر دیدگاه و افکار شخصیت‌ها، دولت‌ها و رسانه‌هاست تا آنها را با اسرائیل همراه سازند.
کد خبر : 81238
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
به گزارش خط بازار؛ از هفتم اکتبر گذشته که اسرائیل جنگ در نوار غزه را آغاز کرد، شخصیت‌های سیاسی، دولت‌ها و رسانه‌های غربی جانب‌داری خویش از این رژیم را بارها اعلام کرده و روایت اسرائیل از رخدادها را مبنی قرار دادند.
این همراهی دلایل متعددی دارد، اما یکی از مهم‌ترین آنها فشارهایی است که این شخصیت‌ها، دولت‌ها و رسانه‌ها از سوی گروه‌ها و سازمان‌های فشار در معرض آن قرار می‌گیرند.اسرائیل دارای گروه‌ها و سازمان‌های متعددی برای تأثیرگذاری بر مؤسسات و دوایر تصمیم‌گیری در سراسر جهان در سطوح مختلف است، بدین معنی که برخی از آنها دارای هزاران کارمند و حوزه‌های تأثیرگذاری متنوع مانند دانشگاه‌ها، رسانه‌های ارتباط‌جمعی، دولت‌ها وغیره است و برخی دیگر در سطحی محدودتر فعالیت می‌کنند.
کمیته روابط‌عمومی آمریکا اسرائیل(ایپک) از مشهورترین و بزرگ‌ترین این سازمان‌ها‌ با بیش از 100 هزار کارمند است که سالانه صدها میلیون دلار به شخصیت‌ها و سیاستمداران آمریکایی کمک مالی می‌کند تا بر تصمیمات کنگره تأثیر بگذارد و دیدگاه نمایندگان را بر اساس منافعش تغییر دهد.اما گروه‌ها و سازمان‌های دیگری هم هستند که اگرچه به‌اندازه ایپک معروف نیستند، اما تأثیرگذاری آنها کمتر از آن نیست.
این گزارش تلاش می‌کند، به مهم‌ترین آنها بپردازد.
کمرا: سازمان فشاری که خط خبری رسانه‌ها را ترسیم می‌کند
«کمیته دقت در تهیه گزارش‌های خاورمیانه در آمریکا» معروف به «کمرا» (CAMERA) سازمانی است که مسئول اعمال فشار بر رسانه‌های بین‌المللی و کنترل خطوط خبری آنها هنگام پوشش خبرهای مربوط به درگیری‌های اسرائیل و فلسطینی‌هاست و می‌گوید، همه تلاش خود را برای پوشش دقیق و منصفانه رخدادهای جاری در اسرائیل و خاورمیانه به کار می‌برد.
این سازمان در سال 1982 «در واکنش به پوشش خبری تهاجم اسرائیل به جنوب لبنان توسط واشنگتن‌پست» تأسیس شد. این روزنامه در آن زمان این حمله را وحشیانه توصیف و از آن انتقاد کرده بود. در ادامه نیز تلاش کرد، با جانب‌داری عمومی رسانه‌ها از لبنان و جبهه‌گیری علیه اسرائیل مقابله کند.
کمرا گزارش‌هایی برای مقابله با آنچه آن را «گزارش‌های نادرست و تحریف‌شده از اسرائیل و رخدادهای جاری در خاورمیانه» می‌خواند، منتشر می‌کند. چون بر این باور است، این «گزارش‌های جانب‌دارانه موجب تحریک افکار عمومی علیه اسرائیل می‌شود.»به همین منظور، رسانه‌ها و نشریات بزرگ را وادار به نقل روایت مورد نظرش از رخدادها می‌کند و در این راه هرگونه مخالفت رسانه‌ای را با برگزاری تظاهرات و تجمع‌های اعتراض‌آمیز و اعمال فشار بر حامیان مالی آنها جهت قطع حمایت‌های مالی‌شان پاسخ می‌دهد.
همچنین نامه‌های اعتراض‌آمیزی برای سردبیران، صاحبان امتیاز، نویسندگان و خبرنگاران این روزنامه‌ها ارسال می‌کند که به سرحد تهدید نیز می‌رسد.کمرا می‌گوید، 65 هزار کارمند دارد و تاکنون موفق شده، 46 خبرگزاری را وادار به تبعیت از خط خبریش کند. در چارچوب جنگ اسرائیل علیه غزه، این سازمان، در وبگاه خود با انتشار مطلبی از نحوه پوشش قتل‌عام بیمارستان «المعمدانی» توسط آسوشیتدپرس انتقاد کرده بود.
