اولین استیضاح سهم وزیر صمت خواهد شد؟/کوتوله های ملت بزرگ‌ترین چالش اتابک

تجربه دولت های قبل نشان داده پاشنه آشیل وزرای صمت، موضوع خودرو است به طوری که هرچقدر در مدیریت خودروسازی و بازار خودرو قوی تر عمل کرده اند به همان میزان در ساختمان سمیه ماندگارتر شده اند.
کد خبر : 83264
تاریخ انتشار :جمعه 13 مهر 1403 - 20:42

به گزارش خط بازار: تجربه دولت های قبل نشان داده پاشنه آشیل وزیر صمت، خودرو است به طوری که هرچقدر در مدیریت خودروسازی و بازار خودرو قوی تر عمل کرده اند به همان میزان در ساختمان سمیه ماندگارتر شده اند.

در دولت چهاردهم مسئولیت وزارت صمت به محمد اتابک سپرده شده است. فردی که سوابق معدنی ش بیش از بخش های دیگر به چشم می خورد. هرچند که اتابک چندان تجربه خودروسازی ندارد و شاید اشراف لازم را بر این حوزه نداشته باشد ولی وی در اولین قدم، ساختار وزارت صمت را تغییر داد و معاونت خودرو را حذف نمود. اقدام درستی که ایدرو به جایگاه اصلی خود در ساماندهی خودروسازی بازگرداند.

با این تغییر ساختاری همه از جمله خودروسازان منتظر انتخاب رئیس جدید ایدرو می باشند.انتخابی که چالشی ترین انتصاب وزیر صمت است چرا که با قدرت گرفتن ایدرو در توسعه خودرو، تکلیف موضوعات مختلفی از جمله سرنوشت مدیران خودروسازی، خصوصی سازی و … مشخص خواهد شد.

این در حالی است که علی رغم گذشت حدود دو ماه از روی کار آمدن اتابک و مطرح شدن اسامی مختلف برای تصدی ریاست ایدرو در محافل رسمی و غیررسمی ولی هنوز این انتصاب صورت نگرفته است. تعللی که هر چه از آن می گذرد به ضرر خودروسازی و شخص وزیر صمت است. چرا که اولا مدیران خودروسازی در بلاتکلیفی قرار دارند و نسبت به آینده مدیریتی خود در تردید به سر می برند. لذا انگیزه کافی برای پیشبرد اهداف مهم مربوطه را ندارند. و ثانیا به دلیل عدم توسلط لازم بر خودروسازان هیچ سیاست مدونی نیز نمی توان برای بازار خودرو تدوین و اجرایی کرد.

به بیان دیگر خودروسازی در یک وضعیت «رها» قرار گرفته که در آن هیچ کس نمی تواند برنامه ریزی بلندمدت نماید و در عوض باندهای مختلف در حال تاخت و تاز برای پیشبرد منافع خود هستند. به طور مثال:

در فتح، کوتوله شهرری شش موتور در حال جولان است و مدیر ترک زبان از نژاد قدرت را به تیم خود اضافه کرده تا مدیرعامل گروه دیگر جرات تغییر وی را نداشته باشد.

در جردن، در کنار قطعه ساز پرونده دار مشهدی آلاصل، چراغ باند اسلامشهر با عضویت جدید همکلاسی ملت و بهروز وثوق روشن تر شده است.

در بهنوش، کوتوله بله قربان گو، جاده مخصوص را با زورخانه اشتباه گرفته و بقای خود را در نازپروری برای دهه هفتادی ها و دلارپاشی برای مدیران روسی تعریف کرده است.

در پیکانشهر، گل لابی گری شکوفه داده و اسلامشهری ها یکی پس از دیگری در حال فتح تپه ها هستند.

در باشگاه بی فرهنگ، بعد از شش ماه جناب سرپرست به ظاهر دو تابعیتی بالاخره حکم مدیرعاملی می گیرد.

در کیلومتر ۱۴، کردها به قدرت ترک ها ایمان آورده اند و با برگزاری جلسه با ترک زبان ها به دنبال ماندگاری در جاده مخصوص هستند.

