انحصار طلبان در کمین بازار ماکارونی/تک نشان زر بر سینه شرکت انحصارطلب
به گزارش خط بازار؛ چند هفتهای است که موضوع قیمت ماکارونی و نگرانی از کمبود این کالای استراتژیک گریبان مردم را گرفته و به مجموع دغدغههای ریز و درشت آنها اضافه شده است. اینکه روزی برسد که ماکارونی هم دچار این شرایط شود، بسیار دور از ذهن بود و هیچ کس چنین انتظاری را نداشت. اما به هر روی امروز مردم نگران سفرههایی هستند که روز به روز کوچکتر میشود.
بحران امروز ماکارونی و جهش قیمتی آن، موضوعی نیست که یکباره پیش آمده باشد. بلکه به واسطه جلوگیری از به روزرسانی تدریجی قیمت آن متناسب با شرایط تحمیلی اقتصادی طی چندسال گذشته، ناعادلانه بودن تخصیص مواد اولیه، انحصاری شدن سیستم تأمین و توزیع گندم و فشارهای شبکه واسطه توزیع برای سودطلبی روزافزون، همگی دست به دست هم دادند که در شرایطی وخیم، مردم با انفجار قیمت و کمبود کالا روبرو شوند.
اما این همه ماجرا نیست، بلکه با آنچه در روند قیمتگذاریهای دستوری فراهم شده و تحرکات فرصتطلبانه اندکی از تولیدکنندگان، روزهای پیش رو به مراتب سختتر و دردناکتر خواهد شد. ایجاد بازار انحصاری در اختیار معدودی تولیدکننده از مهمترین تبعاتی است که نهایتا موجی از بیکاری را در این صنعت پراشتغال ایجاد میکند و احتمالا قحطی برای مصرف کننده به ارمغان میآورد. از سوی دیگر بستر فشار مضاعف ناشی از انحصار بر دولت فراهم میشود. دولتی که هنوز نتوانسته بر مشکلات انحصاری برخی صنایع دیگر چون خودروسازی نائل آید.
ماجرا از کجا شروع شد؟
در سالهای فعالیت دولت دوازدهم، بنا به هزار دلیل قیمت هر کیلو گندم ویژه صنعت، ۲۷ هزار ریال بود. در این دوره مصرفکننده میتوانست یک بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی را به قیمت ۸۷ هزار ریال تهیه کند. این در حالی بود که قیمت برنج روزافزون بالا میرفت و عملاً ماکارونی به عنوان غذای جایگزین برنج، نقش جدیتری را پیدا کرد. اما در این سالها علیرغم افزایش هزینه خرید گندم از کشاورزان داخلی و گران شدن قیمت در بازارهای جهانی، دولت به بهانه تأمین غذای مردم، قیمت گندم را ثابت نگه داشت. هرچند که این اقدام در ظاهر مورد پسند قرار میگیرد، اما صاحبنظران از دو منظر نگران این سیاست بودند. اول آنکه بالاخره روزی میرسد که باید قیمت واقعی گندم مشخص شود.
پس هرچه بیشتر طول بکشد، دامنه آن بالاتر رفته و احتمال بروز انفجار افزایش مییابد. متأسفانه این نگرانی در ابتدای سال جاری محقق شد. از منظر دوم صاحبنظران معتقدند بودند که این نوع قیمتگذاری موجبات بروز رانت و فساد میشود. این نگرانی از دو طریق تقویت میشد: تزریق ارزهای ارزان قیمت برای برخی واردکنندگان و ایجاد سهمیهبندی و الزام معرفی تولیدکنندگان از سوی انجمنهای ماکارونی که سکان آنها در اختیار تعداد کمی از آنان بود، شائبه انحصار را تشدید میکرد. بیشک در فضای رقابتی تلاش میشود که به هر طریق ممکن، دسترسی رقیب به مواد اولیه محدود شود و این موضوع نیز متأسفانه به وقوع پیوست.
