بازگشت به عصر قرعه‌کشی/بازار خودرو در کدام مسیر قرار می‌گیرد؟

تعداد متقاضیان شرکت در پیش‌فروش ایران‌خودرو از مرز یک میلیون عبور کرده، اما ظرفیت تولید ایران‌خودرو تا پایان سال احتمالا به چیزی حدود ۵۰۰ هزار دستگاه می‌رسد
کد خبر : 78919
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۱

به گزارش خط بازار؛ سامانه یکپارچه فروش خودرو بعد فقط ۱۷ ماه از آغاز کار، کنار گذاشته شد و شواهد و قرائن از بازگشت عصر قرعه‌کشی حکایت دارد.

پیش‌فروش ایران‌خودرو در مرداد امسال طبق خبر‌های غیررسمی با استقبال بالای یک میلیون متقاضی روبرو شده و آنطرف داده‌های رسمی نشان می‌دهد اگر ایران‌خودرو با همان سرعت چهار ماه ابتدایی امسال مشغول تولید باشد، تا پایان ۱۴۰۳ باید انتظار عرضه تقریبا نیم‌میلیون سواری را داشته باشیم. بازگشت شیوه فروش خودرو زیرنظر خودروسازان زیر سایه شکست سامانه یکپارچه و عرضه خودرو در بورس اتفاق افتاده و تا اینجای کار ابهام‌های زیادی برای متقاضیان شرکت در طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو به‌وجود آمده است.

بازگشت به عصر قرعه‌کشی

سامانه یکپارچه فروش خودرو کمتر از دو سال در صحنه باقی ماند. اسفند ۱۴۰۱ اولین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه استارت خورد و بلافاصله فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ مرحله جدیدی از فروش خودرو در سامانه یکپارچه انجام شد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو با کنار زدن ماجرای قرعه‌کشی ایران‌خودرو و سایپا شروع به‌کار کرد و در همان مرحله اول اولویت دریافت خودرو تمام شرکت‌کننده‌ها مشخص شد. شرکت‌کننده‌های خوش‌شانس در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ دستشان به محصولات انتخابی رسید. موعد دریافت گروه دیگری از متقاضیان به سال ۱۴۰۳ موکول شد و بخش قابل توجهی از خریداران هم، نهایتا به‌خاطر داستان‌های استاندارد ۸۵ گانه و سختگیری‌های سازمان ملی استاندارد، نهایتا وادار به انتخاب محصول دیگری نسبت به انتخاب اولیه شدند.

سامانه یکپارچه فروش خودرو حالا بعد تقریبا ۱۷ ماه از صحنه کنار می‌رود و بعد کنار گذاشتن تخصیص خودرو طبق اولویت‌بندی سامانه، دوباره باید منتظر بازگشت قرعه‌کشی برای تعیین ظرفیت خودروسازان باشیم.

پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو به‌عنوان در برهه فعلی به‌شکلی برگزار می‌شود که گفته می‌شود ظرفیت تولید خودرو‌های این کارخانه تا پایان سال به میدان آورده می‌شود. از همین الان می‌توانیم انتظار ثبت‌نام متقاضیان بیشتری نسبت به ظرفیت تولید ایران‌خودرو باشیم. خبر‌های غیررسمی نشان می‌دهد فقط سه روز از اعلام شرط افتتاح حساب وکالتی برای شرکت در پیش‌فروش ایران‌خودرو، جمعیت میلیونی در بانک‌های مختلف دست به کار شدند و هیمن اتفاق بازگشت به عصر قرعه‌کشی را تقویت می‌کند.

شکست عرضه خودرو در بورس و سامانه یکپارچه

سامانه یکپارچه فروش خودرو شکست خورد و از طرفی دیگر بحث عرضه خودرو در بورس به سرانجام نرسید. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم اردیبهشت امسال از پایان کار سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد. علی‌آبادی گفته بود سیاست شخصی من این است که سامانه یکپارچه خودرو حذف شود و مشتریان مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند.

