بازخوانی اقتصاد اربعین؛ از قدرت نمایی اقتصاد مردمی تا تجلی اخلاق در اقتصاد
به گزارش خط بازار؛ محمد جواد توکلی؛ رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد در خصوص ابعاد مختلف اقتصاد اربعین معتقد است، برخی پدیده زیارت اربعین را در چارچوب تنگ هزینه مادی تحلیل میکنند و شبهات مختلفی از جمله اولویت هزینه منابع برای رفع فقر را مطرح میکنند.
این تحلیل متاثر از دیدگاههای منسوخ نسبت به رشد، توسعه دارد که در آن دو مغالطه تک هدف انگاری و تک عامل انگاری توسعه رخ میدهد.
در مغالطه اول هدف از توسعه و پیشرفت در چارچوب تنگ رفع نیازهای مادی محدود شده و از نیازهای روحی و معنوی غفلت میشود.
در مغالطه دوم، علل توسعه تنها منحصر به انباشت سرمایه مادی می شود و از نقش عواملی همچون سرمایه انسانی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی غفلت میشود.
برای قضاوت درست، باید به نقش پدیده زیارت اربعین در ارتقای سرمایه انسانی جامعه، تقویت سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه فرهنگی و اخلاقی جامعه توجه کرد. علاوه بر اینکه باید در ترسیم هدف توسعه و پیشرفت تجدید نظر کرد.
دستاوردهای مادی و معنوی اربعین
مسافران زیارت اربعین تنها چند هزار دیناری هزینه نمیکنند که از کفشان رفته باشد، آنها روح خودشان را صیقل و جلا میدهند و در واقع سرمایه گذاری میکنند.
در دوره زیارت اربعین خون تازهای به رگهای خشکیده صنعت گردشگری کشور دمیده می شود که آسیبهای جدی از رکود اقتصادی و بروز بیماری کرونا دید.
تقویت تبادلات اقتصادی کشور با عراق هم دستاوردی مادی برای سفر اربعین است، عراقی ها متقابلا به ایران سفر خواهند کرد و حتی بیشتر از ما هزینه خواهند کرد.
کارکردهای توسعه ای اربعین
نهاد زیارت اربعین سرمایه انسانی جامعه را در یک فضای تعاملی بین المللی ارتقا میدهد
در کارگاه اجتماعی اربعین، مشارکت کنندگان کار گروهی و تعامل دست جمعی را یاد میگیرند و تمرین میکنند. یاد می گیرند که چگونه با هم کار کنند. نتیجه این تعامل گروهی تقویت سرمایه اجتماعی اعتماد است.
نهاد زیارت اربعین فرصتی است برای اصلاح فرهنگ اقتصادی و بهرهگیری از سرمایه فرهنگی و معنوی برای سرعت بخشیدن به آهنگ رشد و توسعه کشور.
