اعلام وضعیت قرمز در خودروسازان/تغییر حیاتی در راه است

افت فروش خودروسازان بزرگ نظیر ایران‌خودرو و سایپا نیز باعث شده است تا روند نامطلوب رکود تورمی بازار خودرو ادامه دار باشد.
کد خبر : 78448
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲

به گزارش خط بازار؛ بازار خودرو ایران از سال ۱۳۹۸ و زمان بازگشت مجدد تحریم‌های بین‌المللی، در شرایط نامتوازن قرار گرفته است. عرضه خودرو با تقاضا فاصله زیادی دارد که حاصل آن حباب بزرگ قیمت خودرو در بازار است. افت فروش خودروسازان بزرگ نظیر ایران‌خودرو و سایپا نیز باعث می‌شود تا این روند همچنان ادامه داشته باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به آمار عرضه خودرو و فروش خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سامانه کدال پرداخته است. کل فروش این شرکت‌ها در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳ معادل ۲۸۹ هزار و ۶۱۹ دستگاه بوده است. به عبارتی خودروسازان بزرگ کشور به طور میانگین ماهانه حدود ۷۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو به بازار عرضه کرده‌اند. با برون‌یابی این رقم، به عرضه ۸۷۰ هزار دستگاه خودرو در سال می‌رسیم، حال آن‌که بازار خودرو ایران سالانه به ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو جدید نیاز دارد!

جزئیاتی از تولید و فروش خودروسازان در چهارماهه نخست ۱۴۰۳

خودروسازان بزرگ حتی در مقایسه با سال ۱۴۰۲ نیز رکورد ضعیف‌تری را ثبت‌ کرده‌اند. سه خودروساز بزرگ ایرانی در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۲ موفق شده بودند تا ۳۳۶ هزار و ۴۵۶ دستگاه خودرو به بازار عرضه کنند. بنابراین افت فروش خودروسازان بزرگ طی چهارماهه نخست سال ۱۴۰۳ معادل ۴۷ هزار دستگاه یا ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

علاوه بر تولید، خودروسازان بزرگ در زمینه فروش خودرو نیز کاملا موفق نبوده‌اند. مجموع تولید خودروهای سواری ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در چهارماهه نخست ۱۴۰۳ به رقم ۲۹۰ هزار و ۲۲۹ دستگاه رسیده است. با این حال این سه شرکت کمتر از ۲۹۰ هزار دستگاه فروخته‌اند.

بیشترین سهم کاهش فروش در این بین متعلق به ایران‌خودرو است. این شرکت طی چهارماه نخست سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۶۱ هزار و ۵۶۸ دستگاه خودرو تولید کرده است اما از این میان تنها ۱۵۵ هزار دستگاه خودرو فروخته شده‌اند. فروش ایران‌خودرو نسبت به مدت مشابه یعنی چهارماهه نخست ۱۴۰۲، ۲۳ هزار دستگاه کمتر بوده است.

فروش دومین خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا در همین مدت، بیشتر از میزان تولید این شرکت بوده است. به نظر می‌رسد این رقم به دلیل تکمیل خودروهای ناقص متعلق به سال گذشته باشد. با این حال پارس خودرو حدود دو هزار دستگاه خودرو تولید شده و فروخته نشده در پایان تیرماه ۱۴۰۳ داشته است. البته آمار فروش سایپا و پارس‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه پارسال، همانند ایران‌خودرو افت داشته‌اند.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 16 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 16
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
محمد کارمند شرکت زر جمعه , 19 مرداد 1403 - 2:17

تغییرات در گروه خودرو سازی سایپا باید صورت بگیرد ،یکی از مدیرعامل های شرکتهای گروه سایپا که از منصوبین مدیریت قبلی سایپا، جناب آقای مهندس تیموری هست.که با نسبت فامیلی به منصب مدیریت رسیده است.و همسو با سیاست های مدیریت جناب مهندس توسلی مهر نیست و« دنبال آمار سازی در تولید هست»
شرکت فنر سازی زر با مدیریت آقای حیدری. که وضع تولید خیلی عالی ندارد.

