اختصاصی خط بازار؛

آغاز معاملات نفتی ایران و‌ هند

برخی پالایشگاه‌های هند به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که در نیمه دوم سال جاری میلادی برای خرید نفت از ایران آماده می‌شوند.
کد خبر : 9531
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

به گزارش خط بازار : این گزارش که روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت منتشر شد می‌افزاید پالایشگاه‌های هند انتظار دارند تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شود و به همین خاطر برنامه‌ریزی کرده‌اند که از خرید نفت فله‌ای در بازارهای نقدی کاسته و به‌جای آن نفت «ارزان» از ایران بخرند.

رویترز می‌نویسد با لغو تحریم‌های آمریکا انتظار می‌رود صادرات نفت ایران در سه ماهه پایانی ۲۰۲۱ به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

برخی پالایشگاه‌های مهم هند برای سال جاری کمی بیش از نصف نفت مورد نیاز خود را به‌صورت قراردادهای سالانه با تولید‌کننده‌های نفت وارد خواهند کرد و بقیه نفت مورد نیازشان را از بازارهای نقدی خریداری می‌کنند.

برخلاف قراردادهای یک‌ساله، خرید نفت از بازارهای نقدی با توجه به نوسانات چشمگیر قیمت نفت برای خریداران جذابیت دارد، به‌طوری که در دوران افت قیمت نفت می‌توانند نفت بیشتری با قیمت ارزان خریداری کنند و وقتی قیمت نفت بالا می‌رود، خرید را کاهش دهند.

هند سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است و قبل از تحریم‌های آمریکا، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد.

پالایشگاه «کوچی» هند به رویترز گفته است قیمت نفت با ترکیب گوگرد بالای ایران ۲ تا ۲.۵ دلار کمتر از نفت‌های مشابه دیگر است و از طرفی هزینه انتقال آن به هند نیز کم است.

پالایشگاه «هندوستان پترولیوم» نیز به رویترز گفته است اگر قیمت نفت ایران «مناسب» باشند، بعد از لغو تحریم‌ها از این کشور نفت خواهد خرید.

 

منبع : خط بازار

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.