طراحی زنجیره تولید و توزیع محصولات مورد نیاز اربعین
امیرحسین حسینی، کارشناس ارشد اقتصادی تاکید دارد، اقتصاد مردمی اقتصادی است که طیف وسیعی از مردم و عمده دهکهای جامعه به گونه ای نسبتاً برابر مالک ثروتها باشند و همان طیف وسیع مردم نقش کلیدی در مبادله ثروت داشته باشند. از جمله فرایندهایی که باعث تحقق اقتصاد مردمی میگردد استفاده از ظرفیت اربعین می باشد. در مدل اربعین؛ فراگیری مشارکت مردمی در سطح بالایی قرار داشته و نیز تامین مالی، سیاستگذاری، مدیریت، نظارت و اجرای مردمی دارد که مردم با تعاون و مشارکت و ایجاد کلونی های اجتماعی تحت عنوان هیئت، موکب، کاروان و مضامین دیگر به ارائه خدمات اجتماعی به زائرین می پردازند. پیشنهاد می گردد طراحی زنجیره تولید و توزیع محصولات مورد نیاز اربعین بر اساس مشاغل کوچک مقیاس با ضریب اشتغال بالا و تشکیل زنجیره ای از تولیدات کوچک مقیاس از مواد اولیه تا کالای نهایی و در نهایت توزیع صورت گیرد. این طرح چند هدف را از جمله توسعه اشتغال پایدار برای اقشار کم برخوردار و نیازمند حمایت، ریسک پایین نزدیک به صفر تولید به جهت نیاز و خرید تضمینی موکب ها، توزیع متوازن و حداکثری مواهب اقتصادی اربعین بین عموم مردم بویژه اقشار نیازمند، به جای نفع حداقلی کارخانجات بزرگ را به عنوان یک مدل برگرفته از مردم، با مردم و برای مردم را دنبال می کند. فرضیه ی طرح ایجاد اشتغال فراگیر چند میلیون نفری و مردم بنیان و در قالب کسب و کارهای کوچک مقیاس ، در چهارچوب این الگو و استفاده از امکانات و ظرفیت های مردمی به ویژه گروه های مذهبی به عنوان بستر اجرا می باشد . این الگو را می توان به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع ترین زنجیره های کسب و کار اقتصادی دانست که علاوه بر خود ، عنصر محرک بسیاری از مشاغل فرعی و نیمه وابسته بوده و دارای عقبه ی سرمایه ی دینی و اجتماعی شیعیان جهان و پشتیبانی آنان است. این طرح بزودی در یک مقاله مستقل ارائه خواهد شد.
اقتصاد اربعین؛ اقتصاد معنویت
مهدی زریباف، معاون اقتصادی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری هم در این خصوص نوشت، اقتصاد اربعین اقتصاد معنویت، اقتصاد انسانیت، اقتصاد الهی، اقتصاد محبت و عشق، اقتصاد شرف، اقتصاد ایثار و وفاداری، اقتصاد راه، اقتصاد علوی، اقتصاد مهدوی، اقتصاد احسان و اقتصاد خدایی و اقتصاد حسین است.
الگوی اقتصاد حسین، تامین حقوق و رفع نیاز تا رسیدن به مقصد است. در این اقتصاد منفعت طلبی، شح نفس انسانیت، طمع، فقر، انحصار، تعارض منافع، دزدی، غارت، استثمار، مکر، حیله، وحشیگری و شیطان وجود ندارد. در این اقتصاد انسان انسان است و نه یک حیوان وحشی.
بنابراین بخوبی میتوان دریافت که علم اقتصاد مدرن و یا همان متعارف به بهانه بازار و عرضه و تقاضا چه جنگلی را به ارمغان آورده وچه وحشیگری را بربریت با زور بوجود آورده. بخوبی میتوان دریافت که اقتصاد اربعین یعنی فرار از اقتصاد شیطانی غرب مدرن!
اربعین؛ قدرت نمایی اقتصاد مردمی
علی سعیدی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم: اقتصاد اربعین، قدرتنمایی اقتصاد مردمی است، یعنی کاری که نه دولت ایران و نه دولت عراق با این همه منابع نفتی و غیرنفتی و با این همه نیروی انسانی و لجستیک و امکانات، به هیچ وجه قادر به مدیریت و برگزاری آن نیستند و نخواهند بود، مردم عمدتاً مستضعف عراق با داراییهای شخصی خود، حتی با فروش خانه و ماشین خود، آن را تأمین مالی میکنند، امکانات لازم را فراهم میکنند و بدون هیچ دریافت وجهی، نثار زائران حسین علیه السلام میکنند. قدرت این اقتصاد به گونه ای است که در این تقریبا دو هفته منتهی به اربعین، همه زائران اسکان پیدا میکنند، غذا و آب به وفور و برای همه است، فقیر و غنی و پیر و جوان و زن و مرد هم ندارد، همه با هم برابر و برادرند! این برخلاف آموزههای اقتصاد غربی است که برای تامین کالاها و خدمات، به انگارههای رقابت و بازار و قدرت خرید متمسک میشود تا منابع و امکانات جامعه را در اختیار ثروتمندان قرار دهد با این توجیه که از قبل ریختوپاشهای اینها، چیزی هم گیر فقرا بیاید.