حسن محمدی جمعه , 19 مرداد 1403 - 7:48

فکر می کنم شما برای خدا هم تصمیم می گیرید چون ادعای دانشمندی دارید، شرکت فنرسازی با مدیریت آقای دکتر حیدری حالش خیلی خوب و ما کارگرها هم راضی هستیم و آقای توسلی مهر هم یک مدیری هست که واقعیت ها را مبینه و آگاهی کامل داره، به امید روزی که شرکت فنرسازی از شر آدم های حاشیه داری مثل شما پاک شود، چون انصاف ندارین

حق گو راه حق جمعه , 19 مرداد 1403 - 7:57

خدا مهندس توسلی مهر رو سلامت نگه داره

محمدرضا جمعه , 19 مرداد 1403 - 7:58

آقای کارمند بازنشسته زر، شما چرا بیخیال از شرکت فنرسازی زر نمی شوید ، برو پی زندگی خودت ، اینقدر از زبان ما کارگرهای شرکت صحبت نکن و فقط فکر شلوغ کاری هستی،
آقا باید به چه کسی اعلام کنیم که به خدا،پیر پیغمبر وضغ کارگران شرکت فنرسازی خیلی عالی هستش ، این آقایان فقط با کینه توزی و غرض ورزی داخل این سایت کامنت میزارن

نژاد جمعه , 19 مرداد 1403 - 11:38

مدیر محترم سایت خط بازار، حضرتعالی در اطلاعیه های اعلام کردید که این سایت برای اطلاع رسانی صنعت خودرو پایگذاری شده و اگر کامنتی با بردن نام افراد و تخریب دیگران گذاشته شود انتشار پیدا نمی کند و اون کاربری حذف خواهد شد، به عرض حضرتعالی برسانم متاسفانه از نظر اخلاقی مفاد این اطلاعیه اجرایی نشد و افرادی بدون دلیل و مدرک آبروی چندین ساله بعضی از افراد را بر اثر بی لیاقتی خودشان زیر سوال بردن و اعتبار سایت هم زیر سوال هست که مخاطبان از هر جایی ناراحت هستن و می‌خواهند کسی را تخریب کنند به این سایت مراجعه و شروع به نوشتن مطالب و نوشتن نام افراد به اونا بی احترامی می کنند
خواهشمندیم مدیر محترم سایت خط بازار فکری و تجدید نظری انجام دهد در خصوص نشر مطالب و نام افراد

محمدرضا جمعه , 19 مرداد 1403 - 12:05

از قضا من یک کارگر هستم و افتخار می کنم که در شرکت فنرسازی زر کار می کنم و خوشحالم که مدیر عامل کار بلدی مثل حیدری داریم که تمام افتخار آفرینی های شرکت دوران مدیرت حیدری بوده
ولی متاسفانه وضعیتت شما مشخص نیست و خود فروخته ای بیش نیستی، و درباره افراد هم زود قضاوت نکن و تهمت نزن که مشکلات زندگیت بیش تر از این می شود.

کارمند جمعه , 19 مرداد 1403 - 12:34

حدود 200 نفر ملا در زر کارگر هست کن همشون هم شامل سختی کار میشن بخاطر آلودگی و گرمای زیاد و آب سیاه بخاطر دیدن فلز سرخ و زود تر بازنشسته میشن .
چطور میشه آخه با دریافتی کمتر از 15 میلیون و اجبار به حضور و وضعیت افتضاح غذا بدون نوشیدنی که مرغ عدس پلو استانبولی لوبیا پلو قیمه و قرمه و اگر جمعه بیای کباب همه آس با گوشت گاو وارداتی می‌تونه اینهمه راضی باشه .
قضاوت با شما

کارمند جمعه , 19 مرداد 1403 - 12:34

حدود 200 نفر ملا در زر کارگر هست کن همشون هم شامل سختی کار میشن بخاطر آلودگی و گرمای زیاد و آب سیاه بخاطر دیدن فلز سرخ و زود تر بازنشسته میشن .
چطور میشه آخه با دریافتی کمتر از 15 میلیون و اجبار به حضور و وضعیت افتضاح غذا بدون نوشیدنی که مرغ عدس پلو استانبولی لوبیا پلو قیمه و قرمه و اگر جمعه بیای کباب همه آس با گوشت گاو وارداتی می‌تونه اینهمه راضی باشه .
قضاوت با شما

