صنعت خودرو این افراد نابود کردن مانند تیموری و ناصری و جابری زمانی که سایپا را تحویل گرفتن زیانش ۲۴هزار میلیارد بود الا که ازش به زور گرفتن ۴۸هزار میلیارد زیان داده وقتی جابری و ناصری یک میلیارد فقط هزینه اتاق شخصی میکن ویا خانه های مجلل و ویلا با پول مگاموتور میخرن یا قراداد های کاری مگاموتور با شرکت های شخصی خودشان میبندن چطور میخواهی نابود نشود هرکس جلوی این افراد ایستاد زدنش و هیچ کس حمایت نکرد سایت زیر فساد این آقایان
خودرو ملت یا مردم؟
ایران خودرو و سایپا به زودی نابود می شوند
به گزارش خط بازار؛ سابقه زیان دو خودروساز بزرگ کشور به اوایل دهه 80 باز میگردد که با آغاز قیمتگذاری دستوری، آتش زیاندهی را در این صنعت شعلهور کرد. در سالهای بعد عواملی مانند افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزدها و سایر هزینههای تولید، به تشدید زیاندهی این دو خودروساز بزرگ کشور منجر شد.
مشکلات این صنعت با گذشت زمان علاوهبر اینکه حل نشد، بلکه با پیچیده شدن بیش از پیش شرایط موجود، بازگشت دوباره به شرایط عادی و سودسازی ایران خودرو و سایپا به امری دشوار تبدیل شده است.
امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس بازار خودرو، به معضلات صنعت خودروسازی اشاره کرد که در ادامه مشروح آن را میخوانید.
فروش ایران خودرو و سایپا 13 درصد نسبت به مونتاژکاران کاهش یافت
امیرحسن کاکایی بیان کرد: در حال حاضر به صورت رسمی بیش از 200 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دو خودروساز دولتی کشور اعلام میشود. از سوی دیگر به دلیل اینکه چند اتفاق مهم به صورت همزمان رخ داده، سیستم به نوعی قفل کرده است. از یک سو به دلیل ماده 141 قانون تجارت، این دو خودروساز تا اردیبهشت 1404 قادر به تجدید ارزیابی نیستند، زیرا در غیر این صورت باید مالیات سنگینی پرداخت کنند.
کاکایی ادامه داد: موضوع مهم دیگر این است که بانکها در حال حاضر پول ندارند و ظاهراً در روزهای پایانی سال 1402 ریاست جمهوری، ترمز نقدینگی را کشید. بماند که طبق قانون ایران خودرو و سایپا حق دریافت وام از بانکها را ندارند، زیرا بدهی این شرکتها بسیار بالاتر از داراییهایشان بوده و بنابراین بانکها نمیتوانند به آنها وام بدهند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای سال 1401 وزیر سابق صمت به بهانه حذف قرعهکشی خودرو و طی یک ابتکار، سامانه یکپارچه فروش را راهاندازی کردند که همین موضوع باعث بهم ریختگی کل نظام فروش شد. بهرغم اینکه نام آن، سامانه فروش بود، اما تنها کار نوبتدهی را انجام میداد و عملاً جریان نقدینگی ناشی از فروش خودرو را برهم زد. زیرا برخلاف اینکه از یک سو دو خودروساز کشور ظاهراً تعهد سنگینی از بابت سامانه یکپارچه دارند، اما از سوی دیگر به دلیل اینکه هیچ پولی دریافت نکردند، میتوان گفت که تعهدی ندارند.
کاکایی گفت: یکی دیگر از اتفاقات مهم سال گذشته این بود که بهرغم وعدههای مسئولین مبنیبر افزایش قیمت درب کارخانه خودروها، نرخ عمده محصولات ایران خودرو و سایپا بهروز نشده و این قیمتها عمدتاً به شهریور 1401، یعنی حدود 18 ماه گذشته باز میگردد. اگر تورم سالانه 40 درصد در نظر گرفته شود، هزینه تولید این دو شرکت حدود 60 درصد افزایش یافته است و بنابراین بهطور حتم به زیاندهی ادامه میدهند. معمولاً هر ساله از سوی مسئولان وعدهای برای افزایش قیمت به خودروسازان داده میشود، اما طبق اطلاعات واصله افزایش قیمت بیش از 10 الی 20 درصد بسیار بعید به نظر میرسد. بنابراین حتی درصورتی که 20 درصد افزایش قیمت صورت بگیرد، بازهم خودروسازان حدود 40 درصد از قیمتهای روز عقب میمانند.
