آینده خودروسازی در عصر جدید/چاره ای جز ادغام ایران خودرو و سایپا نیست

علی رغم تمامی تحولات، خودرو در 100 سال گذشته تاکنون همان چیزی که بوده باقی مانده است - فلزی روی چهار چرخ با صندلی.
کد خبر : 114236
تاریخ انتشار :جمعه 13 تیر 1404 - 18:39
به گزارش خط بازار؛ علی رغم تمامی تحولات، خودرو در 100 سال گذشته تاکنون همان چیزی که بوده باقی مانده است – فلزی روی چهار چرخ با صندلی.
به نظر می‌رسد خودروسازی در عصر جدید آماده تغییرات اساسی است تا به اوج خود برسد. این تحول بر پایه عواملی مانند نگرانی‌های زیست‌محیطی، ترجیحات در حال تحول مصرف‌کننده، پیشرفت‌های دیجیتال و فناوری، ژئوپلیتیک و چشم‌انداز اقتصادی جهانی است.
در حالی که ممکن است خودروهای برقی (EV) با کاهش موقت نرخ رشد مواجه شوند، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۶ از خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) پیشی بگیرند، همان سالی که شاهد اوج خودروهای احتراق داخلی خواهیم بود. این تغییر، نقطه عطفی قابل توجه در صنعت خودرو خواهد بود که ناشی از پیشرفت در فناوری باتری، از جمله تغییر در مواد شیمیایی جدید مانند باتری‌های حالت جامد، کاهش قیمت باتری به زیر ۸۰ دلار در هر کیلووات ساعت و افزایش چرخه عمر باتری است. علاوه بر این، افزایش آگاهی زیست‌محیطی، این تحول را بیشتر پیش خواهد برد.
آینده متعلق به کسانی است که می‌توانند نوآوری کنند و سازگار شوند. اینجاست که می‌بینیم تولیدکنندگان چینی مانند BYD، Geely، Chery، Changan و SAIC در مرکز توجه قرار می‌گیرند. سبد قوی خودروهای برقی آنها، آنها را در سال‌های آینده به بازیگران کلیدی تبدیل می‌کند.
بازارهای نوظهور: موج جدیدی از تقاضا
صنعت خودروسازی هند با رشد مواجه است و سهم قابل توجهی در بازار جهانی دارد. اگرچه ممکن است از نظر فروش از چین پیشی نگیرد، اما نرخ رشد بالای هند، توسعه قابل توجهی در تولید را به دنبال دارد.
بازارهای نوظهور مانند هند و اندونزی آماده‌اند تا بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ نقش کلیدی داشته باشند. از سال ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵، مکزیک، فیلیپین و ترکیه به فهرست محرک‌های مهم رشد خواهند پیوست. انتظار می‌رود پس از سال ۲۰۳۵، نیجریه در مسیر رشد پیشرو باشد.
این رشد بیشتر مدیون طبقه متوسط ​​رو به رشد و جمعیت نسل Z است. از این رو طراحی‌های جدید مدل خودرو و ویژگی‌های اتصال، این طبقه از مشتریان جدید را جذب می‌کنند. پیامدهای این تغییر جمعیتی قطعاً رویکرد صنعت به توسعه محصول و استراتژی‌های بازاریابی را بازتعریف خواهد کرد.
ادغام پلتفرم‌های خودروهای برقی
تا هفت سال آینده شاهد ادغام قابل توجه پلتفرم‌های خودروهای برقی خواهیم بود. تولیدکنندگان اصلی (OEM) قرار است تعداد پلتفرم‌ها را بیش از ۶۰٪ کاهش دهند. شاسی‌های متحرک خودروهای برقی می‌توانند ۷۰ تا ۸۵٪ از کل هزینه BOM خودروهای برقی را تشکیل دهند، در حالی که این رقم برای خودروهای احتراق داخلی (ICE) حدود ۲۰٪ است. با تمرکز بر صرفه‌جویی در هزینه و انعطاف‌پذیری، این رویکرد باعث خواهد شد شرکت‌هایی مانند فولکس واگن تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲۰ مدل در هر پلتفرم داشته باشند، در حالی که شرکت‌های کوچک‌تر ممکن است ۵ تا ۹ خودرو در هر پلتفرم داشته باشند. پلتفرم‌های بسیار انعطاف‌پذیر بر تولید خودروهای برقی متمرکز هستند و هاچ‌بک‌ها، سدان‌ها، SUVها، LCVها و وانت‌ها بر روی یک پلتفرم واحد تولید می‌شوند. این روند، تغییر صنعت به سمت روش‌های تولید کارآمدتر و مقیاس‌پذیرتر را برجسته می‌کند.