مهمان جمعه , 19 مرداد 1403 - 13:44

آخه من نمیدونم مهندس حیاتی چه هیزم تری به شما فروخته که اینجوری تیتر میزنید. واقعا یک مدیرعامل لایق و با کفایت. این رو میتونید از آثار رفتن ایشون از محورخودرو ملاحظه بفرمایید که مدیرعامل و برخی اعضای هیأت مدیره فعلی محورخودرو فقط به فکر منافع خودشون هستند و دارند شرکت رو نابود میکنند. از آقای محمدزاده میخواهیم تا دیر نشده فکری به حال مدیریت این شرکت بکنه.

بی طرف جمعه , 19 مرداد 1403 - 16:34

اتفاقا وضعیت شرکت ومکو با توجه به میزان بدهی های باقی مانده از زمان مدیریت قبلی خیلی بهتر شده و شاهد کاهش بدهی هستیم و افزایش تولید .

حقیقت جو جمعه , 19 مرداد 1403 - 14:16

به داد پارس خودرو برسید
واقعا دستاورد این مدیریت جدید چی بوده؟جز پر کردن رزومه!!!؟طرف کارشناس مسئول مگاموتوری رو آورده کرده رئیس دفتر و مدیر حوزه و مدیر ارتباطات!!!!همه رو هم داره اذیت می‌کنه ماهی هم نود میلیون تومان داره حقوق میگیره..به نظر شما بهتر نیست زودتر بره؟چون بزودی فیش حقوقی اش منتشر میشه

شامی جمعه , 19 مرداد 1403 - 16:21

حیاتی کاربلد و حرفه‌ای است.

ملايري جمعه , 19 مرداد 1403 - 16:54

حضور شخصي به نام ا.ع در شركت توليد فنر، آن هم در مديريت حوزه مديرعامل، از علائم آخرالزمان است

صادق جمعه , 19 مرداد 1403 - 17:52

آقای حیاتی ، لطفا از تلاش و کوششت عقب نشینی نکن
اقای حیاتی ما پرسنل سایپا تازه فهمیدیم چه کسانی بر مسند کار اومدند و دارند برای موفقیت این خودروسازی چه کارهایی انجام میدهند
اقای حیاتی ، اراجیف این خط بازار پایانی ندارد و ما پرسنل سایپا تازه فهمیدیم که چرا خط بازار همیشه بر علیه شما چرت و پرت می نویسه شاید ربطی به طلب خود از …. داشته باشد.
اغلب کسانی که مطالب این سایت رو میخونن ، پرسنل خودروسازی هستند و میدونند مشکلات مالی و ارزی چه میزان بر مجموعه خودروسازها حاکم است.
اقای حیاتی ، کاش می اومدی و شفاف سازی میکردی که سازه گستر رو با چقدر بدهی تحویل گرفته و امروز شاهد چه اقدامات مثبتی از جانب وی و همکاران فعال شما هستیم.
بروید رضایت مندی رو از کارکنان و زنجیره تامین پرس و جو کنید
بروید ببینید اقای حیاتی با همان تیم قبلی توانست برخی از مشکلات لاینحل رو در این ۵ ماه حل کند و چه مقدار از سازندگان خارجی تخفیف قیمتی گرفته که مدیران قبلی نخواستن بگیرن
اقای حیاتی لطفا به این مسائل حاشیه ای که این خط بازار به آن میپردازه اصلا توجه نکنید و به راهتان که استمرار زنجیره تامین پاک و سالم و پر از تلاش هست ادامه بده
اقای حیاتی فقط لطفا خسته نشو از روزگار پر از نامردی