در اقتصاد مردمی که نمود متعالی آن در اربعین است، کرامت انسانی در پرتو ولایت سیدالشهداء به بهترین وجه حفظ و گرامی داشته میشود. ارزشهای الهی در اقتصاد اربعین متجلی می شود و انسان را از قید خوردن و خوابیدن رها میکند و به مراتب بالای وجود رهنمون میسازد و این همان اندیشه الهی است که اقتصاد را در خدمت فرهنگ و ارزشهای اسلامی میخواهد نه برعکس.
حکمرانی اربعینی
مهدی صادقی شاهدانی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع): اقتصاد اربعینی بازتاب دقیقی از اقتصاد مردمی است. در اقتصاد مردمی بن مایه کار در حیطه تصدی گریها مردم هستند و در حیطه حاکمیتی، دولت سیاست گذاریهای لازم را انجام می دهد. اقتصاد اربعینی اگر به شکل دقیق اجرا شود مشارکت احاد مردم را بدنبال خواهد داشت. در اقتصاد اربعینی عاملین اقتصادی با انگیزه هر چه تمامتر وظایف خود را انجام می دهند. در اقتصاد اربعینی مداخله بی مورد حکمرانان اختلال زاست. حکمرانان فقط باید بستر سازی کنند. حکمرانان باید روابط لازم را در قالب مقررات تدوین کنند و خلا مقرراتی نباید وجود داشته باشد. نظارت بر پایبندی به مقررات وظیفه حکمرانان است.
مردم در اقتصاد اربعینی وظایف تصدی گری خود را به صورت مطلوب در صورتی انجام می دهند که بستر های مناسب برای انها تعریف شود.
اقتصاد اربعینی دچار کمبود و کسری نخواهد شد. هر گونه کسری و کمبود بدان دلیل است که جریان حکمرانی وظایف خود را به نحو احسن انجام نداده است.
اقتصاد اربعینی برای مبنای بهینه یابی پویا عمل می کند. هزینه های مازاد در اقتصاد اربعینی وجود ندارد و رفاه مردم شرایط مطلوب دارد.
بدون حکمرانی خوب اقتصاد اربعینی کار کرد مناسب خود را نخواهد داشت.
بررسی گوشهای از نقشهای اقتصادی پیادهروی اربعین
حجت الاسلام دکتر مجتبی شیخی،کارشناس اقتصاد اسلامی: پیادهروی اربعین دارای نقشهای گوناگونی بر جامعه اسلامی میباشد که یکی از آنها، نقش اقتصادی این مراسم مذهبی است. یکی از قلمروهایی که توان جذب سرمایههای داخلی و خارجی و به پیروی از آن، پیشرفت اقتصادی را در خود دارد، گردشگری است. در این بین، گردشگری زیارتی و دینی از اولویتها و سیاستهای مهم جامعه مذهبی است که میتواند نقش بسیار آشکاری را در گردشگری حلال و همگرایی فرهنگی داشته باشد. ایران در پنج استان ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و خوزستان از 1458 کیلومتر مرز با عراق برخوردار است. سالانه میلیونها زائر از سراسر ایران و کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و … برای سفر به عراق گام برمیدارند[که این حجم از مسافرت بر اقتصاد حمل و نقل و نیز بسیاری از بخشهای اقتصادی شهرهای بین راهی در ایران و عراق تاثیرگزار است.
