بازگشت پرحاشیه همتی به ساختمان بانک مرکزی

عبدالناصر همتی پس از بازگشت دوباره به ساختمان بانک مرکزی، ضمن نقد برخی از سیاست‌های پولی و بانکی، به تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت چهاردهم پرداخت.
کد خبر : 81173
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰

به گزارش خط بازار؛ عبدالناصر همتی در حالی پس از سه سال برای شرکت در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی در قامت وزیر اقتصاد دولت پزشکیان به ساختمان بانک مرکزی بازگشت که همچنان رئیس کل بانک مرکزی تغییر نکرده است و محمدرضا فرزین، چهره‌ای که حدود یک سال و نیم پیش و در دومین سال فعالیت دولت ابراهیم رئیسی سکان دار ساختمان شیشه‌ای میرداماد شد، میزبانی همایش یاد شده را بر عهده داشت؛ همایشی که البته فارغ از مسایل و موضوعات مطرح شده درباره نظام اقتصادی و بانکداری اسلامی در ایران،‌ به نوعی به محل نزاع تریبونی عبدالناصر همتی و مسئولان فعلی بانک مرکزی تبدیل شد. اما همتی در این نشست چه گفت و چه شنید

اولین کنایه با اسم رمز کنترل تورم

عبدالناصر همتی در حالی در این همایش پشت تریبون حاضر شد که در اولین بخش از سخنان خود به اظهارات غلامرضا مصباحی مقدم، عضو شورای فقهی بانک مرکزی کنایه زد و به یادآوری «وظیفه بانک مرکزی در کنترل تورم پرداخت» و گفت: «باید بپذیریم که بانک مرکزی مسئول کنترل تورم است و در قانون جدید هم با قاطعیت تاکید شده است که مسئولیت و وظیفه اصلی بانک مرکزی کنترل تورم است،‌ تورم وظیفه بانک مرکزی است نه من ولی به بانک مرکزی کمک می‌کنیم.»

این در حالیست که مصباحی مقدم هم در سخنانی درباره کنترل تورم و چگونگی اجرای آن گفته بود: «ببینیم آقای همتی با تورم‌ چه کار می‌کند؟»

البته ماجرا به همین نقطه ختم نشد و سخنان همتی درباره «وظیفه بانک مرکزی برای کنترل تورم» واکنش محمود بهمنی، رئیس اسبق بانک مرکزی هم در پی داشت که تاکید کرد «بانک مرکزی» و «وزارت اقتصاد» باید توامان به کنترل تورم بپردازند.

انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی

وزیر اقتصاد دولت پزشکیان در ادامه سخنان خود از سیاست‌های اخیر بانک مرکزی انتقاد و تاکید کرد نمی‌توان همزمان «سیاست تثبیت نرخ ارز» و «رها کردن نرخ بهره» را اجرا کرد و «دو سیاست متفاوت» را در پیش گرفت. «مشکل ناترازی بانک‌ها» مانع اجرای سیاست «رهاسازی نرخ بهره» خواهد شد.

واکنش به آمار متفاوت تورم در مرکز آمار و بانک مرکزی

همتی در بخش دیگر سخنان خود به صحبت‌های اخیر خود درباره «تورم 35 درصدی» و‌ حواشی آن‌ اشاره کرد و گفت: «فکر کردند من‌ نمی‌دانستم‌ چه گفتم. در حالی مرکز آمار یک آمار دارد و بانک مرکزی آمار دیگری. مرکز آمار می‌گوید تورم 30 درصد است ولی بانک مرکزی می گوید 40 درصد است.»

در واقع وزیر امور اقتصاد به نوعی «عدم هماهنگی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی» در «ارائه آمار تورم» را دستمایه نقد قرار داد و در نهایت از بانک مرکزی خواست تا به شکل شفاف به ارائه آمار واقعی از تورم در کشور بپردازد.

