افول خودروسازی به خودروبازرگانی/ورق های قره چینی در باغ خودروسازان

برخی شرکت‌های مونتاژکار خودرو در ایران با اعلام قیمت‌های بالاتر از نرخ واقعی قطعات، علاوه بر دریافت ارز بیشتر، قیمت تمام‌شده خودروها را افزایش داده و زمینه‌ساز ایجاد انحصار و فساد شده‌اند.
کد خبر : 85149
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹

به گزارش خط بازار؛ در صنعت خودروسازی ایران که دومین صنعت بزرگ کشور محسوب می‌شود، مشکلاتی همچون قیمت‌گذاری نادرست، ارزبری و فساد گسترده به‌ویژه در بخش خودروهای مونتاژی مشاهده می‌شود. به گفته نصرالله پژمان‌فر، رییس کمیسیون اصل نود مجلس، برخی شرکت‌های مونتاژکار با اعلام قیمت‌های غیرواقعی، ضمن دریافت بیشتر ارز، هزینه نهایی خودروها را نیز افزایش می‌دهند. درحالی‌که بسیاری از کارشناسان و مسئولان بر لزوم شفافیت و اصلاح ساختار این صنعت تأکید دارند، نبود نظارت کافی و ضعف ساختاری باعث شده که برخی خودروسازان به جای تولید، به مونتاژ و کسب منافع شخصی از ارز و یارانه‌های دولتی تمایل پیدا کنند. این وضعیت باعث شده تا این صنعت به جای رشد و توسعه به سمت انحصار، رانت و کیفیت پایین حرکت کند.

افزایش قیمت‌ تمام‌شده خودرو توسط مونتاژکاران

نصرالله پژمان‌فر، رییس کمیسیون اصل نود مجلس، اخیراً در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به اعلام قیمت‌های غیرواقعی توسط برخی شرکت‌های مونتاژکار خودرو اعتراض کرد. وی اظهار داشت که این شرکت‌ها نه‌تنها ارز بیشتری دریافت می‌کنند، بلکه هزینه نهایی خودروها را نیز افزایش می‌دهند. این اقدام مونتاژکاران، که شامل اعلام قیمت بالاتر برای قطعات است، منجر به افزایش قیمت تمام‌شده و به تبع آن تورم در بازار خودرو شده است.

مشکلات ساختاری در صنعت خودروسازی ایران

صنعت خودروسازی ایران، پس از نفت و گاز، دومین صنعت بزرگ کشور محسوب می‌شود که صدها هزار نفر در بخش‌های مختلف از تولید و قطعه‌سازی گرفته تا فروش و خدمات پس از فروش در آن مشغول به کار هستند. این صنعت عمدتاً به دو دسته خودروهای داخلی و خودروهای مونتاژی تقسیم می‌شود. در حالی‌ که خودروهای داخلی از قطعاتی با قابلیت تولید بومی بهره می‌برند، خودروهای مونتاژی تقریباً تمام قطعات خود را از خارج وارد می‌کنند و با همان طراحی اصلی کارخانه مادر عرضه می‌شوند. باوجود این، مسائل مرتبط با واردات قطعات و نبود شفافیت در قیمت‌گذاری، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.

نقش انحصار و رانت در خودروسازی مونتاژی

از دیدگاه کارشناسان، خودروسازان مونتاژکار تبدیل به واحدهای جذب رانت دولتی شده‌اند که با دسترسی به ارز دولتی و واردات بی‌رویه، ساختار انحصاری خود را در بازار تقویت می‌کنند. این مونتاژکاران به دلیل دریافت حمایت‌های دولتی و عدم سیاست‌گذاری دقیق در حوزه قیمت‌گذاری، بر بازار خودرو تسلط یافته‌اند و امکان رقابت را از خودروسازان داخلی سلب کرده‌اند. کارشناسان معتقدند که انحصار، تخصیص ناکارآمد ارز و عدم شفافیت در بازار خودرو، همه و همه دست به دست هم داده تا کیفیت خودروهای عرضه‌شده به شدت کاهش یابد و قیمت‌ها نیز افزایش یابد.

نبود شفافیت در فرآیند نظارت

مرتضی مصطفوی، یکی از کارشناسان خودرو، در این رابطه معتقد است که نبود سازوکارهای نظارتی کافی و شفاف، صنعت خودروسازی کشور را درگیر فساد کرده است. به‌گفته وی، هرچند دستگاه‌های نظارتی در مواردی برای مقابله با فساد دست به اقدامات قاطع زده‌اند، اما عدم انگیزه کافی در میان ناظران و نبود ساختارهای کارآمد، باعث شده است که نظارت به‌طور کامل اعمال نشود. همین مسائل، به خودروسازان این امکان را داده که قیمت‌ها را به‌صورت غیرشفاف و غیرواقعی افزایش دهند.

تمایل به مونتاژ به جای تولید داخلی

در این ساختار انحصاری، بسیاری از فعالان صنعت خودرو به‌دنبال کسب منافع شخصی از طریق واردات و مونتاژ هستند. به‌دلیل دسترسی آسان به ارز و یارانه‌های دولتی، این افراد ترجیح می‌دهند به جای تولید بومی و حمایت از واحدهای تحقیق و توسعه، به سمت مونتاژکاری و واردات متمرکز شوند. مصطفوی با اشاره به جذابیت‌های موجود در این حوزه، اظهار داشت که سیاست‌های موجود نه‌تنها باعث توسعه داخلی صنعت نمی‌شود، بلکه فعالان را به‌سمت واردات و کسب منافع کوتاه‌مدت سوق داده است. این در حالی است که از فعالان صنعت انتظار می‌رود با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه، زمینه‌ساز ارتقاء کیفیت محصولات داخلی و کاهش وابستگی به واردات شوند.