با نگاهی به جمعیت زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین پی خواهیم برد که این نماد تا چه میزان در افزایش وزن شیعیان به رهبری ایران، نقش محوری داشته است بهطوری که در سال 1390 تعداد زائرین ایرانی در راهپیمایی اربعین به 50 هزار تن میرسید؛ ولی این تعداد در دو سال بعدی، به ترتیب به 240 و 480 هزار نفر افزایش یافت. در سال 1393 شاهد رشد بسیار بالای این جمعیت بودیم تا جایی که 1.500.000 نفر در این راهپیمایی شرکت داشتند و در سال 1394 این جمعیت به 1.600.000 تن رسید. در سال بعد با رشدی دوباره، جمعیت زائران ایرانی اربعین به 2.050.000 نفر میرسد و در سالهای 1396 و 1397 در روند افزایشی خود، به ترتیب، ارقام به 2.320.000 و 2.500.000 به ثبت میرسد و در سال 1398 این رقم به بیش از سه میلیون میرسد. این آمارها، جایگاه ایران (به عنوان پرچدار شیعه در جهان) را، در میان زائران خارجی اربعین بینظیر نشان میدهد. نمودار زیر نشان میدهد که نرخ رشد تعداد زائران تا سال 1393 فزاینده بوده است و در سالهای بعد هر چند سیر نرخ رشد فزاینده نبوده است؛ ولی عدد مطلق زائران در این سالها، همواره افزایشی بوده است.[4]
از طرفی، تمایل کشورها برای به دست آوردن موقعیتهای بهتر اقتصادی را میتوان یکی از مهمترین دلایل توجه به ایجاد چهره مثبت از یک کشور در جهان دانست. برای نمونه، کسانی که تمایل به سرمایهگذاری خارجی در کشوری دارند، به فضای فرهنگی و میزان دوستی یا خصومت جامعه مورد نظر با مخاطبان خارجی (و نیز امنیت حاکم بر آن جامعه) توجه میکنند. در این رابطه باید به مساله جذب گردشگر توجه نمود. امروزه یکی از مهمترین منابع درآمد کشورها صنعت گردشگری است که نیاز به معرفی مناسب یک کشور در جهان دارد. چنانچه کشوری بتواند چهرهای مناسب از جذابیتهای گردشگری و نیز امنیت و رفاه قابل قبول خود ارائه دهد، در این زمینه موفق خواهد بود.[5]
مطالعات نشان میدهد که پیادهروی اربعین با این حجم از زائر، از ظرفیتهای اقتصادی فراوانی برخوردار است. گردشگری زیارتی اربعین حسینی مزایای اقتصادی گوناگونی با خود به همراه دارد که برخی از آنها عبارتند از: ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در منطقه، افزایش سرمایهگذاری در استانهای مرزی، توسعه زیرساختها از جمله شبکههای حملونقل، توسعه در اقتصاد بازاری استانهای مرزی، افزایش درآمدهای مالیاتی، ایجاد تنوع در فعالیتهای اقتصادی، ایجاد فرصت فروش برای افراد کم درآمد با سرمایه پایین، ایجاد فعالیتهای جنبی درآمدزا مانند تأسیسات اقامتی، رستورانها، عرضه و فروش مناسب صنایع دستی و پیشرفت شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل استانهای مرزی. آمارهای رسمی نشان میدهد که تنها در بخش حمل و نقل زمینی در اربعین 1401 حدود 8 هزار اتوبوس برای جابجایی زائرین در ایران در نظر گرفته شده است. در عراق نیز این فرصت ویژه کسب درآمد برای سیستم حمل و نقل فراهم شده است.[6] مسئولان و نیز نهادهای مردمی دو کشور ایران و عراق بایستی با برنامهریزیهای دقیق و موشکافانه، به پیادهروی اربعین (این ظرفیت بزرگ خدادادی و میراث سنتی شیعیان) توجه ویژه نموده تا از ظرفیت های اقتصادی اربعین در کنار سایر ظرفیت های این مراسم معنوی بهره بیشینه برای مردم دو کشور شیعه ایران و عراق برده شود. همچنین چنانچه با برنامه ریزی دو کشور از فرصت ده روز بعد از اربعین (تا آخر ماه صفر) نیز بهره برده شود، موجب می شود که هم مدیریت جمعیتی بهتری صورت پذیرد و هم افراد بیشتری از این سفر معنوی دارای برکات مادی بهره مند گردند.