توضیح درباره وام‌ ازدواج

«وام ازدواج جوانان» موضوع دیگری بود که همتی در این همایش به آن پرداخت و با تاکید بر اینکه: «کی گفتم به جای وام ازدواج کالا بدهید؟» گفت: «من گفتم اگر نیاز دارند و متقاضی هستند از این ابزار استفاده کنید. از وام میلیاردی هیات مدیره‌ها دفاع نمیکنم، برخی می‌گویند انگیزه ندارند هیات مدیره شوند! اگر ندارند پس چرا در این دو هفته در اتاق من را شکستند؟»

شرح سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم و تک نرخی شدن ارز

سخنان همتی تنها به این نقطه خلاصه نشد و او در ادامه این همایش به شرح سیاست های اقتصادی دولت چهاردهم پرداخت که مهم‌ترین آن پایان وضعیت چند نرخی در بازار ارز بود. وزیر اقتصاد معتقد است باید «قیمت ارز نیما افزایش»‌ و «نرخ ارز آزاد پایین بیاید» و «ارز نیما به ارز آزاد نزدیک» شود.

همتی با تاکید بر اینکه «چند نرخی بودن ارز» معنایی ندارد، بیان کرد: «می‌دانم که فشار بیرونی وجود دارد اما نباید بانک مرکزی اجازه دهد که این اتفاق بیفتد. دخالت در نرخ ارز باعث لطمه‌خوردن به صادرات، تراز تجاری و بودجۀ دولت می‌شود که نهایتا منجر به تورم خواهد شد. این دور باطل باید توسط خود بانک مرکزی شکسته شود و من از آن حمایت می‌کنم.»

اهمیت هماهنگی در تیم اقتصادی دولت

وزیر اقتصاد  همچنین به «استقلال کارشناسی بانک مرکزی» اشاره و تاکید کرد «بانک مرکزی باید وظیفه خود را درست انجام دهد» و باید بپذیریم «وزیر اقتصاد به عنوان تنها عضو ستاد اقتصادی دولت» به «مجلس پاسخگو است» و «سیاست‌های اقتصادی پولی، ارزی و مالی» باید «در هماهنگی انجام شود». او همچنین خطاب به تیم اقتصادی دولت بیان کرد: «دوستان به این موضوع توجه کنند و ما هم به آنها برای تحقق این موضوع کمک می‌کنیم.»

رفع تحریم‌ها و نظام بانکی کشور

وضعیت فعلی نظام بانکی کشور، دیگر محور سخنان همتی بود. وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه «4 دهه از بانکداری اسلامی و تدوین بانکداری بدون ربا گذشته است.»، بیان کرد: «سیستم بانکی در رقابت بین المللی حتی اگر تحریم های بین المللی برداشته شود و عضو FATF بشویم و از لیست سیاه در بیاییم باز هم آغاز شروع مشکلات سیستم بانکی ماست.»

همتی همچنین به حواشی «حمایت اخیر خود از کارمندان بانک‌ها» اشاره و تاکید کرد: «من وظیفه دارم به عنوان وزیر اقتصاد از کارمندان بانکی دفاع کنیم؛ از همه دفاع میکنیم هفته قبل از کشاورزان دفاع کردیم که پولشان را بدهند، از پرستاران و بازنشستگان دفاع کردیم از همه دفاع می کنیم.»

دفاع فرزین از عملکرد بانک مرکزی

اما بازیگر دیگر همایش امروز محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی بود که همچنان پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم در سمت خود باقی مانده است. فرزین در این همایش به دفاع از اقدامات یک و سال نیم اخیر بانک مرکزی پرداخت و با اشاره به رصد فعالیت بانک ها گفت: «سال گذشته به 8 بانک برنامه اصلاحی دادیم و به صورت ماهانه وضعیت این بانک ها را رصد و ارزیابی می کنیم.»

فرزین «اصلاح نظام بانکی» را نیازمند «کمک نظام اقتصادی کشور» دانست است و با تاکید بر اینکه «برخی ناترازی ها در نظام بانکی» به «بخش دولتی و مجلس» مربوط است، گفت: «باید همه دستگاه های ذیربط برای رفع این ناترازی ها کمک کنند.»

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به ارائه آماری درباره «تولید ناخالص داخلی کشور» پرداخت و تاکید کرد‌: بر اساس برآوردهای اولیه «رشد 3.7 درصدی» را تجربه کردیم که در مقایسه با رشد 4.2 درصدی بهار سال گذشته کمتر بود.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.