در کیلومتر ۹، یک مشاور، حبیب مدیرعامل شده و برادر و برادرزاده را راهی جاده فروزنده خودروسازی کرده است.

این ها تنها بخشی از تاخت و تاز باندهای مختلف در خودروسازی است که در بلاتکلیفی ایدرو قابل مشاهده است. قطعا هر چه انتصاب رئیس جدید ایدرو طولانی تر شود، خودروسازی به سبب حاکمیت چنین باندهای منفعت طلب، بیشتر در بحران کنونی کاهش تولید، کمبود نقدینگی و … فرو خواهد رفت که زمینه را برای استیضاح وزیر صمت آماده خواهد کرد.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 20 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
م جمعه , ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۳

این مزخرفات جبه که به عنوان مطلب منتشر می کنید و امیدوارم حفاظت وزارت اطلاعات در مورد جنابعالی و این سایت تفرفه افکن ورود نمایند

کارگر شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۶:۵۱

خط بازار نقش خود کوتولتو در بهم زدن حال خواننده ها از مطالبت و چرت و پرت گفتنت نگفتی 😀😀😀😀
همه مشکل دارند الی تو

علیرضا قاسم شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۷:۰۸

تنها راه نجات خودرو ساز تغییر چارت و ساختار و ورود سازمانهای نظارتی خارج از انتصاب مدیرعاملان

مدیرعامل شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۳۰

بخدا که هیچ هدفی نداری جز دلسرد کردن مردم آقای خط بازار
خودتم نفهمیدی چی گفتی از کجا گفتی به کی گفتی اصن چی گفتی
انگار خواب یه خروس رو بعد از جفت گیری تعریف کردی

شهاب شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰

اتفاقا خوب گفت اون قسمت ایی که پررنگ‌شده دقت کن
خیلی خوب گفته لابی ها شدیدشده

Zahed شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۵۲

همه رو گفتي، جز اون قد دراز كوتوله شهرري، بيمار رواني و چند شخصيتي كه تو اون شركت دنبال عقده گشايي هست و متوسل شده به مسئولين امنيتي و حكومتي شهرري براي چند صبايي بيشتر موندن

مجاهد شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۱۰

پزشکیان: اگر هیئت مدیره ضرر بدهد، باید تاوان بدهد…!

«بسم الله»
از ایران خودرو و علیمردان عظیمی شروع کنید…
ایران خودرو در سالی که گذشت، ۳۷ هزار و ۹۳ میلیارد تومان زیان معادل هر ساعت بیش از ۴ میلیارد تومان خلق کرد…….

آقای رئیس‌جمهور هر ساعت ۴میلیارد تومان ضرر……
ابقای علیمردان عظیمی و هیئت مدیره ایران خودرو خیانتی است نا بخشودنی …

هر ساعت مدیریت علی مردان عظیمی ۴میلیارد تومان ضرر به بیت المال ….

برای برون رفت از این وضعیت از فرزندان متخصص ایران خودرو که با پرونده سازی گوشه نشین شده اند استفاده کنید…

رضا جوادی شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

آقای مجاهد گرانقدر
اگه عظیمی بره یکی به دستور شخص شما بیاد مدیرعامل بشه میتونه قیمت دستوری رو حل کنه و زیان رو جبران؟
پس اول فکر کن و بعد تراوش…..

