تعلل در تغییر تیم مدیریت فعلی خودروسازان که الحق والانصاف یکی از آن دو مدیر در عملکرد زبان زد خاص و عام شده ودر طول حیات شرکت مورد نظر ، چنین مدیرعاملی هرگز به خود ندیده است، توسط رئیس ایدرو و به نحوی ابقای احتمالی سکاندارش ما را به یاد این ضرب المثل معروف می اندازد که آزموده را دوباره آزمودن خطاست! صد البته عقلای ایدرو هرگز چنین خطایی نمی کنند!
چراهای بی پایان صنعت خودرو/صمت منفعل ایدرو محافظه کار
به گزارش خط بازار؛ در کشورهای پیشرو صنعت خودرو، شرکت های موفق بدون برنامه ریزی دقیق و تحلیل های عمیق، به تغییر محصولات یا بازار هدف خود دست نمی زنند. آن ها بازار خود را به سادگی در اختیار رقبا یا کشورهای ثالث نمیگذارند و با بی تدبیری موجبات صنعت زدایی را فراهم نمی کنند. اما در کشور ما، گویی تمام این موارد همزمان رخ می دهند. اکنون که مدیران جدید کلان کشور و صنعت وارد میدان شدند، آیا زمان آن نرسیده که هر تغییری با پرسش از «چرایی» آن آغاز شود؟
تصمیم گیران استراتژی های کلان ملی و شرکت های بین المللی پیشرو، به ویژه در صنعت خودرو، بر ضرورت درک «چرایی» هر تغییر تاکید دارند؛ این رویکرد برای تطبیق با اهداف استراتژیک و شرایط متغیر بازار ضروری است.
چرا خودروسازان داخلی برای ایجاد تغییرات مثبت، از تجربیات جهانی و ابزارهای مدیریت استراتژیک استفاده نمی کنند؟ چرا در تصمیم گیری ها، منافع بلند مدت ملی فدای منافع کوتاه مدت گروه های خاص می شود؟
چرا باید «چرایی» را جدی گرفت؟
برای آغاز هر کسب و کاری ابتدا باید اطمینان حاصل کرد که تغییرات پیشنهادی با استراتژی کلان ملی و اهداف سازمانی همسو باشد. این امر مستلزم پاسخ به این پرسش است که آیا استراتژی ها به روزرسانی یا تغییرات در چارچوب مذکور، جای خواهد گرفت؟ در صنعت خودرو، این موضوع اهمیت بیشتری می یابد، چرا که مقررات سختگیرانه ای مانند استانداردهای آلایندگی و ایمنی، تغییرات اجتناب ناپذیری را تحمیل می کنند. همچنین، پیشرفت های سریع فناوری، از خودروهای پاک و خودران گرفته تا فناوری های متصل، شرکت ها را وادار می کند که میان پذیرش نوآوری ها یا حذف از میدان رقابت، یکی را انتخاب کنند. تغییرات در ترجیحات مصرف کنندگان و افزایش تقاضا نیز می تواند چالش هایی مانند معضلات ترافیکی و آلودگی را تشدید کند.
چرا خودروسازان داخلی برای ایجاد تغییرات مثبت، از تجربیات جهانی و ابزارهای مدیریت استراتژیک استفاده نمی کنند؟ چرا در تصمیم گیری ها، منافع بلند مدت ملی فدای منافع کوتاه مدت گروه های خاص می شود؟ چرا نتایج مطالعات امکان سنجی و ارزیابی های علمی در تدوین سیاست ها لحاظ نمی شوند؟
چالشهای داخلی؛ مشکلات از کجا آغاز می شوند؟
متاسفانه در داخل کشور خودروسازانی وجود دارند که هنوز به ابتدایی ترین پرسش های استراتژیک پاسخ ندادند. عرضه محصولات غیراستاندارد نشان از عقب ماندگی در شناخت دینامیک بازار و صنعت جهانی دارد. به همین دلیل است که علی رغم هزینه های قابل توجه در صنعت خودرو، نتیجه ای جز نارضایتی مشتری و کنترل بازار توسط دلالان حاصل نمیشود.
