امان از تشنگان قدرت در تپه های پیکانشهر
گرهی کور در مدیریت ایرانخودرو/مدیریت خصوصی تشنه ی خدمت یا قدرت؟
به گزارش خط بازار؛ صدور رأی اخیر شعبه دوم تعزیرات حکومتی تهران علیه ایرانخودرو، بار دیگر مسئلهای قدیمی را به صدر افکار عمومی آورد: حق و حقوق خریدارانی که وجه واریز کردهاند اما خودرو را با قیمت بالاتر تحویل گرفتهاند.
طبق گزارش رسمی سازمان حمایت از مصرفکنندگان، ایرانخودرو در تیرماه ۱۴۰۴ بیش از ۳۳ هزار دستگاه خودرو را با قیمتی بالاتر از نرخهای مصوب به فروش رسانده است. میزان مغایرت فقط در یک ماه بیش از ۸/۱۲۱ میلیارد ریال برآورد شد. نتیجه روشن است: مصرفکنندگان خودرو را گرانتر از نرخ قانونی خریدهاند.
رأی تعزیرات نیز این واقعیت را تأیید کرده و شرکت را به پرداخت جریمهای معادل دو برابر درآمد حاصل از گرانفروشی (بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال) محکوم نمود. اما پرسش کلیدی باقی میماند: این جریمه به جیب دولت میرود یا به حساب مشتریان متضرر برمیگردد؟
تا اینجای کار، مبالغ به حساب خزانه واریز میشود و خریداران باید از مسیر دعاوی حقوقی فردی یا جمعی برای بازگرداندن اضافه پرداختی پیگیری کنند. در عمل، این یعنی بخش بزرگی از مشتریان زیاندیده بدون جبران خسارت فوری باقی میمانند.
مقاومت ایرانخودرو
نامه رسمی مدیرعامل ایرانخودرو به سازمان بورس نشان میدهد که هیأتمدیره این شرکت، قیمتهای جدید را قانونی دانسته و گزارش سازمان حمایت را«غیرقانونی» توصیف کرده است. این شرکت مدعی است چون قیمتگذاری دستوری زیان انباشته ایجاد میکند، افزایش نرخ را حق خود میداند.
این موضعگیری البته از منظر حقوقی جای بحث دارد. اما طبق استدلال تعزیرات، ایرانخودرو یک بنگاه ملی تحت پوشش دولت است لذا به هیچ وجه نمیتواند خودسرانه اقدام به تغییر نرخ کند. اما این جدال نشان میدهد که ریشه بحران بیش از آنکه حقوقی باشد، مدیریتی و ساختاری است: بنگاهی که میان زیاندهی و الزام به قیمتگذاری دستوری گرفتار شده، برای بقا راهی جز شکستن قانون نمیبیند.
چرا مدیرعامل هنوز برکنار نشده است؟
طبق حکم تعزیرات، مدیرعامل ایرانخودرو (عادل پیرمحمدی) به دو ماه انفصال از سمت محکوم شده است. با این حال، رأی بدوی است و تا زمان قطعی شدن در تجدیدنظر، قابلیت اجرا ندارد. همین خلأ حقوقی موجب شده که فعلاً مدیریت تغییری نکند. اما این وضعیت پیام نگرانکنندهای دارد: مصرفکنندهای که پول اضافه داده، در بلاتکلیفی میماند و مدیری که حکم بدوی تخلفش صادر شده، همچنان بر کرسی قدرت نشسته است.
این ماجرا بار دیگر نشان داد که بازار خودرو نه خصوصی است و نه رقابتی. ایرانخودرو همچنان در حکم یک بنگاه ملیشده در بازار انحصاری است که هم باید از حمایت دولت برخوردار باشد و هم تحت نظارت باشد.