احمد شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵

آقای دکتر پزشکیان
آقای دکتر اتابک
آقای خطیب
بفکر شرکت محور باشید

حسنی شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴

مشکل سوئ مدیریت و ولنگاری هزینه هاست نه قیمت دستوری

da شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲

متاسفانه در شرایطی قرار گرفتیم که درحال حاضر اولویت همه ما باید کشور و منافع ملی ما باشه .البته که بارها در گذشته عرض کردیم که جناب وزیر محترم نباید حتی ساعتها رو از دست می‌داد.بارها عرض شد هر ساعت عدم تصمیم گیری و تصمیم سازی مراجع تصمیم ضرر به مردم و بیت المال و … توجه عزیزان را به یک نکته فقط جلب کنم اصلا بر فرض که مدیران امروز صنعت خودرو دراوج هنر نمایی مدیریتی هستند و هیچ خطایی ندارند ( فرض محال که محال نیست) با اون شرایط هم بدلیل نوع انتخاب این مدیران که با دخالت سیاسیون و نه با تجربه علمی و مدیریتی در هر دو خودرو ساز بزرگ انفاق افتاد خوب خود این مدیران که البته گرایشات سیاسی مخالف این دولت را هم با افتخار اعلام و حمایت های مالی و …از یک نامزد خاص داشتند و البته که گرایش به یک نامزد هیچ مشکلی نداشته و ندارد اما هزینه از بیت المال در طرفداری از یک نامزد کاری ممنوع و برخلاف قانون بود .اینکه مدیر عامل یک شرکت بزرگ خودرو سازی در هنگام انداختن رای وظیفه دارد همه آحاد جامعه را به حضور پرشور در انتخابات دعوت کند وطیفه اوست اما اینکه پای صندوق رای بصراحت از یک کاندیدا دیگر حمایت کند ( تصویر موجود است ) و هزینه کند کاری خلاف قانون و شرع و …میباشد بهرحال در حال حاضر فقط کشور و منافع ملی در مقابل دشمن مهم است و وطیفه همه ما همین دفاع است .اما متاسفانه تصمیم دیر گرفته شده و ضرر به منافع ملی وارد شده .انشالا که درس گرفته از گذشته و در واولین فرصت نسبت به هر تصمیمی اقدام عاجل صورت پذیرد .
و گرنه دوباره همین وزیر با کارتهای زرد و نهایتا قرمز مجلس محترم روبرو خواهد شد. خودرو سازی پاشنه آشیل وزارت صمت

رسپکت سفید شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷

جناب da da چند سوال دیگر از شما که میدانیم باز بی پاسخ می ماند.
از خود نپرسیدید چرا خط بازار در زمان معلم قطعه ساز از شرکت ایشان چیزی نمی نوشت ؟ بنظر شما چقدر تامین مالی می شد؟
یا اینکه جلسات با مدیر معلوم الحال یکی از شرکتهای ایران خودرو چقدر برای ایشان سود دارد که گروه ایران خودرو در حاشیه امنیت قرار گرفته. منتظر پاسخ شما و یا آقای مصطفوی!!! هستیم.

da شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹

باور کنید بنده اطلاعی ندارم .و در زمینه ای که مطلع نباشم سکوت میکنم .اما یک سوال در ذهنم همیشه هست و اون اینکه کامنتهای من در موارد زیادی شاید به دلایل مورد نظر و سیاست خط بازار در منتشر نمیشه .یعنی اینکه به هر دلیل ( بخوانید تند نوشتن و …) منظورم اینکه یک گروهی یا فردی در حال خواندن کامنتها هستند و اگر موردی مغایر با سیاست‌ها و خط مشی این سایت باشه و البته مثل بقیه سایتهای خبری حتما از انتشارش جلوگیری حتی با ذکر نظر مخاطب میکنن .
تعجب بنده این هست که اگر شخص آقای مصطفوی یا گروهشون احتمال می‌دادند که کامنتهای مثل کامنت شما واقعیت داره چرا اجازه نشر میدن ؟ یه جوری این کار اگر بقول شما اتفاق افتاده یا در حال وقوع هست خوب چرا جلوی انتشارش رو نمیگیرن ؟ برای من سواله و چون اطلاعی ندارم معتقدم اگر چنین اتفاقاتی واقعا وجود داره دلیل نشرش چیه ؟ معروف بشن که همه بدونن یا به دلیل واقعی نبودن منتشر میشه که مثلا اونهایی که باید متوجه بشوند خوب بشوند .
مطلع نیستم ولی سوالم فکر کنم جای تفکر داره ‌عرض کردم من منتقد شدید مدیران فعلی هر دو خودرو ساز فعلی و توابع اونها هستم هیچ وقت هم از دایره ادب و صداقت خارج نمیشم ولی گاها نطرات من در مواردی منتشر نمیشه. چون شاید این سایت براش مسجل نبوده یا هرددلیل دیگر و وقتی منتشر نشه خوب انگار نوشته نشده دیگه .