از صنعتگران گرفته تا مصرفکنندگان و زنجیره تامین، پرسش های بسیاری وجود دارد که تا کنون از تصمیم گیران نپرسیدیم. آیا اکنون که دولت جدید وارد میدان شده، می توانیم این «چرایی ها» را مطرح کنیم؟ آیا پاسخ های «شفاف» دریافت خواهیم کرد؟
خصوصیسازی؛ فرصتی برای تحول یا تهدیدی برای توسعه؟
«چرا» خصوصی سازی صنعت خودرو در ایران به جای بهبود بهره وری و کاهش فساد، اغلب به تمرکز بیشتر ثروت در دستان گروه های خاص منجر می شود؟ چرا در فرآیند واگذاری صنایع، برنامه های عملیاتی شفاف و معیارهای نظارت قوی وجود ندارد؟ آیا تا کنون ارزیابی دقیقی از نتایج خصوصی سازی های گذشته انجام شده است؟ چرا نهادهای ناظر بهجای حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، به تماشاگر بی عمل تبدیل شدند؟
چرا تصمیمات کلان صنعتی اغلب واکنشی و فاقد استراتژی بلندمدت هستند؟
صنعت زدایی در جاده مخصوص؛ تصمیمات عجولانه یا سیاست های مخرب؟
«چرا» سیاست های صنعت زدایی بدون توجه به پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اجرایی می شوند؟ چرا تصمیمات کلان صنعتی اغلب واکنشی و فاقد استراتژی بلندمدت هستند؟ آیا مسئولان از آسیب های بیکاری، رکود صنعتی و از دست رفتن فرصت های صادراتی آگاه هستند؟ چرا دولت در حمایت از صنایع پایه و استراتژیک مانند خودرو، پتروشیمی و فولاد کوتاهی می کند؟
ناترازی انرژی؛ بحران پنهان در اقتصاد ایران
«چرا» با وجود هشدارهای مکرر کارشناسان درباره بحران ناترازی انرژی، سیاست های اصلاحی در حوزه مصرف، تولید و توزیع انرژی اجرایی نمی شود؟ چرا سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی در اولویت قرار ندارد؟ چرا بنزین تولیدی کشور همچنان از کیفیت پایینی برخوردار و منجر به افزایش آلودگی هوا، آسیب به خودروها و افزایش هزینههای سلامت می شود؟
«چرا» توسعه حمل و نقل عمومی به جای افزایش تولید خودروهای شخصی در دستور کار نیست؟ آیا سیاست گذاران به پیامدهای وابستگی به واردات بنزین، چه از نظر اقتصادی و چه از منظر امنیت ملی، واقف هستند؟ چرا قیمت گذاری نادرست انرژی همچنان به اتلاف منابع و افزایش مصرف منجر می شود؟
ترافیک؛ هزینه ای سنگین برای جامعه
«چرا» همچنان در کلان شهرهای کشور، توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی به کندی پیش می رود؟ آیا دولت از تاثیر ترافیک بر هدررفت زمان، افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا آگاه است؟ چرا سیاست گذاران به جای رفع مشکلات اساسی ترافیک، به واردات خودروهای لوکس و تسهیل مصرف گرایی دامن می زنند؟ چرا از ابزارهای هوشمند سازی حمل و نقل و مدیریت ترافیک استفاده نمی شود؟
چرایی های بی پاسخ صنعت خودرو
«چرا» بدهی های سنگین خودروسازان به قطعه سازان همچنان پابرجاست و روحیه همکاری بین ذی نفعان را تضعیف کرده است؟ چرا استفاده از قطعات بی کیفیت به افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری خودروهای داخلی منجر می شود؟ چرا واردات فناوری های جدید به صورت هدفمند انجام نمی شود و همچنان به جای ارتقای کیفی، کمیت محور سیاست گذاری است؟
باتوجه به سکان داری «فرشاد مقیمی» به عنوان رئیس هیئت عامل ایدرو، آیا دوران جدید فرصت طرح این «چراهای» اساسی و یافتن پاسخ های دقیق فراهم خواهد شد؟
راه حل چیست؟
برای پاسخ به این «چراها» اتخاذ رویکردی جامع، علمی و شفاف ضروری است. همسویی سیاست های صنعتی با چشم انداز بلند مدت توسعه، ارتقای شفافیت در فرآیند تصمیم گیری و استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان داخلی گام های اولیه برای «برون رفت» از وضعیت فعلی است.
