اختصاصی خط بازار؛

اتحاد فاسد قطعه سازی مانع تحقق منویات رهبری/حذف دولت تنها راه نجات خودروسازی

مگر می شود در جمع قطعه سازان فاسد که همگی دور یک میز نشسته و با حاجی اتحاد کرده اند، دانش را محور تولید خودرو قرار داد؟ قطعه سازانی که قطعه چینی را به اسم قطعه آمریکایی به خودروسازی می دهند تا به زعم خود شمع خودروسازی را روشن نگه دارند.
کد خبر : 32542
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۴۵

به گزارش خط بازار؛ مقام معظم رهبری در نام گذاری امسال همچون چند سال گذشته به موضوع تولید تاکید کردند با این تفاوت که مسئله دانش بنیان بودن و اشتغالزایی را مورد توجه جدی قرار دادند.

در صنعت خودرو، تولید دانش بنیان از دغدغه های اصلی است. تولید خودرو باکیفیت اقتصادی و قابل رقابت در بازارهای صادراتی که نتیجه توسعه دانش در خودروسازی است همواره برنامه خودروسازان بوده ولی در عمل موفقیت قابل قبولی حاصل نشده است.

تولید خودروهای قدیمی، کیفیت پایین برخی قطعات خودرو، هزینه تمام شده بالای تولید خودرو، وابستگی بی منطق به واردات همگی از جمله معضلاتی است که این ادعا را ثابت می کند. حال سوال اینجا است که چرا تولید دانش بنیان در خودروسازی همواره یک آرزو بوده است؟

پاسخ به این سوال جنبه های مختلفی دارد که یکی از اصلی ترین آنان به عملکرد قطعه سازان بر می گردد. قطعه سازانی که به جای تولید باکیفیت، در حال لابی و اعمال نفوذ برای انتخاب مدیر موردنظر خود در خودروسازی و شرکت های تابعه تامین کننده قطعه هستند؛

قطعه سازانی که بخشی از منابع مالی خود را صرف خرید ملک، سکه و طلا برای مدیران خودرویی نوکر خود می کنند تا بتوانند قصر هزارویک شهر قطعه سازی خود را با طلب های صفر روزه بر بالای کوه بسازند؛

قطعه سازانی که به بهانه تولید داخل و دور زدم تحریم قطعه چینی را به اسم قطعه آمریکایی به خودروسازی می دهند تا به زعم خود شمع خودروسازی را روشن نگه دارند.

مگر می شود در جمع قطعه سازان فاسد که همگی دور یک میز نشسته و با حاجی اتحاد کرده اند، دانش را محور تولید خودرو قرار داد؟

مگر می شود در چنین خودروسازی که صندلی برخی مدیرعاملی ها چند صد میلیاردی خرید و فروش می شود؛ حرف از تولید دانش بنیان زد؟

مگر می شود در خودروسازی که برخی قطعه سازان خوش رو آن علنی فساد می کنند ولی در حاشیه امن قرار دارند، امیدی به آینده داشت؟

مگر می شود با وجود فساد هزاران میلیاردی حاجی قاچاقچی قطعه در خودروسازی که شب و روز به جای تولید با کیفیت در حال دادن رشوه در قالب سکه و ملک در دبی و … است به تولید دانش بنیان فکر کرد؟

مگر می شود در حضور دلالان اروپایی که خودروهای از رده خارج شده فرانسوی را هر چند سال یکبار به خودروسازی تحمیل می کنند انتظار تولید مدرن صادراتی را داشت؟

قطعا در چین شرایطی توليد دانش بنیان در خودروسازی سرابی بیش نیست. این پدیده های شوم حاصل یک چیز بیشتر نیست و آن فساد است. فسادی که زاییده ساختار سیاسی شبه دولتی و امنیتی حاکم بر صنعت خودرو است و ریشه آن به بنگاه‌داری دولت برمی گردد. فسادی که باعث اتحاد فاسدان قطعه سازی در دور یک میز شده است.

این فساد است که هر نوآوری و ابداع را در نطفه خفه می کند؛ این فساد است که باعث رشد مافیای انجمن ها می شود. فساد اصلی ترین مانع تولید دانش بنیان است که باید برای حل آن ریشه ای فکر کرد و ساختار سهامداری خودروسازان را تغییر داد.

مقایسه عملکرد شرکت های خودروسازی خصوصی با ایران خودرو و سایپا به خوبی نشان می دهد که هرگاه دست دولت از خودروسازی کوتاه شده و بخش خصوصی واقعی عنان اداره امور را در دست گرفته شاهد رشد بهره وری و دانش بوده ایم.

منبع: خط بازار

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بنده خدا پنجشنبه , 4 فروردین 1401 - 2:21

اینایی که گفتی که همش تکرار مکررات بود و هیچ چیز تازه‌ای برای اهل فن نداشت. شما اگر واقعا میخوای دل بسوزونی درمورد «سید چشم قشنگ» و نقشش در هدایت و راهبری جریان فاسد مافیایی مطلب بنویس. درمورد ملک و املاک نجومی و خودروی پورش اون آقای مدیرعاملی بنویس که «سید» خواب وسط روزش رو توی اتاق ایشون میزنه! واقعا از کجا آورده اینارو؟! مگه براش پرونده تشکیل نشده بود؟ پس چی شد؟!!! چرا هنوز عضو هیات مدیره اون خودروساز بزرگ هست؟!!!
اگر راست میگی که دنبال افشای فساد و تخلف هستی به احکام اخیر برخی از مدیرعاملها و معاونها تمرکز کن و فشار بیار که رزومه این اشخاص را برای انتشار در اختیارت قرار بدهند!
به ولله شاگرد مکانیک تعمیرگاه را گذاشتن مدیرعامل همون شرکت!!! و اولین دستوری که مدیرعامل مکانیک داده، حکم اخراج سرمکانیک بیچاره بوده که تا دیروز صداش میکرد و تا کمر براش خم میشد!!!
یا اون یکی که شده معاون به ولله که تا دو سال قبل منشی همونجا بوده!!! یعنی تا دوسال قبل پشت میز منشی مینشسته، الان رفته توی اتاق پشت میز معاونت میشینه!!!
آدم دردش رو به کی بگه آخه؟!!!
یه نفر دیگه مسئولیت یک معاونت بسیار حساس را گرفته که مستقیم با کارگر و منابع انسانی سر و کار داره ولی انواع و اقسام هنرنمایی‌ها در سابقه‌ی درخشانش وجود داره که قابل گفتن نیست چون اینجا خانواده نشسته!
یکی دیگه مدیر یه حوزه خیلی حساس شده که انواع و اقسام پرونده‌های تخلف از جعل اسناد و عنوان گرفته تا کلاهبرداری و چک بی‌محل و… توی سابقه‌اش هست و همه هم میدونند!!!
تیم مدیریتی قبلی یه جای «خاص» انواع مفاسد مالی و غیر مالی غیر قابل گفتن داشته ولی هیچکس باهاشون کاری نداره و با جیب‌های قلمبه از پولهای کثیف، صاف صاف راه میرن و به ریش ملت میخندند!!!
صدها مورد از این مسایل هست.

سام پنجشنبه , 4 فروردین 1401 - 2:34

لولدباید مدیران عامل زیر مجموعه ایران خودرو پاساژی شوند با برنامه خیانت به کشور سر کار هستند که تمام خطوط کلیدی را متوقف کرده اند
از زیرمجموعه گسترش سرمایه گذاری