منابع:
- امامی میبدی، ابوالفضل، زبرتفقه نظام اسلام (بنیاد نظام ایرانی اسلامی در گام دوم)، تهران: انتشارات میبد، 1400، اول.
- شیخی دهآبادی، مجتبی، معیارها و شاخصهای تولید در اقتصاد مقاومتی و راهبردهای ارتقای آن (با مطالعه موردی تولیدات استان قم)، رساله دکتری، راهنما: سید محمد کاظم رجایی، قم: موسسه امام خمینی (ره)، تیر 1400.
- قربانی سپهر، آرش، احمدی نوحدانی، سیروس و زارعی دارامرودی، هوشمند، بررسی و تحلیل جایگاه پیادهروی اربعین در افزایش وزن ژئوپلیتیکی شیعیان در مناسبات جهانی، مجله اسلام و ارتباطات میان فرهنگی، پاییز و زمستان 1398، ش 1، ص 13-38.
- کراجکی، محمد بن علی، کنز الفوائد، قم، دار الذخائر، اول، 1410ق.
- مرادی کلارده، سجاد، بررسی پیادهروی اربعین از منظر اقتصاد سیاسی، خبرگزاری مهر، 13/6/1401.
- مرادی کلارده، سجاد، دیپلماسیعمومی و ظرفیتهای پیادهروی اربعین، خبرگزاری فارس، 2/9/1395.
- مشرق، آمار زائران ایرانی اربعین در شیب تند صعود به صفر رسید، 9/7/1399.
- هادیان، ناصر و احدی، افسانه، «جایگاه مفهومی دیپلماسی عمومی»، فصلنامه روابط خارجی، سال اول، ش 3، پاییز 1388، ص 85-117.
ارزش اقتصادی سفرهای زیارتی اربعین
بیژن عبدی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی: شاید در نگاه منتقدان، هزینه کردن برای سفرهای زیارتی مانند سفرهای زیارتی اربعین و موارد مشابه، هدر دادن امکانات محدود مالی، برای رفع نیاز گوشه ای از نیازمندیهای داخلی تلقی شود…!
اینجانب، فعلا درصدد پاسخ نقضی، یا تحلیل آمار و ارقام ارائه شده در تحلیل های اقتصادی نیستم…،که این خود مقوله مستقلی است که بحث جداگانه ای را می طلبد…!
غرض من از نوشتن این چند سطر، اشاره به آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سفرهای زیارتی امثال اربعین است...
1_ گمان میکنم یکی از مهمترین آثار و برکات اقتصادی اینگونه سفرها، گسترش و تعمیق فرهنگ ایثار، گذشت از مال، خدمت به دیگران، کنار گذاشتن منیت ها و برتری طلبی های قومی، نژادی و حتی مالی میان مردم باشد…
شاید اینگونه سفرها، از مصادیق بارز:
وَالَّذِینَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِیمَانَ مِن قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ وَلَا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّا أُوتُوا وَیُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿الحشر: ٩﴾ باشد.
آنچه در الگو های اقتصادی جهان سرمایه داری امروز، فراوان تبلیغ می شود، پیگیری نفع شخصی و ترجیح منافع شخصی بر منافع دیگران است…
اساسا مبنای حرکت اقتصادی در تئوری های اقتصادی لیبرالیسم اقتصادی، نفع شخصی است…
به گمان من، حرکت اقتصادی مورد نظر خداوند، دقیقاً عکس این آموزه اقتصادی است و برکت اقتصادی، ماحصل گذشت از مال و ترجیح منافع دیگران بر خود است…!
تصور میکنم اصل اولیه در تعریف انسان اقتصادی از دیدگاه قرآن، « یقیمون الصلوه»، در کنار « یؤتون الزکاه» است…!
