۱۰ راهبرد مهم سهامداران ایران خودرو

مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد ایران‌خودرو در کنفرانس پرسش و پاسخ با سهام‌داران به سوالات و ابهامات مطرح‌شده از سوی سهام‌داران پاسخ دادند.
کد خبر : 96965
تاریخ انتشار :سه شنبه 7 اسفند 1403 - 19:43

به گزارش خط بازار؛ در این نشست، موضوعاتی همچون زیان‌دهی تولید، وابستگی به ارز، برنامه‌های داخلی‌سازی و اهداف تولید سال ۱۴۰۴ مورد بحث قرار گرفت.

 

چالش‌ اصلی ایران‌خودرو: زیان‌دهی تولید

مدیرعامل ایران‌خودرو، درباره مهم‌ترین معضلات شرکت گفت: ایران‌خودرو در زمینه ساخت خودرو بسیار توانمند است و می‌تواند به میزان نیاز بازار تولید کند، اما بزرگ‌ترین مشکل فعلی، زیان‌دهی تولید است. ما در حال تلاش برای رفع این مشکل هستیم.

وابستگی تولید به دلار و برنامه‌های داخلی‌سازی

عادل پیرمحمدی، در ادامه به موضوع وابستگی تولید به ارز اشاره کرد و افزود: به طور میانگین، هر محصول تولیدی حدود دو هزار دلار ارزبری دارد. میزان ارزبری بسته به فن‌آوری خودرو متفاوت است. گیربکس‌های دستی بیش از ۹۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند، اما گیربکس‌های اتوماتیک هنوز از منابع خارجی تامین می‌شوند که برای آن‌ها نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به تولید داخلی برسیم.

پیرمحمدی همچنین اعلام کرد: از کل ارزبری خودرو، حدود ۳۵ درصد مربوط به قطعات الکترونیکی است که باید در این حوزه اقدامات لازم برای داخلی‌سازی انجام شود. حاکمیت باید به فکر برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی این قطعات باشد.

وی افزود: ۳۰ درصد از دو هزار دلار ارزبری هر خودرو مربوط به مواد اولیه است که از خارج تأمین می‌شود. این بخش نیز نیازمند داخلی‌سازی است. سایر موارد شامل قطعات های‌تک است که برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی آن‌ها در دستور کار قرار دارد و در سال‌های آینده به خودکفایی خواهیم رسید.

ظرفیت‌های تولید در سال ۱۴۰۴

مدیرعامل ایران‌خودرو درباره ظرفیت تولید سال ۱۴۰۴ گفت: ظرفیت تولید ایران‌خودرو در حال حاضر ۶۰ هزار دستگاه در ماه است، این ظرفیت را داریم که در سال ۱۴۰۴ به تولید بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه در سال برسیم و البته این شمارگان تنها در شرایطی قابل تحقق است که تولید زیان‌ده نباشد.

وی تاکید کرد: صنعت خودرو نقش کلیدی در رونق و اشتغال ۶۰ صنعت دیگر دارد. اگر این صنعت متوقف شود، سایر صنایع نیز به سمت خام‌فروشی حرکت خواهند کرد که این موضوع اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وظیفه ما تولید به اندازه نیاز بازار است، اما اگر قیمت‌های دستوری مانع از این کار شود، دیگر کنترلی بر اوضاع نخواهیم داشت

اهداف تولید و بهبود فضای کسب و کار

جمشید ایمانی‌، نایب رییس هیات مدیره و قائم مقام ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو در تکمیل صحبت‌های پیرمحمدی گفت: در برنامه و بودجه سال آینده، هدف‌گذاری تولید ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو را در نظر گرفته‌ایم. این تعداد بسته به فضای کسب و کار ممکن است کاهش یا افزایش یابد.

