اختصاصی خط بازار؛

اشتباهات مکرر میرزانویس ایران خودرو/وقت خانه تکانی زمستانی است

از "شعرخوانی در مراسم بازدید وزیر صمت از ایران خودرو" گرفته تا "عدم مدیریتی حواشی چند ماه اخیر مدیریت ایران خودرو" نشان می دهد که روابط عمومی این شرکت نیاز به خانه تکانی مجدد مدیریتی دارد.
کد خبر : 25421
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱:۲۵

به گزارش اختصاصی خط بازار؛ چند روز پیش سایت خط بازار مطلبی را با عنوان “از این جماعت غیر از این انتظار نیست؛ ویترین عملکرد خودروسازان، تیم روابط عمومی است” در خصوص ویژگی های تیم روابط عمومی سایپا منتشر کرد. هرچند که برخی با بی اخلاقی مطلب مذکور را “سفارشی” توصیف کردند و نسبت به آن انتقاد داشتند ولی مطالب منتشر شده تجربه سایت خط بازار از تعامل با روابط عمومی شرکت سایپا طی دو سال اخیر بود که بدون هماهنگی با آنان صادقانه و بدون اشاره مستقیم به اسم افراد و شرکت خودروسازی بیان شد. (متاسفانه برخی با بی اخلاقی مدعی شدند که این مطلب به صورت سفارشی نوشته شده در صورتی که بعد از انتشار، روابط عمومی سایپا بارها درخواست حذف مطلب را داشت.)

در واکنش به این مطلب در کمتر از چند ساعت، سایت خبرآنلاین مطلبی را با عنوان”آن‌چه جوان در آینه می‌بیند، او در خشت خام آن بیند!منتشر کرد که در آن به صورت مستقیم از عملکرد تیم روابط عمومی ایران خودرو تعریف و تمجید شد. فارغ از اینکه این خبر به سفارش روابط عمومی ایران خودرو نوشته شده یا نه، ولی انتشار آن با انتقادات فراوانی از درون و بیرون ایران خودرو مواجه گردید که در نهایت سایت خبرآنلاین مطلب مذکور را حذف کرد.

 

 

این رفتار عجولانه و ناپخته مجددا نشان داد که رویکرد و مشی حاکم بر تیم روابط عمومی ایران خودرو با وضعیت مطلوب فاصله دارد. چرا که اشتباهات این تیم در حال افزایش است. از “شعرخوانی در مراسم بازدید وزیر صمت از ایران خودرو” گرفته تا “عدم مدیریتی حواشی چند ماه اخیر مدیریت ایران خودرو” نشان می دهد که روابط عمومی این شرکت نیاز به خانه تکانی مجدد مدیریتی دارد.

روابط عمومی خط مقدم هر شرکتی است که با رصد محیطی و جمع آوری اطلاعات دقیق و درست، بایستی وضعیت برند شرکت را تقویت و حواشی پیرامونی را مدیریت کند. مدیر روابط عمومی بایستی به طور مستقل رفتار کند و در مواقع مختلف و حساس دائما به مدیرعامل مشورت دهد. این یک فاجعه است که طی چند ماه اخیر “شائبه تغییر مدیرعامل ایران خودرو” نقل محافل رسمی و غیررسمی شده است و روابط عمومی این شرکت تاکنون نتوانسته این موضوع را مدیریت کند. این موضوع در عمل نشان از انفعال تیم روابط عمومی و لکه سیاه بزرگی در عملکرد ایشان است.

این چنین اتفاقاتی در کنار اشتباهات دیگر، نشان از عملکرد نسبی ضعیف روابط عمومی ایران خودرو در برخی از حوزه ها در مواجه با مسائل مختلف است. البته این به هیچ عنوان به معنای انکار زحمات شبانه روزی تیم روابط عمومی ایران خودرو نیست بلکه در اینجا بحث کارآمدی و تخصص در انجام کارهای محوله مطرح می باشد. وگرنه برهیچ کس پوشیده نیست که نیروهای شاغل در روابط عمومی هر روز با حساسیت در حال انجام وظایف خود هستند ولی وجود حواشی متعدد پیرامون عملکرد ایران خودرو و مدیریت روابط عمومی نشان می دهد زحمات مذکور نتیجه بخش نبوده است.

مدیرعامل ایران خودرو باید بداند در شرایط حساس کنونی که زمزمه تغییر مدیران سوژه اول همه محافل است، مدیر روابط عمومی باید قوی ترین مدیر گروه باشد. در روزهای پیش رو چالش اصلی ایران خودرو، اتمسفر بیرونی شرکت است که همه شاغلین گروه به ویژه مدیران ارشد در آن تنفس می کنند. این اتمسفر بیرونی باید به گونه ای مدیریت شود که برند شرکت و عملکرد مدیران دچار ابهام و حواشی نشود. قطعا مدیریت صحیح این اتمسفر ضامن بقای عمر مدیران است.

هرچند مدیریت روابط عمومی ایران خودرو طی چند سال اخیر دستخوش تغییرات مکرر شده ولی به نظر می رسد این مدیریت نیازمند تازه نفس ها است. افرادی که پخته تر، عالمانه تر و هوشمندانه تر رفتار می کنند. روابط عمومی یک مرکز کاملا تخصصی است. این بخش جای بده بستان سیاسی نیست. جای افرادی نیست که زمانی حامیانی در دفتر کار نعمت زاده وزیر سابق صمت داشتند.

روابط عمومی نیازمند مدیرانی است که بتوانند در وهله اول با رفتار درست همگرایی و الفت را در تیم درون سازمانی خود ایجاد کنند. اینکه مدیر روابط عمومی قائم مقام خود را از بخش بازرسی انتخاب کند و بعد از مدت کوتاهی نتواند با وی همکاری کند، نشان از آن دارد که یک جای کار می لنگد. زمانی که نیروهای اصلی روابط عمومی با مدیریت خود دچار چالش و تنش هستند، چگونه می توان انتظار خروجی مطلوبی از این تیم روابط عمومی داشت؟

روابط عمومی نیاز به افراد باهوش تر از مدیر عامل؛ هوشیارتر از بازرسی و حراست؛ سریعتر از کارگران خط تولید؛ عالم تر از مدیران فنی و خوش برخوردتر از مدیران فروش دارد. چنین افرادی لایق مدیریت روابط عمومی هستند. احدی باید عنان روابط عمومی ایران خودرو را بر عهده بگیرد که میرزا نویس نباشد.

 

منبع: خط بازار

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Salim پنجشنبه , 9 دی 1400 - 5:16

به نظر میرسد خیلی بی اخلاقی ها به دلیل ناکارآمدی و عدم توانایی در اداره ایران خودرو و بی برنامه بودن است که به این شکل بروز میکند.