از کایزن تا کاکوشین در تولید
آینده صنعت خودرو به سمت مدولار(modularity) بودن و کارخانه‌های کوچک خواهد چرخید که امکان تولید انعطاف‌پذیر و سفارشی‌سازی را فراهم می‌کند. این تغییر از بهبود تدریجی کایزن به نوآوری رادیکال کاکوشین، نشان دهنده نیاز روزافزون به چابکی، پایداری و پیشرفت‌های نوآورانه در فناوری و فرآیندهای تولید است. تصور کنید کارخانه‌های مدولار قادر به تولید طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه با قابلیت سفارشی‌سازی بیشتر و استفاده از تکنیک‌هایی مانند گیگاکستینگ برای ساخت بدنه سفید باشند – این آینده‌ای است که به سمت آن می‌رویم.
فناوری متصل به اینترنت ۱۶۰۰ دلار برای هر وسیله نقلیه درآمد خواهد داشت
قرار است فناوری متصل با استانداردهای اتصال ۵G و ماهواره، صنعت خودرو را متحول کند. طبق آخرین مطالعه‌ی Markets and Markets، پیش‌بینی می‌شود کل بازار قابل دسترسی (TAM) برای فناوری‌های خودروهای متصل از ۰.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۵۶۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۵ افزایش یابد. این رشد ناشی از ویژگی‌ها و خدمات پیشرفته است و درآمد بالقوه‌ای معادل ۱۶۰۰ دلار برای هر خودرو در سال دارد. ادغام فناوری‌های هوشمند از طریق اینترنت اشیا، یک سبک زندگی خودکار و کارآمد ایجاد می‌کند و وسایل نقلیه را برای راحتی و امنیت بیشتر به زیرساخت‌های شهری متصل می‌کند. وسایل نقلیه آینده بیش از ۳۰۰ ویژگی متصل ارائه خواهند داد.
دنیای خودران
در حالی که دستیابی به رانندگی خودران سطح ۵ (L5) همچنان یک هدف دور از دسترس است، پیشرفت‌ها در سیستم‌های پیشرفته‌ی رانندگی خودران (ADAS) باعث خواهد شد که خودروها به سرعت از سطح ۲ به سطح ۲.۵ و متعاقباً به سطوح ۳ و ۴ منتقل شوند.
سطح ۴ تا سال ۲۰۳۰ با حجم محدود به تعویق می‌افتد. انتظار می‌رود خودروهای تجاری (CV) سریع‌تر از خودروها از سطح ۲ به سطح ۴ منتقل شوند. انتظار می‌رود بازار خودروهای خودران تا سال ۲۰۳۵ فرصتی ۱۰ تریلیون دلاری را ایجاد کند که بخش‌های مختلفی از رباتیک گرفته تا خودروهای خارج از بزرگراه را در بر می‌گیرد.
برگرفته از گزارش سایت فوربز
منبع: خط بازار
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلوفر جمعه , ۱۳ تیر ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۶

این موضوع رو چند نفر تو صنعت مطرح کردن که از ایران خودرو و سایپا عذرشونو خواستن.چون چند تا مدیر عامل و شرکت از بین میرفتن

بی نام شنبه , ۲۱ تیر ۱۴۰۴ - ۷:۴۹

آقایان خودگوی پندار،کار به جای باریک کشیده شده،این ریسمان دیگر توان حمل این همه بی لیاقتی و فساد را ندارد،چه بسا پاره شده!؟کسی جرات گفتن حقیقت را ندارد!؟

بی نام شنبه , ۲۱ تیر ۱۴۰۴ - ۷:۵۱

نمیشنوید!؟این صدای سوت قطاریست که به پایان راه خود نزدیک میشود!؟امیدوارم یکی داخل قطار باشد،که ترمز را بکشد…

css.php