بازگشت به عصر قرعه‌کشی/ فرمان دست سایپا و ایران‌خودرو می‌افتدبازگشت فرمان فروش خودرو به دست خودروسازان زیر سایه شکست سامانه یکپارچه و عرضه خودرو در بورس اتفاق افتاد

عرضه خودرو در بورس نیز روش دیگری برای جبران ضرر و زیان خودروسازان معرفی شد. هدف از عرضه خودرو در بورس، تعیین قیمتی بین نرخ مصوب کارخانه و بازار آزاد اعلام شد تا هم پول بیشتری دست خودروسازان را بگیرد هم از یک طرف دیگر خریداران با عددورقم‌های بازار آزاد سروکار نداشته باشند.

عرضه خودرو در بورس، اما مخالفان زیادی از جمله نماینده‌های مجلس پیدا کرد و ایراد اصلی، تفاوت تعیین قیمت خودرو در بورس با فرمولی که در کمیسیون صنایع به‌میان آمده، عنوان شد. نماینده‌های مجلس اعتقاد داشتند، طبق قانون مازاد درآمد خودروسازان از طریق عرضه خودرو در بورس نباید به‌جیبشان واریز شود و هزینه اضافی که نسبت به نرخ کارخانه از متقاضیان دریافت می‌شود، باید به خزانه دولت تعلق دارد.

سه ابهام در پیش‌فروش جدید ایران‌خودرو

پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو در مرداد ۱۴۰۳، اولین عرضه بزرگ خودروسازان بعد کنار رفتن سامانه یکپارچه است. همزمان با آغاز پیش‌فروش ایران‌خودرو ابهام‌هایی مثل نحوه تخصیص خودرو به متقاضیان، نوع مدل‌های عرضه‌شده در طرح پیش‌فروش و شرایط شرکت در طرح برای متقاضیان اهمیت پیدا کرد.

پیش‌فروش ایران‌خودرو قاعدتا ظرفیتی دارد و آنطرف مثل اغلب پیش‌فروش‌های دیگر، شاهد سبقت تقاضا از عرضه هستیم. با اینکه پیش‌بینی‌ها از بازگشت شیوه عرضه خودرو در کارخانه به شکل قرعه‌کشی حکایت دارد، اما هنوز به‌شکل رسمی نحوه نخصیص خودرو به متقاضیان اعلام نشده است. ابهام دوم نوع مدل‌های عرضه شده در طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو محسوب می‌شود.

پیش‌فروش ایران‌خوردرو با عرضه شش محصول داخلی، از جمله ۲۰۷ دستی، ری‌را، تارا، راناپلاس، سورن‌پلاس و هایما آغاز شده و کنار این مدل‌ها دو خودروی برقی لونا GRE و FAW Bestune NAT حضور دارند. با این حال تا ظهر چهارشنبه ۲۴ مرداد کسی از تیپ عرضه شده ۲۰۷ دستی، تارا، راناپلاس و حتی هایما خبر نداشت.

پیش‌فروش ایران‌خودرو با یک ابهام دیگر همراه است. طبق تاکید دیوان عدالت اداری، شرط دارا بودن گواهینامه برای ثبت‌نام در طرح فروش خودروسازان کنار رفته، اما ایران‌خودرو اعلام کرده این موضوع به شرکت ابلاغ نشده است.