افول صنعت خودروسازی به خودروبازرگانی

در نهایت، این کارشناس اظهار داشت که آنچه اکنون در ایران شاهد آن هستیم، به جای صنعت «خودروسازی»، در حقیقت «خودرو بازرگانی» است. فعالان این صنعت به جای تمرکز بر تولید داخلی و ارتقاء کیفیت، به فکر چرخاندن قیمت‌ها و کاهش سطح کیفیت هستند تا از ارز و یارانه‌های دولتی بهره‌مند شوند. وی همچنین بر نقش تحریم‌ها در تشدید این شرایط تأکید کرد و افزود که این عوامل همگی دست به دست هم داده‌اند تا صنعت خودروسازی ایران به جای رشد و توسعه، به سطح پایین‌تر مونتاژ و واردات نزول کند.

منبع: جهان صنعت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس پنجشنبه , 10 آبان 1403 - 9:45

سلام سلام سلام؛

در مورد بند آخر خبر جا دارد مطالبی عرض شود البته انتظار انتشار ندارم چرا که به نظر می رسد دانسته و یا نادانسته با عزیزانی که در ادامه اشاره می شود ارتباط حسنه دارید و بسیار پای درد دلشان می نشینید.
آفتی که منجر شده است امروزه حال صنعت خودرو خوب نباشد و در خودروسازی ما هر تکانه خارجی تیراژ تولید را نوسان دهد، کیفیت افول کند و شرکت ها تبدیل به بنگاههای تولید زیان شوند … رشد قارچ گونه قطعه بازی و دلالی طی دهه های گذشته است. واسطه گری به دلیل سودهای هنگفت و بسیار کم زحمت بر مذاق بسیاری شیرین آمده و بیش از یک دهه بر همین روال و منوال تاختند. پرونده های قضایی که در دادسراها مفتوح بوده و برخی منجر به صدور و اجرای حکم شده است گواه این مطلب است.
این واسطه های پرطمطراق و متمول با هر ابزار و ترفندی مانع از حضور، بروز، رشد و نمو تولید کنندگان واقعی در صنعت شده اند .
سوال اینجاست ، پای کدام قطعه ساز و تولید کننده واقعی به دادسرا کشیده شده است ؟ به جرات می توان گفت هیچکدام هر پرونده ای که تشکیل شده برای شرکت پرآوازه ای بوده که به نام ساخت داخل قطعه وارد و سالانه میلیون ها دلار ارز از کشور خارج با کیفیتی که اینجا مجالش نیست خارج می نموده است.
عزم خودروساز بر حذف واسطه گری و شریان دلالی امری مبارک و مقدس است که باعث شده است تا
۱- در شرایط تورمی، بهای تمام شده محصولات روند نزولی در پیش بگیرند « صورتهای مالی مطالعه شود که موید افزایش حاشیه فروش سایپا و ایران خودرو علیرغم ثابت ماندن قیمت های فروش است»
۲- روند خروج ارز از کشور کاهش یابد
۳- شرکت های تولید کننده واقعی به دلیل از بین رفتن دلالی، واسطه گریو زد و بندهای آنها مجال ایفای نقش پیدا کرده و در زنجیره تامین ورود کنند
۴- ساخت داخل واقعی و توسعه تولید داخل در دستور کار شرکت های قطعه ساز و نه قطعه باز قرار گیرد
۵- پروژه های متعدد جایگزینی دلال با قطعه ساز تعریف و اجرایی گردند.
۶- تبدیل قطعه بازی به قطعه سازی در زنجیره تامین سرعت بگیرد
علی ایحال
متن خبر موید این است که ظاهراً پای درد دل عزیزی نشسته اید که اخیرا دستش از سودهای نجومی دلالی و قطعه بازی کوتاه شده است.
سال گذشته در چنین مواقعی چون جلوی واسطه گری عزیزی گرفته شد، در مصاحبه ای فرمودند با خلاصه این مضمون که «تا پایان سال پرچم چین بر سر در سایپا و ایران خودرو نصب خواهد شد و دیگر چیزی به نام قطعه سازی در ایران نخواهیم داشت،کارگر ایرانی باید بیکار شود تا کارگر چینی سرکار برود» امروز سراغی از ایشان بگیرید می بینید که حذف از چرخه واسطه گری ایشان را ترغیب نمود قطعه را به معنای واقعی کلمه ساخت داخل کند، پرچمی غیر از پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بر سر در سایپا نصب نشد، قطعه سازی هم باقی ماند، کارگر بیشتری در ایران مشغول شدند و فقط واسطه گری کاهش یافت
یاحق

عباد پنجشنبه , 10 آبان 1403 - 13:57

دوست عزیز
جهت اطلاع عرض می کنم در حال حاضر بزرگترین وارد کننده قطعات خودرو , شرکت ایرانخودرو و سایپا وشرکتهای زیر مجموعه خودشان ( مگا موتور – ایپکو – ایمن خودرو… سازه گستر …) می باشد .