تامین قطعات و تعهد به قطعه‌سازان

پیرمحمدی در پاسخ به سوالی درباره سیاست‌های تامین قطعات گفت: به قطعه‌سازان قول داده‌ایم که تغییری در سهم تامین آنان ایجاد نخواهد شد. هدف ما جبران عقب‌ماندگی‌ها و بهبود کیفیت است. اگر سازندگان مطابق با اهداف کیفی ما حرکت کنند، قطعا مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اگر قطعات نامنطبق تولید شود، قطعا برگشت خواهد خورد، چرا که در گذشته آسیب‌های زیادی دیده‌ایم.

واگذاری مدیریت به بخش خصوصی و تمرکز بر کیفیت

وی به موضوع واگذاری مدیریت به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: مردم از این تغییر استقبال کرده‌اند، اما دغدغه اصلی ما کیفیت است. اگر مسایل قیمتی حل شود، برنامه‌های بسیار خوبی با همکاری تمامی بخش‌های مرتبط داریم. رضایت اصلی زمانی حاصل می‌شود که مردم از تولیدات ما راضی باشند.

نگاه جدید به شرکت‌های زیرمجموعه، افزایش بهره‌وری با انتصاب نیروهای متخصص

پیرمحمدی اعلام کرد: نگاه ما به شرکت‌های زیرمجموعه مانند نگاه به بخش خصوصی است. رعایت الزامات کیفی، قیمتی و اقتصادی در این شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی از شرکت‌های زیرمجموعه که بهره‌وری لازم را ندارند، دلیل اصلی عدم انتصاب و به‌کارگیری افراد با تخصص مرتبط است. هیات مدیره جدید ایران‌خودرو با انتصاب افراد متخصص و مرتبط، به دنبال افزایش بهره‌وری در این شرکت‌هاست.

ایمانی، نیز درباره موضوع تعدیل نیرو و یا تعطیلی شرکت‌های زیرمجموعه توضیح داد: رویه ما این است که عملکرد شرکت‌ها را بر اساس بودجه اختصاص‌یافته به صورت فصلی بررسی کنیم. اگر شرکت‌ها بر اساس بودجه عمل نکرده و دچار انحراف شده باشند، علل آن بررسی خواهد شد. اگر این انحرافات ناشی از عملکرد مدیران باشد، نسبت به مدیران تجدید نظر خواهیم کرد تا بودجه مصوب محقق شود.

فروش مستقیم خودرو و حذف سیستم قرعه‌کشی

ایمانی در پاسخ به سوالی درباره زمان حذف سیستم قرعه‌کشی و تحقق فروش مستقیم در نمایندگی‌ها گفت: به عنوان یک بنگاه اقتصادی، هدف ما این است که محصولات را مستقیم به دست مشتری برسانیم و تفاوت خاصی بین قیمت کارخانه و بازار وجود نداشته باشد. باید به سمتی حرکت کنیم که قیمت‌گذاری مطابق با دستورالعمل‌های شورای رقابت انجام شود. این رویه منجر به حذف صف‌های طولانی و قرعه‌کشی خواهد شد و مشتریان بدون دغدغه می‌توانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.

خروج خودرو از مقوله انحصار و سامان‌دهی عرضه

وی همچنین به موضوع انحصار در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: از نظر ما خودرو کالایی انحصاری نیست و طبق قانون برنامه هفتم، شورای رقابت باید در بازار محصولات انحصاری ورود کند. خودرو باید از مقوله انحصار خارج شود تا نحوه عرضه آن نیز سامان‌دهی شود. این اقدام به بهبود شرایط بازار و افزایش رضایت مشتریان کمک خواهد کرد.

برنامه ایرا‌ن‌خودرو در خصوص عرضه بورس کالا

ایمانی، افزود: در خصوص عرضه خودروهای سواری در بورس کالا مطابق دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت بحث انحصار مطرح است و اقدامی نمی‌توان انجام داد و به دنبال گرفتن اصلاحیه این دستورالعمل هستیم.