وی ادامه داد: ایران خودرو و سایپا در سال جاری با چالشهای بسیار جدیتر از سال 1402 روبه رو خواهند بود و همچنین جمع این دو شرکت از بابت فروش نسبت از بالای 90 درصد به محدوده 77 درصد رسیده و فروش مونتاژکاران بیش از دوبرابر شدند.از طرفی ایران خودرو و سایپا به ازای هر محصولی که تولید میکنند حدود هفت درصد زیان میکنند، اما مونتاژکاران 17 درصد سود میکنند که همین امر نشان دهنده بازنده و برنده سال 1403 است.
با ادامه وضعیت فعلی، ایران خودرو و سایپا نابود خواهند شد!
امیرحسن کاکایی در پاسخ به این سوال که آیا دو خودروساز بزرگ کشور در سال جدید از زیان خارج میشوند یا خیر گفت: اگر قرار باشد خودروسازان دولتی با همین وضعیت به تولید ادامه دهند، دیگر ظرفیتی برای زیان بیشتر نیست و قطعاً نابود میشوند. در ابتدا قرار بر این بود که قیمت خودرو آزاد شود، اما همانند آزادسازی قیمت بنزین به دلیل اینکه فشار مضاعف روی قشر ضعیف جامعه بالا میرود کسی جرعت انجام چنین کاری را ندارد.
کاکایی گفت: فرض کنید که از روز آینده قیمت خودرو آزاد شود. در این صورت قاعدتاً باید وضعیت خودروسازان بهتر شود، اما اکنون دیگر کسانی که برای خرید خودرو صف میبستند، عقب خواهند نشست که در این صورت خودروساز باز هم با معضل جدید افت حجم فروش روبه رو میشود.
وی در نهایت چنین جمعبندی کرد: بنابراین 1403، سال بسیار پرتنشی برای صنعت خودروی کشور خواهد بود. بماند که سال گذشته بسیاری از کارشناسان امیدوار بودند که دولت جرعت انجام جراحی بزرگ را داشته باشد و این شرکتها را خصوصی کند، اما این کار را انجام ندادند و به نظر میرسد هنوز هم به رغم دستور رهبری، ارادهای از سمت مسئولان به چشم نمیخورد.
منبع: تجارت نیوز
برچسب ها :ایران خودرو ، خصوصی سازی ، خط بازار ، سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
اگر فقط ۶ سال به تیم اقای مهندس توسلی مهر فرصت داده شود و اعتماد به کادر ایشون شود ،بیشک بعد از مدت مذکور نه تنها زیان سایپا کاهشی شده بلکه احتمال سودده بودن شرکت نیز متصور است.
بشرطی که ایشون برای مقاصید دیگر از جمله ایران خودرو ، وزارت و یا سازمان دیگر هوایی نکن و ارگانهای الکی نیز پاپیچ طرح ها و اقدامات ایشون و تیمشون نشوند
با سلام
با احترام به نظر کارشناس محترم جناب کاکایی بزرگوار به نظر چند نکته در این مورد (نابودی دو خودرو ساز بزرگ کشور) را به صورت خیلی ساده عرض کنم .
اولا ایجادسودو زیان و به طبع آن سودیا زیان انباشته حاصل عملکرد یک بنگاه اقتصادی و نتیجه مدیریت آن بنگاه میباشد .بطور خیلی ساده عملکرد غلط حاصل هر نوع اتفاقی چه داخل بنگاه اقتصادی ویا خارج از آن (بخوانید قیمتگذاری دستوری یا اشتباه در عملکرد یا درسای عملکرد مدیریتی عامدانه یا غیر عمد ) تبدیل به سود یا زیان خواهد شد.