اگر جریمهها صرفاً به خزانه دولت واریز شود و مشتری زیاندیده سهمی از جبران نداشته باشد، اعتماد عمومی فرسودهتر میشود. آنچه امروز بیش از هر چیز نیاز است، سازوکاری شفاف برای بازگرداندن حقوق خریداران و همزمان اصلاح ساختار مدیریتی است تا دیگر هیچ مدیرعامل یا هیأتمدیرهای نتواند به بهانه زیاندهی، قانون را زیر پا بگذارد
منبع: خط بازار
برچسب ها :ایران خودرو ، سهامداران خصوصی ایران خودرو ، مدیرعامل ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
گره نگو ، نقشه شوم اعظم بگو ،
اعظم ول کن ایرانخودرو نیست ، هر روز یه نقشه برای سایپا ،و یه نیرنگ برای ایرانخودرو داره ..واقعا که
جالبه، سه ماهی هست خط بازار از میخ زاده و مشکلات سایپا خبری نمیزنه ..سید بازار به سفارش اعظم فقط زوم کرده روی ایران خودرو ، دمش گرم کشاورز اصلا باج نمیده
شیرین ترین دستاوردهای به اسم خصوصی سازی کروز:
👈پرداخت پاداش حق مدیریت ۴۵ روزه شب عید حدود ۲ میلیارد تومان به آقای قره ی قائم مقام استراتژیک
👈عقد قرارداد قطعه ای ۵۰ درصد به جای ۱۵ درصد با کروز مخصوصا ریرا و تارا،
👈وابستگی اختصاصی تامین شدید قطعه در زمان قطع ارتباط با کروز
👈وصول مطالبات زود هنگام و خارج از قانون و نوبت کروز از حساب ایرانخودرو در بدو ورود به مبلغ ۳۰ و…
🚨نخواهیم گداشت شرکتی مثل کروز و امثال کشاور و علیپور حق پرسنل زحمتکش و سهامدار را چپاول کنند
سلام
دولتمردان محترم ، ببینید مدیریت خصوصی با کارکنان قدیمی چطور رفتار میکند ، داره با فشار و تهدید کارکنان با تجربه را بازنشسته می کنه و هرکسی که تمکین نکنه، مزایایش رو قطع می کنه و زندگی اون را خراب می کنه، این یعنی استثمار کارگر. و هیچ فریادرسی هم نیست.
خدارحم کنه به کارگران با این مدیریت خصوصی و استثماری.
📣 نامه سرگشاده پرسنل و سهامداران ایرانخودرو در اعتراض به ادامه فعالیت مدیرعامل معزول
به نام خدا
ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور
ریاست محترم سازمان تعزیرات حکومتی
ریاست محترم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام
ما، جمعی از پرسنل و سهامداران شرکت ایرانخودرو، با نگرانی و اعتراض شدید، ادامه فعالیت آقای عادل پیرمحمدی در سمت مدیرعامل شرکت را با وجود صدور حکم انفصال موقت از سوی سازمان تعزیرات حکومتی، محکوم میکنیم.
بر اساس مستندات رسمی، ایشان به دلیل گرانفروشی محرز به مبلغی بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان، مشمول حکم انفصال دوماهه از خدمات دولتی شدهاند. با این حال، نهتنها این حکم اجرا نشده، بلکه وی همچنان به صدور احکام و انتصابات جدید در ساختار مدیریتی شرکت ادامه میدهد. این رفتار، مصداق آشکار بیاعتنایی به قانون، تضعیف نهادهای نظارتی و بیاحترامی به حقوق سهامداران و اعتماد عمومی است.
⚠️ پیامدهای خطرناک این بیقانونی:
– تضعیف اعتبار شرکت در بازار سرمایه و نزد افکار عمومی
– ایجاد فضای بیاعتمادی در میان پرسنل و سهامداران نسبت به سلامت مدیریتی
– تقویت شائبه حمایتهای فراقانونی و رانت مدیریتی
– تداوم تصمیمگیریهای غیرشفاف و انتصابات مشکوک در بدنه اجرایی شرکت
ما از نهادهای مسئول انتظار داریم:
1. اجرای فوری و بیقید و شرط حکم انفصال صادره
2. بررسی علل عدم اجرای حکم تا این لحظه و معرفی عوامل مانعتراشی
3. اعلام موضع رسمی در قبال این تخلف آشکار و برخورد با متخلفان
4. حفظ حقوق پرسنل و سهامداران در برابر تصمیمات غیرقانونی و فراقانونی
در پایان، تأکید میکنیم که سکوت در برابر این بیقانونی، به معنای تأیید آن است. ما خواهان اجرای قانون، شفافیت در عملکرد مدیران و پایان دادن به مصونیتهای غیررسمی هستیم. ایرانخودرو متعلق به مردم، سهامداران و کارگران آن است—نه به مدیرانی که قانون را دور میزنند.
با احترام
جمعی از پرسنل و سهامداران شرکت ایرانخودرو
اون بزرگ مرد آزاده روشن ضمير الان ميتونه ايران خودرو رو نجات بده. اون اميري بلده و هوشمندانه عمل ميكنه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 10 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۷