جانثار شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰

آقای خط بازار واقعا ازت ممنونم ولی با جزئیات بگو خواهشا پیام منو بزار همه ببینن که تو گروه ناعدالتی بی پولی حتی برای پرداخت حقوق نابود کردن بیت المال با مدیران نالایق و نداشتن صلاحیت ، برای مثال امداد با هزارتا مشاوراش داره به باد میره

ولنگاری هزینه باعث زیان خودروسازان نه قیمت دستوری شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲

تعلل در تغییر رئیس سازمان گسترش و تداوم روند کنونی مدیریتی در شرکت های خودروساز، بحرانی ایجاد خواهد نمود که اقدامات اصلاحی تیم مدیریتی جدید منصوب شده آتی در شرکت های خودروساز با شرایط بسیار سختی روبرو خواهند شد. هر روز تاخیر در تغییر مدیریت دو خودروساز بالغ بر صد همت زین می سازد.

حقوقی مگاموتور شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹

مدیرعامل خودروسازی چرا از کسی که هر جایی رفته باعث دردسر و ایجاد مشکلات برای شرکت و برای پرسنل شده است طرفداری میکنی و فشار می آورید که حکم مدیر حقوقی در زیر مجموعه بزنند حتی یک نفر نیست که از این آقا راضی باشد حتی خدا هم از این آقا راضی نیست چون غیر حق الله، حق الناس به گردن داره و هیچ جایی در گروه قبولش نکردند و بارها قول به اصلاح داده ولی هیچ وقت اصلاح نشده است.
مدیرعامل محترم اگر در آینده بابت دادن حکم به این آقا در م دچار بحران شدید تقصیر کار خودتان هستید والسلام.

رضا شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶

جانثار عزیز متاسفانه نارضایتی در امداد زیاد شده و صدای خیلی ها در آمده از هزینه ای زیادی که داره این مدیر عامل نالایق و ناکارآمد انجام میده و متاسفانه ناحقی ها و تصمیم های غلط و ناشایست خودش و مشاوران زیادش و مدیران نالایقش خصوصا مدیر مالی و اداریش ، ظلم هایی که داره به پرسنل امداد از سوی او و مشاوران متعددش میکنه بله گروه حقوق نداره بده اونوقت این مدیر ناشایست درآمدش رو صرف هزینه حقوق و اضافه کاری مدیران نالایق و مشاورانش میکنه و دیگه داری با نمایش دادن خودش در سایت های مختلف فکر همه رو از تضییع حقوق پرسنل خوب و زحمتکشش دور میکنه و با رانت خودشو تا الان نگه داشته با رفتن این آدم و مشاوران متعددش بسیاری از گره ها باز خواهد شد

رضا شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲

آقای خط بازار نظری که منافعتو تامین نمیکنه را پاک نکن
چرا وقتی برای امداد مینویسن پاک میکنی

سید جلال شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰

فکر کنم چون رسپکت سعید تو امداد تردد نداره

سید جلال شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸

سلام
افرادی که پرونده انضباطی داشتن و وقتی از شرکت کنار گذاشته شدن حاشیه های امداد تمام شد
افرادی که با لابی های نامشروع خ‌استن مدیرعامل بشون اما تیرشان به سنگ خورد و مکروا ومکر الله
بی عدالتی را باید در رفتارهای این افراد دید که سالیان سال حق بیت امال را با رفتارشان ضایع کردن و فکر نمیکردن روزی برسه که امداد تمام شاخص هایش ارتقا پیدا کنه
عملکرد و عدالت در پرداخت راباید در گزارش های مالی دید نه با یک اظهارنظر انحراف دار

نظرات بسته شده است.

css.php