باتوجه به سکان داری «فرشاد مقیمی» به عنوان رئیس هیئت عامل ایدرو، آیا دوران جدید فرصت طرح این «چراهای» اساسی و یافتن پاسخ های دقیق فراهم خواهد شد؟
منبع: تحلیل بازار
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
خط بازار جان، چرا هر چی میگیم رو یا نمیزاری یا سانسور می کنی.
چیز بدی نگفتم
حرف حساب اینکه، متوسلین متوهم به مهر مثل حیاتی، چنانی،حسینی، آقایی، سلطانی ثانی و یعقوبی آوینی و … که سواد خواندن و نوشتن درست و حسابی هم ندارند چطور شده که با پست های اهدایی و رانتی و سفرهای چین و روسیه به درآمدهای نجومی رسیده اند.
طرف با پسوند آوینی، با لیسانس علوم سیاسی صنعتگر شده. مگه میشه خط بازار.
آیا نباید اینها تشریف ببرند.
وزیر عزیز، بزن داداش. نگذار نفس بکشند. برند آبروتو
آقای توسلی مهر شما به عنوان مدیرعامل گروه سایپا چرا فکری برای بازنشسته های سایپا آذین ندارید؟
بعد از این همه سال تلاش الان چرا باید شرمنده خانواده باشیم؟
چرا شما و مدیرعامل سایپا آذین هیچ برنامه ای برای بازنشسته های سایپا آذین ندارید؟
هر زمان هم اعتصاب شد شما و مدیرعامل سایپا آذین قول و وعده توخالی دادید و فقط زمان خریدید؟
اگر مشکلات را حل نکنید از خارج سایپا اقدام می کنیم.
اوضاع بسیار نابسامان آذین و مالیبل و کمکم یدک و سازه و ….. بالاخره خود سایپا همه نشان از مدیریت ضعیف آقای توسلی مهر است، سایپاافتاده دست یک عده مذهبی ناکارآمد که فقط دارند سایپا رو به یک هیئت عزاداری تبدیل میکنند/ راس اونا هم یکی از مدیران سایپاست، هر چی رفیق هیئتی هست آورده پست هم بهشون داده و دارند حسابی می تازند/ به اسم شهدا هر کاری میتونند میکنند و کسی هم جلو دارشون نیست/ قربون شهدا برم اما اگه بودند دست همین ها رو قطع میکردند/ جذب نیرو هم که شده سفارشی و اونایی که کسی و ندارند باید قید استخدام رو بزنند. کجایید ای مردان با غیرت و خدایی؟؟؟ امیدوارم همین شهدا اونا رو رسوا کنه
راه حل برون رفت از وضعیت فعلی … صرفا استیضاح وزیر بی لیاقت صمت هست
👍👍👍
بخدا اگه از مدیران عزل شده در زمان وزارت آقای رحمانی استفاده کنند اوضاع خوب میشه مثل دکتر سروش/ ایشون ۱۲ سال بهمن خودرو بودند و از فرش یه عرش رسوندند/ صاحب سبک هستند و کاربلد/ وزیر محترم صمت یا شناختی از این مدیران ندارند یا اگه هم دارند زیر فشار رانت بازی بعضی ها نمیتونند تصمیم بگیرند/ آقای وزیر لطفا یه کم جدیت به خرج بدید و عاقلانه تصمیم بگیرید و زیر بار حرف های زور نرید/ آخرش اینه که استیضاح میشید ولی سربلند باشید بهتره تا سرتون رو بندازید پایین /
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۷