بازار اروپا به دست خودروسازان چینی می‌افتد؟

داده‌های فروش جدید نشان می‌دهد که برندهای برقی آمریکایی نیز در مجموع عملکرد ضعیف‌تری از خودروسازان چینی داشته‌اند.
کد خبر : 101168
تاریخ انتشار :جمعه 8 فروردین 1404 - 17:14

به گزارش خط بازار؛ اوایل سال 2024، شعبه اروپایی تسلا پرفروش‌ترین برند الکتریکی منطقه در سال 2023 معرفی شد. تسلا همچنین اولین شرکتی بود که یکی از مدل‌های برقی‌اش، تسلا مدل Y، را در صدر جدول فروش کلی قرار داد. اما داده‌های فروش جدید 28 بازار کلیدی، ازجمله اتحادیه اروپا، بریتانیا، نروژ و سوئیس، نشان می‌دهند فروش تسلا کاهش یافته است. همچنین برندهای برقی آمریکایی نیز درمجموع عملکرد ضعیف‌تری از خودروسازان چینی داشته‌اند.

آمار جیتو داینامیکس نشان می‌دهد فوریه 2025 تسلا 15 هزار و 700 دستگاه خودرو فروخته است. این رقم نشان‌دهنده کاهش 44 درصدی نسبت به 28 هزار و 100 دستگاه در سال قبل است. برندهای چینی فوریه امسال فروش 19 هزار و 800 دستگاه را ثبت کردند. این رقم تهدیدی برای تسلا محسوب می‌شود. این آمار فروش ورود جدی و پرقدرت برندهای چینی به بازار خودروهای اروپایی را نشان می‌دهد.

کاهش سهم تسلا در بازار

عملکرد ضعیف تسلا سهم بازار این شرکت را به 9.6 درصد کاهش داد. این رقم بدترین عملکرد آن در 5 سال اخیر بود و سهم بازار سالانه این خودروساز در مقایسه با سال 2024 از 18.4 درصد به 7.7 درصد کاهش یافت. یکی از دلایل این اتفاق عرضه مدل Y فیس‌لیفت با نام جونیپر است که ژانویه سال جاری معرفی شد. با‌این‌حال مدل جدید بلافاصله در اروپا در دسترس قرار نگرفت. طبیعی است خریداران بخواهند منتظر این شاسی بلند با ظاهر جدید باشند.

فروش مدل Y با کاهش 56 درصدی به 8 هزار و 800 واحد رسید اما فروش مدل 3 با کاهش کمتر (همچنان نگران‌کننده) 14 درصدی به 6 هزار و 800 واحد رسید. به گفته جیتو، افت کلی فروش تسلا علاوه‌بر ورود ناگهانی مدل Y جدید با رویکردهای سیاسی ایلان ماسک ارتباط دارد.

فولکس واگن، خودروسازان چینی و موج نو

باید دید مدل Y جدید می‌تواند کامل این افت فروش را جبران کند یا خیر اما بعید است چنین اتفاقی بیفتد. تغییرات جونیپر چندان اساسی نیستند و برندهای چینی (و برندهای قدیمی غربی) حمله خود به تسلا را افزایش داده‌اند. در مقایسه با فوریه 2024، فروش بی وای دی با 94 درصد رشد به 4 هزار و 436 دستگاه، پولستار با 84 درصد رشد به 2 هزار و 405 دستگاه و برند تازه‌وارد اکسپنگ با 259 درصد افزایش به هزار و34 دستگاه رسید.

بهترین برند از نظر فروش خودروهای برقی فولکس واگن بود که ثبت سفارشات آن با رشد 180 درصدی به 19 هزار 600 دستگاه رسید. ID.4 پس از مدل Y و مدل 3 در رده سوم، رنو 5 خودروی برتر سال در جایگاه چهارم و ID.7 و ID.3 در رده‌های پنجم و ششم قرار گرفتند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.