همچنین، بی‌بی‌سی را وادار به گشودن پرونده تحقیق از 6 کارمندش برای انتشار پست‌های جانب‌دارانه از فلسطینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی کرد و شماری از خبرنگاران روزنامه لس‌آنجلس تایمز را از پوشش خبری جنگ غزه، به دلیل مواضع انتقادی‌شان از اسرائیل باز داشت و موجب اخراج دیوید ولاسکو، سردبیر نشریه Art Forum و جیک سیلورستاین، سردبیر نشریه نیویورک‌تایمز شد.
اعمال فشارهای کمرا به اینجا ختم نمی‌شود، این سازمان در ادامه ده‌ها رسانه بزرگ دنیا مانند شبکه‌های سی‌ان‌ان، ABC، روزنامه نیویورک‌تایمز، رویترز، سرویس رادیو ملی (PBS)، رادیو ملی آمریکا (NPR)، اینترنشنال هرالد تریبون، شیکاگو تریبون، میامی هرالد، بوستون گلوب، کانال 2 فرانسه را تحت‌فشار خط‌های خبری خودقرار داد.
مرکز ارتباطات صلح: ابزاری تبلیغاتی در پوششی صلح‌آمیز
نام این مرکز برای اولین‌بار در سال 2019 مطرح شد،وقتی نیویورک‌تایمز گزارشی منتشر کرد که در آن “گروهی از لیبرال‌ها” که معتقد بودند، تحریم اسرائیل به شکست منتهی می‌شود و خواهان تعامل با این رژیم بودند، را «اندیشمند عرب» توصیف کرده بود.این گروه خود را «شورای عربی تکامل منطقه‌ای» می‌نامد و هویت اعضای خود را مخفی نگه می‌دارد، در عین‌حال آنها را افراد شجاعی به تصویر می‌کشد که به مخالفت با دیدگاه‌های «غیرمنطقی» حاکم بر جهان عرب در «دشمنی» با اسرائیل می‌پردازند.
این مرکز تا سپتامبر 2021 چندان موردتوجه نبود تا اینکه در این سال همایشی با عنوان «صلح و احیا» توسط این مرکز در کردستان عراق برگزار شد که در آن 300 عراقی خواستار عادی‌سازی با اسرائیل شده بودند. اگرچه حکومت کردستان آن را محکوم و دولت عراق پرونده‌ تحقیقی درباره آن باز کرد.
در ادامه این مرکز در ژانویه 2023 سریالی 30 قسمتی از شبکه سعودی العربیه با عنوان «زمزمه‌های غزه» حول محور نارضایتی برخی فلسطینی‌های از حکومت حماس در غزه و وضعیت حاکم بر نوار پخش کرد که در آن حماس به‌جای اسرائیل مسئول این وضعیت معرفی می‌شد.نکته مهم این بود که در تهیه این سریال هیچ فلسطینی نقش نداشت و خبرنگارانی از روزنامه عبری زبان «تایمز آو اسرائیل» آن تهیه و تدوین کرده بودند.
با اینکه این مرکز به‌عنوان سازمانی غیرانتفاعی در آمریکا ثبت شده و در وبسایت رسمی آن ذکر نشده که فعالیت‌های آن بر بهبود وجهه اسرائیل و نزدیک‌کردن آن به همسایگان عربش متمرکز است، اما همه طرح‌های پیاده‌سازی شده توسط این مرکز که به 9 عدد می‌رسد، حول محور تلاش برای عادی‌سازی و ارزیابی افکار عمومی جهان عرب در قبال قراردادهای صلح با اسرائیل متمرکز است.
فعالیت‌های این مرکز همه انواع و اشکال فعالیت‌های رسانه‌ای از جمله هنری را شامل می‌شد تا از اسرائیل چهره‌ای صلح‌طلب و در تلاش برای رسیدن به صلح منطقه‌ای نشان دهد، از جمله فعالیت‌های هنری این مرکز ساخت آهنگ «صلح همسایگان» در سال 2020 است مه به‌صورت مشترک توسط یک خواننده تونسی و اسرائیلی اجرا شد.
ریاست مرکز ارتباطات صلح برعهده «جوزف برود»، پژوهشگر مؤسسه سیاست خاورمیانه واشنگتن و نویسنده «احیا: سیاست فرهنگی مشارکت اعراب و اسرائیل» است که گفته بود، برای مقابله با عدم پذیرش اسرائیل توسط فلسطینی‌ها، تل‌آویو باید صلح را از بیرون آغاز کند و به عادی‌سازی روابط بین اعراب روی بیاورد.
هیئت‌مدیره این مرکز متشکل از 4 نفر به نام‌های «دنیس راس»، رئیس شورای دیپلماتیک آمریکا، جورجت بنت، هیث گرانت، و جاناتان شانزر، محقق و تحلیلگر مالی است که در ماه‌های اخیر صراحتاً خواستار بمباران بیمارستان‌های غزه شده بود.