da جمعه , 19 مرداد 1403 - 19:17

خط بازار جان از این تهدیدها نترس .الان گروه فشار البته چندوقت هست بزرگ گروه فشار متوسلین نیست .ناحق گوی گرامی رو عرض میکنم .به همین شیوه مستقل خودتون ادامه بدید .چرا آن‌وقت‌ها که حق گو می‌آمد و همه چیز گل و بلبل بود اعتراض نمی‌کردید به خط بازار. جالبه اگر کارکنان هر بخش سایپا مثل زر اعتراض کنن یا مطلبی درست در مورد باند بازی متوسلین و جغرافی دانان و ویزیتورها که به ناحق در راس شرکت‌های بزرگ سایپا نشستن گفته بشه این ناراحتی ها بروز میکنه .یه خورده خودتون را کنترل کنید .چقدر زود ناراحت میشید ما معتقدیم عملکرد تیم متوسلین درست نبوده و الان که نابود کردند سایپا رو فقط یه عده بودن که تعریف می‌کردند و البته یه جوری که ما هم باورمون میشد .خدا رو شکر دیگه خودشون هم فهمیدن نمیشه بیخود دفاع کنن .آنوقت اینجوری حمله میکنن به خط بازار .چی گفت مگه آخه اینجور بهم ریختید ؟ ایران خودرو دیزل را نابود کردید جایزه شد سایپا خوب الان چرا ناراحت میشید .تعویض مدیرانی که نه علم دارن نه سابقه فقط بلندگوهای خوبی دارند که خوب در این دوره و انتخاب وزیر جدید حتمی هست .اینکه ارز نیست و چه و چه برای همه صنعت خودرو هست ولی چرا ضعیفترین عملکرد مال سایپا و گروه ویزیتورها و …بوده .حالا مودبانه اگر بهتون برخورده و اگر صلاح میدونید آقای ناحق گو جواب مردم و کارکنان سایپا رو بدید. سکوت کردید چرا ؟ جواب بدید دیگه .
ممنون از خط بازار شجاع که نشان داد مردانه انتقاد میکنه و صنعت براشون مهمتره تا….

واقعگرا جمعه , 19 مرداد 1403 - 19:31

دوستان بیایید بی‌طرفانه و واقع‌گرایانه به مدیریت دکتر حیدری طی مدتی که ایشون مدیر عامل شرکت فنرسازی زر شده اند نظری بندازیم :
۱- دستیابی به رکورد های تولیدی که مدیران عامل قبلی با کوله باری از تجربه و دستگاههای نو در زمانیکه کشور با کمبود برق و گاز روبرو نبود نتوانستند حتی نزدیکش بشوند .
به نظرتون دیگه اهمیتی داره که ایشون تجربه اول مدیر عاملیشون باشه یا نه ؟ آیا مدیرعامل قبلی گروه در انتخاب ایشون مرتکب اشتباه شده ؟ آیا ایشون با توجه به سابقه تدریس دانشگاهی که دارند و میتوان گفت چنین تیپ شخصیت های دائما در حال تعقیب و تحقیق علوم روز نیستند ؟
پاسخ منصفانه هر سه سوال منفی هست.
۲- آیا امکان جلب رضایت کامل پرسنل با سطح توانمندی و دانش و تجربه و تخصص متفاوت در قسمت های مختلف صف و ستاد زمانیکه با تصمیمات بروز و مدیریت نوین روبرو میگردند امکان پذیر هست ؟
پاسخ منصفانه مجددا منفی هست .
۳- آیا زمانیکه پرسنل با افزایش کمی و کیفی فعالیت های خود رو برو میگردند می‌توانند توقع توجه بیشتری از مدیریت داشته باشند
پاسخ مثبت است .
در مجموع در شرایط فعلی کشور زمانیکه شاهد افزایش تولید در یک مجموعه تولیدی هستیم وطن پرستی حکم میکند که ابتدا از صمیم قلب خوشحال شویم و در صدد کمک به رفع برخی نواقص و کمبودها بصورت سازنده برآییم نه اینکه کلا اصل تفکر و زحماتی که منجر به افزایش تولید گردیده است را بخاطر برخی موارد جزیی زیر سوال ببریم .
کشو عزیزمون با واقع‌گرایی و دوری از قضاوت های بعضا غیر منصفانه برای فرزندانمان رشد خواهد کرد.
باتشکر.

نظرات بسته شده است.