خوب واضح است که زمانی که صحبت از اعداد نجومی غیر قابل هضم تحت عنوان زیان انباشته میشود و عدد عجیب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و البته بیش از ۵۰۰هزارمیلیارد بدهی این دو بنگاه بزرگ اقتصادی و تولیدی مطرح میگردد.نکته ای درد آورتر از این اعداد امروز شروع این پس رفت و به قهقرا کشیده شدن این دو بنگاه معظم اقتصادی و تجاری و تولیدی اینکه چرا هیچ مسئول تاثیر گذار و تصمیم گیری در کشور از اوایل دهه ۸۰ هیچ تصميمی برای برون رفت این دو خودرو ساز نامی کشور که حداقلی ترین تاثیرشان اشتغال بزرگ جامعه کاری کشور میباشد اقدامی نکرده و تا امروز هم هیچ تصميمی نگرفته و هیچ برنامه ای هم برای برون رفت از این وضع ندارد (بخوانید متولیان صنعت کشور وزارت صمت و مجلس و …) .
اما متاسفانه یا خوشبختانه باید دلخوش به تک مدیرانی کنیم که طی دو سه سال اخیر توانی گذاشتند همچو بسیجیان بی ادعای دوران جنگ .یادمان نرود که آن افراد چه زنده امروز در دنیا و چه روزی خوار نزد خدای خود با دست خالی چه کردند ؟ که دنیایی مات و مبهوت اینان بوده و هست و خواهد بود.
تاسف بار تر اینکه چون صنعت خودرو و تولید و بازار آن بسیار سودآور است پس میتواند محل فساد و رانت و مافیا هم قرار گیرد که گرفته و دخالت دولتها هم این وضع را دوچندان که نه صدچندان بدتر کرده .
اما من بعنوان یک کارشناس صنعت خودرو علاوه بر آشنایی کامل با وضع بحرانی این دو خودرو ساز و شناخت کافی از واقعیت های آن فارغ از شعارزدگی های روزمره برخی معتقدم راه برون رفت از وضعیت فعلی در خواستن و تلاش و پیگیری است .حتما امکان برون رفت از شرایط بد امروز ممکن بوده که متاسفانه آن دوران طلایی گذشته ولی به زعم اینجانب هنوز فرصت برای تغییر این وضعیت وجود دارد .بشرط آن اولا زمان کافی به مدیرانی که یک بار در بدترین اوضاع شرکتی را از زیان انباشته به سوددهی رساندند و ….
آنها تنها امید جامعه صنعتی کشور هستند که در این شرایط به شجاعتی بی نظیر قبول مسولیت کردند .ابرو و اعتباری بزرگ و زیاد را در کف دست نهادند و آمدند به خدمت .
امید اینکه با توسل به همه مقدسات ما که حیاتی ترین ریشه های اعتقادی ما میباشد بر قله های رفیع افتخار حسینی وار به ایستیم.
این تنها آرزوی ما برای ایران و ایرانی است .سربلندی و سرافرازی.
واقعا شما باور میکنید که خودروسازها زیان ده هستند و چندین ده همت زیان دارند .
واقعا باور میکنید . این زیان از کجا تامین شده . از محل سود سالهایقبل هست . جایی پس انداز دارند . بین قطعه سازها تخص شده . به بانکها بدهکار هستند .
وقتی شما زیان دارید یعنی موجودی تان صقر شده و به عده ایی بدهکار هستید . آیا غیر از این است .
خوب به چه سازمان و نهاد و افرادی بدهکار هستند .
به خدا که حساب سازی میشود. مثلا با هزینه استهلاک صدباره تجهیزات و خطوط و ابنیه . فکر کنم تا بحال ده ها بار همه خطوط را مستهلک کرده و هزینه شناسایی کرده آند . اول یک هزینه اورهال شناسایی میکنند بعد استهلاک . یا وقتی هزینه دفتری تجهیز صفر میشود دوباره تجدید ارزیابی و قیمت گذاری و هرینه استهلاک .
یا ابنیه و ساختمانها که جز دارایی است را هم میبرند تو هزینه استهلاک .
این تازه یک موردش هست . از این مدلها برای هزینه سازی تا دلت بخواد بلد هستمد
جناب دكتر كاكائي
چرا در اين معادله سهم مديران سفارشي و لابي گر را كه عنان صنعت خودروسازي را بدست گرفته اند خالي است. مردم چه گناهي كرده اند كه هزينه نابلدي مديران سياسي مثل توسلي مهر ها را بدهند. همين 207 را با قيمت دلار آزاد كمتر از نرخ كارخانه ميتوان در خارج از كشور خريد. طرف با ليسانس جغرافي ميخواد مدير عامل يكي از بزرگترين شركتهاي خودروسازي باشد چرا ملت بدبخت بايد تاوان دهند. كدام نخبه واقعي ( نه اين دكتر قلابي ها كه فقط تا ديپلم مورد تاييد وزارت علوم هستند) در مديريت اين صنعت هست.