در هفته گذشته ۳۷۰ دستگاه وانت‌ آریسان در بورس کالا عرضه شد که تا پایان سال برنامه داریم یک بار دیگر عرضه این خودرو انجام شود. محصولات ایران‌خودرو دیزل نیز در بورس پذیرش شده‌اند و تاکنون چند نوبت عرضه شده و ادامه نیز خواهد داشت.

منبع: ایکوپرس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 14 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مالک سه شنبه , ۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹

آقای پیرمحمدی یکی از مهمترین و بزرگترین و اصلی ترین راهبرد ایران‌خودرو باید حذف باند کثیف اسلامشهر طالقان باشه
تا در بدنه و معاونت ها و مدیران عامل از این باند استفاده میشه هیچ چیزی درست نمیشه.
خودمون رو گول نزنیم.

حسین چهارشنبه , ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۷:۴۳

سلام عزیز
این بنده خدا که میگید در کدوم قسمت شاغل هست؟

کلا منابع انسانی اونجا که از زمان صادقی به بعد منفجر شد

علی چهارشنبه , ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۹:۳۷

یه سر برسد امور پدر می بینید

ایمان چهارشنبه , ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۴

خط بازارخدایی پیام های محورسازانو رو هم بزنید

محورسازانی ها چهارشنبه , ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵

وقتی ی نفر با پارتی و مدرک تحصیلی دیپلم میزارن جای صادقی رئس کارگزینی نتیجه میشه این نه کار بلده نه جواب درست بده میده

سعید چهارشنبه , ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۸:۴۸

سلام بله باید آین ته مانده های اسلامشهری و دامادزاده طالقانی از بدنه حذف بشه

مصطفی چهارشنبه , ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲

خواهر زاده منوچهر منظقی مدیر منابع انسانی ایساکو

محمد پور چهارشنبه , ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱

فاتحه خودروسازی از سال ۹۱ خوانده شد که شخصی بنام مهدی برازجانی که متولد ۶۸ بود و اون موقع ۲۳ ساله بود شد رییس حراست پرسنلی محور سازان و بعدش تا معاونت در تعاونی خاص و ایساکو هم پیشرفت کرد

چرا؟چون اونم آقا زاده بود
پدرش …

محمدی چهارشنبه , ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴

الانم فرقی نکرده احمد نیک پور هم رئیس کارگزینی بواسطه آقای داداشی هیات مدیره سابق ایران خودرو با مدرک دیپلم شد رئیس کارگزنی

علي پنجشنبه , ۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰

اينكه چيزي نيست مدير عامل امداد طالقاني معروف
يواشكي وارد اتاق هيات مدير ميشه و از نشست دو نفر هيات مدير احساس خطر ميكنه 🤣🤣🤣🤣

هادی جمعه , ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹

سلام جاي تعجب نداره
خوب نميخواد گنجي رو كه روش خوابيده از دست بده
مگه همين مدير عامل نبود كه خودش استعفا داد رفت
ديد كسي پيش نميره زير پاي رفيق باغ و بوستان
خودش اقاي گنجي رو با زمين زد و بر گشت

حجت جمعه , ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵

ایشون اگه خاطرتون باشه تو ی کامنتی که صبح گذاشته شد و ظهر برداشته شد یک نفر به این موضوع اشاره کرده بودن که
ادمی که دست سمت و راستش همه کارشن ..خوب مشخص میدونه اقای میثم عسکری بزودی سکان امداد رو دستش میگیره
دوره ی طالقونیا و مقیمی تموم شد هر چند سراسر دوره ی ناحقی رو گذروندن بر گروه

مهدی چهارشنبه , ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱

جوانی که آقا زاده بود

سجاد جمعه , ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴

اقای پیر محمدی
کجایی چی شد
طالقانی نخ زرین

میگه تا مقیمی هست
کوروز کاری نمیتونه کنه

🧐🧐🧐🧐🧐

css.php