منبع: فرارو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

da دوشنبه , 29 مرداد 1403 - 9:08

از ما اتفاقا شنیده بگیرید و جهت خوشنودی کارکنان و زحمتکشان و متضررین صنعت خودرو که اصلی ترین آنها مردم و مشتریان هستند عرض میکنیم که شنیده های ما از مراکز مهم و تاثیر گذار تصمیم گیر در وزارت صمت و خصوصا قسمت خودرو وزارت خانه این است که وزیر محترم معرفی شده به مجلس در اولین اظهار نظر نسبت به نحوه مدیر شدن دو شرکت بزرگ خودروی ایران بشدت از نحوه این انتصابات اظهار تاسف کردند و قول صددرصد دادند که در اولین زمان ممکن نسبت به تعویض این افراد اقدام فوری کرده و بدلیل نگاه ایشان به واگذاری لین صنعت به بخش خصوصی در زمان مناسب اظهار کردند که افرادی بایر در راس خودروسازی بعنوان مدیران ارشد منتخب شوند که اولا وابسته به هیچ گروه و جریان سیاسی نباشند چه این نوع مدیران همیشه ضعفهای خودرا در پس پرده حمایتهای افراد سیاسی پنهان خواهند کردو این اجازه در این دولت به این نوع تفکر وابسته به دلیل ضعف شدید مدیریت داده نخواهد شد .در جواب سوال دیگری که مدیران ارشد صنعت از ایدرو و گسترش و… در انتخاب این مدیران بخاطر آشنایی و ارتباط خیلی موثر بودند و این مدیران نیز بدلیل مشکلات تجربی و علمی و سوابق کم اجرایی غیر مرتبط شرکت‌های بزرگ خودروسازی را تبدیل به مرکزی از اقوام و دوستان آنهم بدون سوابق اجراي در صنعت خودرو آنهم دردمدیریتهای تاثیر گذار همچون تامین قطعات و…قراردادند نیز اظهار کردند امیدواریم اینطور نباشد اما شنیده‌ های ما نیز همین مورداست این موضوع که نسبت‌های فامیلی و دوستانه در مدیریت‌ها وجوددارد الزاما باعث مشکلات نمی‌شود اما بی تجربگی و عدم مدرک مرتبط حتما باعث تعویض بسرعت خواهد شد .
پس نتیجه بگیریم که خداحافظی با گروه متوسلین از جمله ویزیتوران و جغرافیدانان ک کتابداران و شورانگیزان کم تر شوریده و از همه مهمتر فرج فرد مرموز رسانه های زرد و دوست قلم فروشان کم جیره و مواجب رسانه های کشور .
گفتیم و گوش نکردید و …دفاع کردید از چه؟از چه کسانی

سید حق گو دوشنبه , 29 مرداد 1403 - 11:16

آقا من اصلا متوجه این حجم از کینه و عناد با تیم موفق بر مبنای عملکرد گذشته و امروز مهندس توسلی مهر نمیشم .جدا فقط من متوجه نمیشم یا شما دوستان هم مثل من هستید ؟
آخه یکی نیست منو راهنمایی کنه که بفهمیم جناب وزیر محترم معرفی شده به مجلس که انشالا با رای بالای نمایندگان محترم رای بیارند و در راس وزارتخانه بزرگ صمت قراربگیرند کجا و کی و با کدام یک از ارباب جراید و رسانه ها مصاحبه کردند که ما ندیدیم و نشنیدیم .
دوستان جهت استحضار همه عرض میکنم کل صنعت خودروی کشور مساحتی بیشتر از ۴ درصد در مقیاس کل صنایع عظیم کشور را شامل نمی‌شود و البته بدلیل ارتباط مخاطب عام این صنعت یعنی مردم این مشکلات بیشتر تاثیر گذار بوده و خواهدبود .
اما چرا برای رسیدن به اهداف خودتان استفاده از هر نوع وسیله را حلال اعلام کردید .
آخر چرا کمی برای شعور ما و مخاطبین احترام قائل نمی‌شوید.
جناب وزیر محترم فرمودند که …
و بعد فرمایش نمودند که حتما این افراد را …
باور کنید ما ایرانی هستیم و صاحب هوش و ذکاوت بالا .
این نوع تلاش سخت برای اینکه مثلا آنگونه که شما می‌خواهید بشود به نظر از جاده انصاف و مردانگی کیلومترها دور شده .
بارها عرض کردیم که عزت و ذلت انسانها تنها در دستان خداوند متعال است و البته عملکرد افراد هم در این مهم تاثیر گذار بوده و هست .
سو استفاده از شرایط فعلی کشور که هنوز مشکل شهادت مظلوم رئیسی داغی است بردل همه دلسوزان کشور که اگر این حادثه شهادت نبود که شرایط اینگونه نبود .
بهرحال کمی انصاف کمی انسانیت. چرا در هز شرایطی مشخصا مشکلات شخصی خودتان را اینجا بیان میکنید .ایم تیم جلوی چه منافع خاص برخی را سد کرده ؟ به شخصه با این رفتارها و گفتارها بشدت مشکل دارم و فکر می‌کنم اتفاقا عملکرد این گروه درست بوده و درستی هم شده عرض شد با کذب و تقلب نمی‌توان تاثیری بر تفکر مدیران ارشد گذاشت انشالا که همگی به راه راست هدایت شویم اول از همه خودم .
به امید انسانیت و انسان مردی ( فارغ از جنسیت )