ایجاد بازار انحصاری در اختیار معدودی تولیدکننده از مهمترین تبعاتی است که نهایتا موجی از بیکاری را در این صنعت پراشتغال ایجاد میکند و احتمالا قحطی برای مصرف کننده به ارمغان میآورد
در پاییز ۱۴۰۰، وزیر صمت با صدور دستوری از سازمان حمایت خواست که با استناد به برخی ضوابط و قوانین، من جمله قانون تعزیرات حکومتی، قانون حمایت از حقوق مصرفکننده، اصلاحیه قانون نظام صنفی، دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه ای و نهایی و ضوابط قیمتگذاری کالاهای تولید داخل، «شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمتگذاری» و «روزآمد سازی شیوههای نظارت بر بازار» اقدامات لازم را به انجام رساند. هرچند که این اقدامات توانست بارقههایی از امید را بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان ایجاد کرده و دست دلالان را کوتاه کند، اما به دلیل برخوردهای غیرفنی با موضوع و دخالت دستوری در خصوص تعیین قیمت درب کارخانه خارج از ضوابط ملاک عمل به ویژه همانهایی که پشتوانه این طرح بودند، امیدها خاموش و نگرانیهای تشدید شد.
در ابتدای سال ۱۴۰۱، تیر آخر بر پیکره تولید و سفره مردم شلیک شد. وزارت جهادکشاورزی به بهانه جلوگیری از قاچاق و رانت، قیمت گندم را با رشدی معادل ۴.۵ برابر از ۲۷.۰۰۰ ریال به ۱۲۰.۰۰۰ ریال اعلام کرد. این بدان معنا بود که طبیعتاً قیمت آرد مخصوص ماکارونی هم با جهشی بزرگ روبرو خواهد شد. بنا بر پیشبینی یکی از تشکلهای تخصصی تولیدکنندگان آرد، قیمت این محصول بین ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار ریال برآورد شد.
پس برای تولیدکنندگان ماکارونی که همزمان با افزایش ۵۷ درصدی هزینههای دستمزد نیروی کار و اعمال نرخ تورم و گران شدن سایر منابع و مواد اولیه مواجه بودند، جز افزایش قیمت ماکارونی راهی دیگر وجود نداشت و اینگونه شد که افزایش قیمت ماکارونی الزامی شد. اما این بار نیز وزارت صمت با اعمال دیدگاههای خود و بدون در نظر گرفتن هزینههای تولید، قیمت مصرفکننده را ۲۴۰ هزار ریال ابلاغ کرده و از سوی دیگر با افزایش حاشیه سود حلقههای توزیع، فشار بیشتری را بر تولید وارد کرد. اما سوأل اینجاست که آیا قیمت جدید مصرفکننده که به صورت دستوری و مغایر با ضوابط قیمتگذاری کالاهای تولید داخل (ابلاغیه ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ وزیر وقت بازرگانی و رئیس مجمع عمومیسازمان حمایت) جوابگوی صنعت است؟
۶ تا ۱۲ درصد ضرر برای تولیدکنندگان
قیمت دستوری مصرفکننده در سال جدید، رشدی معادل ۲.۷۵ برابر دارد که در مقابل رشد ۴.۵ برابری تحمیل شده از سوی دولت، نامتوازن است. این عدم توازن در کنار افزایش نرخ حقوق و دستمزد، افزایش هزینههای انرژی، آب، حمل و نقل و مواد و ملزومات بسته بندی، تأثیری مخرب بر اقتصاد صنعت ماکارونی میگذارد. صنعتی که در طی چندسال گذشته، با پیشرفتهای قابل توجهی روبرو بود. به واسطه این صنعت نوپا، ایران توانست از یک واردکننده ماکارونی به عنوان یک صادرکننده مطرح و بازیگری مؤثر در تجارت بین المللی ماکارونی مبدل شود.
بررسی قیمت تمام شده محصول ماکارونی بر اساس نرخهای جدید خرید و فروش دستوری، نشان میدهد که هم اکنون تولیدکنندگان ماکارونی با خسارتی بین ۶ تا ۱۲ درصد روبرو هستند. این درحالی است که به روشنی و صراحت در ضوابط قیمتگذاری کالاهای تولید داخل، سود قانونی تولیدکننده معادل ۱۶درصد تعیین شده است. ظاهراً وزارت صمت و سازمان حمایت فقط بخشی از آن ضوابط را قبول دارند!
میزان این خسارت با در نظر گرفتن حجم تقریبی مصرف ۴۲ هزار تن در ماه حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال است. مسلماً برای آن دست از تولیدکنندگانی که از امتیازات رانت و ارزهای ارزان قیمت برخوردار نیستند، بسیار سنگین بوده و قادر به ادامه راه نخواهند بود. آنها فقط با یک سرنوشت مواجه هستند و آن هم تعطیلی است و بیکاری تعداد قابل توجه از شاغلان مستقیم و غیرمستقیم و افزایش میزان فقر که هزینهها و تعهدات بیشتری را برای دولت به ارمغان خواهد داشت.