اتحادیه ضد افترا: خاموش‌کردن هر صدای منتقد اسرائیل
اتحادیه ضد افترا(ADL) یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال 1913 در آمریکا تأسیس شد و از جمله سازمان‌های بانفوذ و معروف آمریکاست. این سازمان اهداف خود را مبارزه با اتهام‌زنی به یهود، نفرت از یهود و تعصب و تبعیض نژادی اعلام می‌کند.
این سازمان اگرچه ادعا می‌کند، فعالیت‌هایش بر مقابله با تبعیض علیه همه اقلیت‌ها متمرکز است، اما رصد این فعالیت‌ها نشان می‌دهد، دارای گرایشات حمایتی از سیاست‌های اسرائیل است.هشتم اکتبر گذشته این سازمان، پس از گسترش اعتراضات دانشجویی آمریکا که خواستار توقف جنگ اسرائیل در نوار غزه بود، با انتشار بیانیه‌ای صهیونیسم‌ستیزی را همان یهود‌ستیزی دانست و «جاناتان گرینبلات»، مدیر اجرایی آن، دانشجویان آمریکایی را گروه‌های افراطی خواند که در جامعه آمریکا نفرت‌پراکنی می‌کنند.
در 24 اکتبر 2023 این سازمان گزارشی منتشر کرد که در آن گفته بود، یهودستیزی در آمریکا نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن 400 درصد افزایش‌یافته است. اما «اینترسپت» تأکید کرد، تحلیل داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که بسیاری از این داده‌ها تحریف شده‌اند، از جمله اینکه اعتراضات دانشجویی وقایع یهودستیزانه توصیف شده بودند، درحالی که این اعتراضات فقط خواهان پایان جنگ در نوار غزه بودند.
همچنین، آشکار شد، تلاش‌های گسترده‌ای را برای رصد صداهای منتقد در میان اساتید و دانشجویان انجام می‌دهد تا آنها را ساکت کند. به‌عنوان‌مثال در اکتبر گذشته این سازمان با ارسال نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های آمریکا، از آنها خواست درباره جنبش دانشجویی «برای عدالت در فلسطین» که یک جنبش دانشجویی حامی فلسطینی‌هاست، بسیار محتاطانه عمل کند و بدون اینکه دلیلی ارائه دهد، آن را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرد.همچنین، در نوامبر 2023 مقاله‌ای علیه جنبش «صدای یهودی برای صلح» به همراه کاریکاتوری در انتقاد از درخواست این جنبش برای پایان‌دادن خشونت اسرائیل علیه فلسطینی‌ها منتشر کرد و انتقاداتی این چنینی را یهودستیزی توصیف کرد.
میشن کاناری: هر دانشگاهی منتقد اسرائیل را در لیست سیاه قرار می‌دهد
مأموریت میشن کاناری شناسایی دانشجویان و اساتید حامی فلسطینی‌هاست و قرار دادن نام آنها در فهرست سیاه یهودستیزی است تا بعدها تحت انواع فشارها و اذیت‌ها از جمله در حوزه آینده شغلی‌شان قرار گیرند. استعفای «کلودین گای»، رئیس دانشگاه هاروارد در اثر فشارهای این سازمان صورت گرفت.این سازمان فهرست سیاهی از نام هزاران دانشجو دارد که به چهار بخش تقسیم می‌شود: دانشجویان، اساتید، کارشناسان حوزه‌های مختلف و مؤسسات.
سازمان بایکوت (BDS) و سازمان «صدای یهودی برای صلح» و رسانه‌هایی مانند Mondowez و Electronic Intifada از جمله مؤسساتی هستند که در فهرست سیاه این سازمان قرار دارند.این سازمان برای هریک از افراد و مؤسسات قرار گرفته در فهرست سیاهش پرونده‌ای ویژه باز می‌کند که در آنها نام و مشخصات افراد و مؤسسات و دیدگاه‌ها و فعالیت‌های آنها با همه جزئیات ثبت شده است.
همچنین، به‌عنوان یک سازمان اطلاعاتی کلیدی با وزارت امور راهبردی آمریکا همکاری می‌کند و فعالیت‌های آن تنها به ساکت کردن صدای مخالفان اسرائیل محدود نمی‌شود، بلکه با سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل نیز همکاری دارد و با ارسال نام افراد قرار گرفته در فهرست سیاهش از ورود آنها به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با خانواده‌هایشان جلوگیری می‌کند.
این باور وجود دارد که وب‌سایت این سازمان توسط اسرائیل برای اهدافی مانند جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود و استفاده از آن به مرزهای جغرافیایی آمریکا محدود نمی‌شود. بر اساس گزارش اینترسپت، FBI از فهرست سیاه این سازمان برای پیگرد افراد و بازجویی از آنها استفاده کرده است.
