اقدام به‌موقع سایپایی‌ها قبل از آغاز فرآیند واگذاری

در آخرین روز‌های سال گذشته اقدام مهم و تاثیرگذاری در صنعت خودروسازی ایران اتفاق افتاد، اقدامی که از تضییع حقوق سهام‌داران و مردم در فرآیند واگذاری جلوگیری می‌کند.
کد خبر : 102596
تاریخ انتشار :چهارشنبه 20 فروردین 1404 - 20:50

به گزارش خط بازار؛ صحبت از خصوصی‌سازی صنعت خودرو در چند سال اخیر بسیار در رسانه‌ها مطرح شد و در بین موافقان و مخالفان سرانجام مدیریت ایران‌خودرو در اواخر سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد.

در این میان برنامه خصوصی‌سازی گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان دیگر غول خودروساز دولتی در ایران، نیز مطرح شده است که البته تفاوت‌های بسیاری با وضعیت سهام‌داری ایران‌خودرو دارد، چرا که سایپا به مانند ایران‌خودرو سهامدار عمده در بخش خصوصی ندارد و از آن گذشته میزان سهم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان بخش دولتی در مدیریت سهم سایپا تقریبا ۳ برابر ایران‌خودرو است (حدود ۱۵ درصد) و در کنار آن حدود ۱۵ درصد سهم سایپا هم اکنون به تعاونی کارکنان این شرکت اختصاص دارد که سهامدار آن کارکنان سایپا و حدود ۱۴ درصد دیگر سهم این شرکت نیز هم‌اکنون در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد است که طبیعتا این بلوک سهم هم‌اکنون متعلق به بازنشستگان محترم صندوق است که تمام این موضوعات شرایط واگذاری سایپا به بخش خصوصی را پیچیده‌تر و زمان‌بر‌تر از ایران‌خودرو خواهد کرد.

اما در کنار این موضوعات آنطور که وزارت صمت و مدیریت ارشد این گروه خودروسازی عنوان کرده‌اند خصوصی‌سازی سایپا هم بر اساس زمان‌بندی قانونی و برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار دارد و بعد از رساندن سهم این شرکت به قیمت واقعی و طی شرایط لازم و اخذ مجوز‌های قانونی لازم واگذار خواهد شد.

اما در این بین یک اقدام به‌موقع و تاثیرگذار در رابطه با ارزنده‌کردن سهم گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان یک خودروساز دولتی که سهامدار اصلی آن مردم هستند با تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت انجام شد.

با این اقدام و واقعی شدن ارزش سهم سایپا، از تضییع هزاران میلیارد تومان از اموال مردم و بیت‌المال در فرایند «خصوصی‌سازی» جلوگیری شد.

در‌ماه‌های گذشته و با اوج‌گیری اخبار مربوط به واگذاری سهام خودروسازان، اسامی چندین خواهان هم برای سایپا مطرح شده بود که حال باید دید بعد از این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تقریبا ۷ برابر شدن ارزش این دارایی‌ها که بعد از برگزاری مجمع فوق‌العاده به تصویب و تایید سازمان بورس و اوراق بهادار هم رسید، کدام یک از آنها همچنان در صف خرید باقی می‌مانند.

در‌کنار این موضوع و بررسی و قیمت‌گذاری ارزش اموال این خودروساز دولتی باید ارزش برند این شرکت را هم محاسبه و در قیمت‌گذاری، به عنوان یکی از اموال متعلق به مردم برای واگذاری به بخش خصوصی لحاظ کرد.

موضوع واگذاری سهام شرکت‌های دولتی باید بعد از ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها متناسب و همراه با تورم‌های سالانه و افزایش قیمت‌ها و با واقعی کردن قیمت سهم این شرکت‌ها انجام گیرد.

در همین راستا و برای جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران و مردم در روند خصوصی‌سازی با اقدامات صورت‌گرفته از سوی این گروه خودروسازی برنامه به‌روزرسانی ارزشِ اموال و دارایی‌های این خودروساز دولتی پیش از واگذاری به بخش خصوصی، در دستور کار قرار گرفته است.

در همین راستا ۸ اسفند سال گذشته (۱۴۰۳) هیئت‌مدیره سایپا از افزایش سرمایه ۷۶۱ درصدی این گروه خودروسازی از محل «تجدید ارزیابی دارایی»‌های این گروه خودروسازی خبر داد و به این ترتیب سرمایه ثبتی این شرکت از ۱۹.۵ به ۱۶۸.۲ هزار میلیارد تومان افزایش در پایان اسفند سال گذشته افزایش یافت.

 با این اقدام به‌موقع در افزایش سرمایه و به‌روزرسانی ارزشِ اموال و دارایی‌ها پیش از واگذاری؛ از حیف و میل هزاران میلیارد تومان اموال سهامداران و مردم در این خودروسازی دولتی جلوگیری شد و اکنون این گروه خودروسازی با اجرای برنامه‌های چابک‌سازی و کنترل هزینه‌های تولید و مالی، گام‌هایی را در جهت ارزش‌آفرینی و افزایش بهره‌وری قبل از خصوصی‌سازی برداشته است.

منبع: میزان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۷
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

thmrs پنجشنبه , ۲۱ فروردین ۱۴۰۴ - ۷:۴۶

امیدوارم فرسودگی و اورهال صنایع رو هم محاسبه کرده باشند!؟

اصغربرجعلی پنجشنبه , ۲۱ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۰

بسیار عالی بود به جهت آگاهی سهام داران با تشکر از شما.

حسینی پنجشنبه , ۲۱ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۱

هم‌اکنون اعتصاب کارگری در شرکت مالیبل سایپا
علت نرسیدن به معیشت کارگری
عدم به موقع حقوق دستمزد
عدم غیر نقدی
1404/1/21
ساعت 11/00

رشدیه پنجشنبه , ۲۱ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۵

باز هم خدا را شکر به سازه الان وضعیت یدک اسفناک است سازنده ها دیگر توان تحویل جنس ندارند آمار خواب خودروها افزایشی است خودروهای چانگان در تعمیرگاه اوضاع خوبی ندارند چه کسی به این وضعیت رسیدگی می‌کند خدا کنه سریعخصوصی سازی شود و این مدیران بی تعصب و باج بده کنارگیری نمایند

عادل پنجشنبه , ۲۱ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۴

آقای شیخ زاده بیخیالی هم حدی داره لطفا فکری به حال حقوق و دستمزد و معیشت پرسنل فنرسازی زر کنید که کمترین دریافتی را در بین شرکتهای سایپا دارند و فقط به فکر سایپا و چندتا شرکت گروه که انواع و اقسام مزایا را میگیرند و دغدغه مالی ندارند نباشید و الانم که اضافه کار پرسنل را قطع کردند

سرباز جمعه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۸

از سازه گستر و مدير منابع انسانى توانمندش چه خبر ماست مالى شد؟؟؟😂🌸

سازه گستر جمعه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۲

سلام
انتصاب شایسته جناب آقای مهندس سروش عزیز را به خانواده سازه گستر و پرسنل محترم تامین تبریک عرض میکنیم انشاالله جناب آقای مهندس سروش عزیز را در مراتب بالا تر ببینیم که واقعا لایق بهترینها هست ، از آقای دکتر صالحی عزیز هم بابت این انتصاب درست تقدیر و تشکر میکنیم

css.php