باعث نابودی سایپا شرکتی بناممگاموتور و باندهای درون اون دوری تیموری ناصری و جابری و آرایشگری گرداننده باندهای درون شرکت مگاموتور تا زمانی که این افراد درون این شرکت هستن شرکت نابود و زیان ده میشود
اعرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
ضمن عذرخواهی از همه نیروهای لایق وپاکددست و تولیدکنندگان شریف
متاسفانه درسیکل خریداتفاقاتی رخ می دهد که انسان مغزش سوت می کشد
مدیرتامین وقت قطعات موتور (دکتر م.م که بعدا به کیفیت برگشت) با همکاری رئیس وقت (ر م که خوشبختانه با حضور مدیریت جدید تامین دان گرید و از سیستم تامین کنار گذاشته شد) با حذف تامین کننده خوشنام اصفهانی( ق.ک ) انحصار تامین قطعه توربوشارژ را به شرکتی که تا چندسال قبل با نام کارگاه فعالیت می کرد(آ ص ت )سپرد و متاسفانه با استفاده از این انحصار، پشت پرده با هم بستند و تا توانستند به چندین برابر قطعه را فروختند و از طرفی بدون توجه به آلیاژ اصلی قطعه با کمترین سطح کیفیت و تقلب سود حرام چند برابری را به جیب زدند
با توجه باینکه مدیران ارشد بدلیل هماهنگی مدیر و تامین کننده امکان مدیرت قیمت را نداشتند به ناچار پروژه تغییر طرح استارت و به نتیجه رسید(با ثلث قیمت – قیمت بالای 5 میلیوت تومانی به زیز 2 میلیون تومان رسید) که متاسفانه دکتر م م که در حال حاضر مقام کیفیت می باشد با کوچکترین بهانه ای عزم بازگشت به طرح قدیم و کسب سود حرام برای حاج ح ر و تداوم کمیسیون دارد.
اگر روزی 1000 خودرو تولید شود در یک قلم 3 میلیارد و سالانه 1000 میلیارد تاراج میشود
خداوند همه خدمتگزاران به اين مملكت را سرافراز و خائنين را نيست و نابود فرمايد(الهي آمين)
تا زمانی که امثال هادی مرتضوی و تیم ناکارآمد حسین نژاد سرکار هستند همین آشو همین کاسه هست
شركت ايدكوپرس زمان ابرمردي همچون صالحوند به اوج رسيد ولي با بي مهري تيموري به بدترين شكل ممكن بركنار شد و امثال قلي زاده و تيم نابودگرش سر كار اومدند، حضور صالحوند بعنوان شخص اول ايران خودرو، صنعت خودرو كشور رو نجات خواهند داد، نه قلي زاده سفارش شده به توسلي مهر از سمت ن.ج ايران خودرو، فوق ديپلم پرستاري داره واسه خودش پادشاهي ميكنه
برات متاسفم . كامنتهايي را ميذاري كه در مدح توسلي باشند. كامنت من و نذاشتي.
سلام
وقتی مترسکی چون ن بزارن مگاموتور و ج همه کاره شرکت شود ایا انتظار دارید خودروسازی نابود نشود؟وقتی ن و ج و..از یک شرکت خاص بیاین و الان هم ن برگرده همون شرکت خاص انتظار دارید شرکت خودروسازی نابود نشود؟وقتیکه برای استخر مگاموتور بالای ۳۰میلیارد تومان با دستور ج هزینه میشود انتظار دارید خودروسازی ورشکست نشود؟وقتیکه برای هزینه توالت جابری و ناصری چندین میلیارد هزینه گردد انتظار دارید خودروسازی نجات یابد؟وقتیکه در موادبری تمامی قطعات مشکل وجود داشته باشد و اقایون نیز از این موضوع اطلاع دارند و هیچ کاری جهت اصلاح انجام نمیدن انتظار دارید سایپا درست شود؟وقتیکه ادم های معلوم الحال در شرکت مگاموتور در پست های مدیریتی هستند انتظار درست شدن چیو داریم؟اقایان مسول برای برون رفت از وضعیت فعلی صنعت خودروسازی سایپا تنها راه حل اخراج و پاکسازی افراد فوق می باشد.والسلام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 12 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۲