یعنی در کنار یک رابطه فردی که مبتنی بر عشق و محبت میان انسان با خالق خود است، یک رابطه اجتماعی مرتبط با پرداخت مالیات و رسیدگی به زندگی دیگران نیز مطرح میشود، و این دو بال، قابل تفکیک از یکدیگر نیست…!
گمان میکنم یکی از فضاهایی که میتواند این خصلت پسندیده، ظهور و بروز پیدا کند، سفرهای زیارتی مانند اربعین باشد…!
2_ یکی دیگر از آثار و برکات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی اینگونه سفرها، کنار گذاردن کدورت هایی است که به واسطه خباثت های دشمنان شیعه، میان دو ملت عراق و ایران ایجاد شده است…!
هر چقدر اینگونه سفرها، گسترش بیشتری یابد، فضا برای افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور ، بیش از پیش گسترش می یابد…!
فراموش نکنیم که اینگونه سفرهای زیارتی ، مختص به شیعیان ایران و عراق نیست، بلکه شیعیان همه کشورها، از جمله افغانستان، پاکستان، هند، لبنان، کشورهای آفریقایی، کشورهای اروپایی، کشورهای قاره آمریکا و همه جهان، از آن استقبال می کنند، حتی برادران اهل سنت و تعدادی از مذاهب دیگر الهی نیز، به استقبال اینگونه سفرهای زیارتی می روند…
اینگونه سفرهای زیارتی، همانند حج، علاوه بر آثار معنوی، میتواند در برگیرنده آثار اقتصادی عظیمی بر جامعه اسلامی داشته باشد…
3_ خاطرات خوش این سفرها، میتواند مقدمه گسترش مبادلات تجاری، فنی و اقتصادی میان کشورهای منطقه، به ویژه دو ملت ایران و عراق باشد…!
اینگونه سفرهای زیارتی را میتوان به منزله نوعی دیپلماسی عمومی تلقی کرد، که مردم دو کشور را، بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک کرده و عقبه اقتصادی لازم (عمق استراتژیک اقتصادی) را برای رونق اقتصادی دو کشور، بیش از پیش فراهم می سازد….!
افزایش مراودات میان مردم دو کشور، دولتمردان و بازرگانان و صنعت گران دو کشور را تشویق خواهد کرد تا اولویت های تجاری و اقتصادی خود را در گسترش روابط بیشتر با همسایه هم مسلک خویش جستجو کنند…!
در این مقولات، صحبت فراوان است که انشاءالله در فرصت مقتضی، ابعاد و زوایای مختلف آن، تشریح خواهد شد…
«…کاین هنوز از نتایج سحر است…»
اربعین؛ تجلی اخلاق در اقتصاد
محمدجواد محقق نیا،رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم: اگر اقتصاد را تلفیقی از مرزهای حقوق و اخلاق بدانیم اربعین و انچه در بعد اقتصادی آن می گذرد به شدت به پررنگ شدن گزاره های اخلاقی در اقتصاد کمک می کند.
مساله ای که امروز نیاز اصلی جامعه ی بشریست تقویت اخلاق در همه ی ابعاد جامعه است و اربعین به تنهایی بار مهمی در این کارزار را بدوش می کشد.
مگر میشود خانواده ای که خود به شدت نیاز دارد یکسال مداوم از نان شب خود بزند تا در مراسم اربعین و پذیرایی از زوار اباعبدالله سهمی داشته باشد.
اری میشود به شرطی که پای نام حسین در کار باشد.