اما ممکن است برخی باشند که با استفاده از فرصت سهمیهبندی گندم در سالهای پیش و با استفاده از ابزار تشکلهای در اختیار توانستهاند حجم قابل توجهی گندم ۲۷ هزار ریالی را دپو کرده و یا سود ناشی از قاچاق آن را ذخیره کرده باشند، بیشک اگر چنین باشد، آنها نه تنها فعلاً معترض نیستند، بلکه از فرصتی که برای حذف و نابودی رقبایشان فراهم شده خرسند بوده و احتمالاً بخشی از این سود را برای سرمایهگذاری در کشوری مانند اسپانیا تخصیص خواهند داد! که انشالله چنین نیست. مطمئناً اگر چنین شرکتهای باشند، به زودی و پس از پایان منابع گندم ارزان خود، تلاش خواهند کرد دوباره قیمت ماکارونی افزایش یابد. مخصوصاً آنکه توانسته باشند به «انحصار» مجهز شوند.
رونق فرصتطلبی برای ایجاد انحصار
قائله ناشی از انفجار قیمتی ماکارونی، بستری برای فرصتطلبانی فراهم کرد که در جستجوی «انحصار» هستند و مدعی هستند که به تنهایی قادر به تأمین بازار بوده و این ادعا را با اعتماد به نفس همگانی کردند. آنها از یک طرف مطمئن هستند که برخی رقبا تاب تحمل نداشته و سرمایه خود را از صنعتی مولد نجات داده و به واسطهگری میپردازند و از سوی دیگر منتظرند با بازخوانی پروندههای گذشته، اتهامات قدیمی گرانفروشی رقبای جان سخت آنها دوباره زنده شده و دور باطلی از مقصریابی به گردش در بیاید.
در این میانه هم دولت با وعده یارانه، بر طبل قیمتگذاری خارج از ضوابطی که خود ابلاغ کرده، مصرفکننده و تولیدکننده درهالههایی از ابهام باقی بگذارد. چهره صنعت ایران هنوز از ابلیس انحصار پاک نشده است. شرایط کنونی صنعت ماکارونی هم از تولد انحصاری دیگر خبر میدهد، مگر آنکه دستگاههای سیاستگذاری و نظارتی، امروز را دریابند و تا زمان هست، جلوی خسارات بیشتر را بگیرند. اگر ممانعت نکرده و این نطفه را در دم از بین نبرند، به زودی مجبورند به هر سازی که انحصارطلبان مینوازند، تمکین کنند.
میزان این خسارت با در نظر گرفتن حجم تقریبی مصرف ۴۲ هزار تن در ماه حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال است. مسلماً برای آن دست از تولیدکنندگانی که از امتیازات رانت و ارزهای ارزان قیمت برخوردار نیستند، بسیار سنگین بوده و قادر به ادامه راه نخواهند بود
ضربالمثلی قدیمی میگفت اگر کویر در اختیار دولت قرار گیرد، به زودی همان کویر دچار قحطی شن می شود. حضور ماکارونی در سفره مردم کمرنگ شد؛ در همین ماه گذشته یک خانواده میتوانست فقط با هزینهای معادل ۲۰۰ هزار ریال یک وعده غذای سالم و مقوی بر پایه ماکارونی تهیه کند. اما امروز این امکان نیز محدود شده است. به واسطه سیاستهای غیرکارشناسی و قیمتگذاری نامتعارف وزارت صمت، کشور در آستانه بروز موج دیگری از تعطیلی واحدهای تولیدی است زیرا این قیمتگذاری نامعقول، هزینه جاری آنان را تأمین نمیکند، این یعنی حجم قابل توجه از بیکاران بر خیل فقرا اضافه خواهد شد.
راه حل این معضل در دو صورت وجود دارد، یا آنکه وزارت صمت وفق ضوابطی که خود ابلاغ کرده، محاسبه قیمت را بر مبنای هزینه های تولید و سود قانونی مجدد انجام دهد و یا آنکه گندم صنعت را با قیمتی پایینتر از نرخ جاری برای صنعت ماکارونی تخصیص دهد و آن هم از طریق میزانی که در گواهی مالیات بر ارزش افزوده آنها مشخص شده، نه به واسطه ظرفیت اسمی پروانه ها و یا در اختیار کسانی که خود را انجمن معرفی میکنند. اما تا اینجا، کاری که وزارت صمت با ماکارونی کرده ابداً حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیست.
منبع: تیتر کوتاه
برچسب ها :افزایش قیمت ماکارونی ، انحصار تولیدکننده ماکارونی ، تک ماکارون ، زر ماکارون
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0