حقیقت آهنین: حذف محتوای طرفدار فلسطین در رسانه های اجتماعی
وبگاه آمریکایی اینترسپت فاش کرد، گروهی از کارشناسان فناوری اسرائیل تلاش سازمان‌یافته‌ای را برای حذف محتوای انتقادی از اسرائیل یا حمایت از فلسطین از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، یوتیوب و تیک‌تاک، آغاز کرده‌اند. آنها با استفاده از ارتباطات خود با شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا اقدام به حذف این پست‌ها تحت عنوان مغایر بودن آنها با قوانین آن پلتفرم‌ها می‌کنند.
آنها این طرح را «حقیقت آهنین» می‌نامند و ایده‌پرداز آن «دنی کاگانوویچ»، مهندس نرم‌افزار اسرائیلی گوگل است. وی به اینترسپت گفته بود، این گروه تاکنون حدود 10 هزار پست حمایتی از فلسطینی‌ها و دشمنی با اسرائیل را حذف کرده‌ است.
به گفته وی این طرح پس از هفتم اکتبر و عملیات طوفان الاقصی به‌ویژه پس از تکذیب روایت قطع‌شدن سر 300 کودک اسرائیلی توسط حماس و تجاوز اعضای این جنبش به زنان اسرائیلی اجرا شده و حوزه اصلی فعالیت آن در تلگرام است.
اینترسپت تاکنون، حذف 2 هزار پست توسط این گروه را به دلایل واهی نژادپرستانه یا گمراه‌کننده بودن ثبت کرده که در واقع دلیل اصلی آن انتقاد از اسرائیل یا حمایت از فلسطینی‌ها و ابراز همدردی با آنها بوده است.کاگانوویچ در ادامه گفتگویش با اینترسپت خاطرنشان کرده بود، گروهش حتی کوچک‌ترین پست انتقادی از اسرائیل را حذف می‌کند، چون آن را ضد یهودی و ضدصهیونیستی می‌داند.
مؤسسه مطالعات خاورمیانه واشنگتن: مشروعیت دانشگاهی برای آرمان‌های اسرائیلاین مؤسسه در سال 1985 توسط «لاری واینبرگ»، سرمایه‌دار یهودی آمریکایی و رئیس اسبق ایپک و همسرش «باربی واینبرگ» تأسیس شد و «مارتین اندیک» اولین رئیس آن بود. اندیک در اولین اظهار نظر گفته بود که این مؤسسه تحقیقاتی از دوستان اسرائیل است.
بر اساس آنچه در وب‌سایت این مؤسسه آمده، فعالیت‌های آن بر «ترویج درک متوازن و واقع‌بینانه از منافع آمریکا در خاورمیانه و ترویج سیاست‌هایی متمرکز است که این منافع را تضمین می‌کند.»ادعا شده که گزارش‌ها و تحقیقات مؤسسه اغلب توسط اعضای مؤسسه ارائه می‌شود و رسانه‌ها از آنها به‌عنوان منبع مستقل استفاده و به آنها استناد می‌کنند، در حالی که ارتباط رؤسا و اعضای آن با آیپک نشان می‌دهد که این مؤسسه “جبهه تحقیقاتی و مطالعاتی” بزرگ‌ترین گروه فشار صهیونیستی دنیا ایپک است.
دراین‌خصوص می‌توان به اظهارات «ام‌جی روزنبرگ»، نویسنده و محقق آمریکایی و عضو سابق ایپک استناد کرد که درباره این مؤسسه نوشته بود: «این استیو روزن بود که با هوشمندی ایده تأسیس چنین مرکزی را مطرح کرد. ایجاد یک اتاق فکر تحت کنترل ایپک، که خط ایپک را به اطلاع عموم انتقال دهد، اما به‌گونه‌ای عمل کند که هرگونه رابطه با آن را پنهان کند.»
به گفته روزنبرگ در تمام سال‌های فعالیت مرکز تلاش شده، افرادی در آن به خدمت گرفته شوند که به اسرائیل وفادار بوده‌اند، اما این وفاداری را به عرصه نمایش نگذاشته‌اند تا این مرکز همچنان مستقل جلوه کند.تحقیقات این مرکز همواره از سیاست‌های اسرائیل حمایت و از شخصیت‌هایی مانند «آریل شارون» و «بن گورین» به تقدیر و از آنها به بزرگی یاد کرده است.
در جنگ اخیر اسرائیل علیه نوار غزه نیز این مرکز نه تنها با آتش‌بس مخالفت کرده، بلکه خواهان ادامه جنگ تا نابودی حماس بوده است، اما برای اینکه چهره غیرانسانی خود را نمایان نسازد، نیم‌نگاهی به کمک‌های بشردوستانه نیز داشته و خواستار ارسال چنین کمک‌هایی به نوار غزه شده است.
منبع: فارس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.