نظریه نامعادلات اقتصادی اربعین
دکتر حسن مخملی، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور تهران: اگر چه برای تبیین هر نظریه یا الگو و یا مدل بایسته است به مبانی فلسفی، معرفتشناسی و روش شناسی پرداخت و سپس آنرا پایلوت (اجرا) کرد و میزان ادعاها و رفتار عاملان و یا تاثیرپذیران را مورد بررسی قرار داد و با اجرای تکراری، آنرا عمومیت داد و به اثبات رسانید. لیکن نظریه نامعادلات اقتصادی اربعین یک موضوع چند رشته ائی است و از قواعد علوم و اقتصاد متعارف پیروی نمی کند بلکه به عنوان یک پدیده اعجاب انگیز پیش روی نظریه پردازان و الگوسازان و مدل سازان رشته های مختلف علوم انسانی است و بلحاظ مشاهده رفتار اجتماعی – اقتصادی میلیون ها نفر از مردمان در یک پدیده بین المللی غیر قابل اغماض شده است.
کما اینکه؛ علمای علوم انسانی به ویژه رشته های علوم اجتماعی و اقتصاد و مدیریت از رفتار دیگر موجودات مانند مورچه ها و زنبور عسل و کوچ غازهای وحشی و رفتار کبوتران برای مدل سازی رفتارهای اجتماعی الگو می گیرند، باید اذعان کرد رفتارهای جامعه آماری میلیونی و تکرار و توسعه بی نظیر آن در یک دوره زمانی خاص در سراسر دنیا به ویژه از نجف تا کربلا نیز منبع بسیار مهمی برای اعلام یافته های مشاهدات قابل تأمل برای نظریه پردازی در حوزه های اقتصادی – اجتماعی است.
پیش زمینه های ادراکی چند رشته ائی بودن موضوع اقتصاد نامعادلات اربعین
بر این اساس برای ادراک بهتر قلمرو و حوزه های مرتبط با این پدیده پیش نیازها و الزاماتی پیشنهاد می گردد. این موارد عبارتند از؛
تعریف کلیات معادلات و اصالت های مکاتب اقتصادی سوسیالیزم و لیبرالیزم و نظام های ترکیبی و صوفیگری
کلیات و تعریف اربعین و واقعه شهادت حسین ابن علی علیه السلام و روایات وارده
توصیف ساختار جغرافیایی و جغرافیای انسانی و اجتماعی و جمعیتی کشور عراق و نجف و کربلا
تبیین وضعیت زیرساختها و شاخص های اقتصادی عراق و روایتگری 5 جنگ عراق طی 4 دهه اخیر
الگوی اربعین
ویژگی های الگو؛
آداب و اعمال اربعین ؛ غسل و نماز و زیارت و اذکار وارده
غیر دولتی و غیر حاکمیتی و فرا جناحی – سیاسی.
فرا استانی و عدم اختصاص بودجه و برنامه استانی و کشوری اربعین
غیر شرکتی.
غیر خصوصی.
غیر انتفاعی.
غیر تعاونی.
مردمی.
فرانژادی.
فراقومیتی.
فراملی.
فرا ملیتی.
فرامذهبی.
فرا جنسیتی
اقتصاد پناهندگی و حمایت های سازمان ملل
تجمعات المپیک های ورزشی و امنیت، اعم از؛ دزدی و خشونت و اوباشیگری (وندلینگ)
اقتصاد و آب در اربعین
اقتصاد و غذا
اقتصاد و بهداشت و سلامت
اقتصاد و امنیت
اقتصاد و حمل و نقل
اقتصاد و منحنی کار – استراحت
اقتصاد و کمبود امکانات و پدیده صف
اقتصاد و یارانه به فقرا و وارونگی فقر اقتصادی و انفاق و بخشش
اقتصاد و فرهنگ میزبانی به هر کس
میزبانی با التماس و کمال میل و ارائه خدمات غیر متعارف و مجانی
میزبانی بدون چشمداشت
میزبانی بدون چشم و همچشمی
با توجه به نوع نگاه به اربعین، مبتنی بر اقتصاد متعارف یا لیبرالیستی؛ انسانها و دولتها و فعالان اقتصادی باید این شرایط را مانند هر موقعیت دیگر
High season : )the time of year when businesses make a lot of money and prices are high)
ببینند.
منبع: فارس
برچسب ها :اقتصاد اربعین ، اقتصاد مقاومتی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