نجات ایران‌ خودرو دیزل با ریسمان افزایش قیمت

عملکرد پنج‌ماهه ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۴ نشان‌دهنده شکاف عمیق میان تولید و درآمد است.
کد خبر : 124088
تاریخ انتشار :سه شنبه 25 شهریور 1404 - 16:00

به گزارش خط بازار؛ در حالی که مجموع تولید شرکت با افت ۳۳ درصدی همراه بوده، درآمدهای فروش با جهش ۴۶ درصدی همراه شده است. این تناقض آشکار بیش از آنکه حاصل افزایش بهره‌وری باشد، ریشه در تورم و صعود قیمت‌ها دارد؛ مسیری که به جای توسعه واقعی، تصویری غلط‌انداز از بهبود مالی ایجاد کرده است.

شرکت ایران‌ خودرو دیزل در پنج‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴ کارنامه‌ای پرچالش بر جای گذاشت. بر اساس داده‌های منتشرشده، مجموع تولید خودروهای این شرکت از چهار هزار و ۲۵۰ دستگاه در پنج‌ماهه سال گذشته به دو هزار و ۸۳۰ دستگاه در پنج‌ماهه امسال کاهش یافته است. افتی معادل ۳۳ درصد که نشان‌دهنده ضعف جدی در حوزه تولید است.

در جزئیات نیز، کامیون‌های سنگین با تولید دو هزار و ۳۹ دستگاه کاهش ۳۴ درصدی را تجربه کرده‌اند. تولید ون و پیکاپ نیز با افت ۲۴ درصدی به ۶۰۳ دستگاه رسیده و کامیون‌های سبک با سقوط ۵۴ درصدی تنها ۱۶۶ دستگاه تولید داشته‌اند. حتی اتوبوس‌ که سهم اندکی در سبد محصول دارد، با تولید ۲۲ دستگاه نسبت به سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی را ثبت کرده‌ است.

image 2025 09 15 13 04 42 ak1312

فروش از انبار به داد ایران ‌خودرو دیزل رسید

نکته قابل‌ توجه آن است که فروش ایران‌ خودرو دیزل در پنج‌ماهه امسال نسبت به پنج‌ماهه سال گذشته افت شدیدی نداشته است. مجموع فروش شرکت از سه هزار و ۲۰۸ دستگاه در دوره مورد بررسی به سه هزار و ۱۵۳ دستگاه در پنج‌ماهه امسال کاهش یافته که افت دو درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد شرکت عمدتا از موجودی‌های قبلی به جای افزایش تولید فروخته است.

در این میان، کامیون‌های سنگین خلاف روند کلی راندند. این محصولات طی پنج‌ماهه نخست امسال رشد سه درصدی فروش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کردند و به دو هزار و ۲۹۲ دستگاه رسیدند. اتوبوس‌ نیز روند صعودی را در فروش داشت و به ۲۶ دستگاه رسید. در مقابل، ون و پیکاپ با افت ۱۳ درصدی و کامیون‌های سبک با افت ۱۹ درصدی در فروش همراه شدند.

image 2025 09 15 13 05 37 ak1436

رشد صوری درآمد ایران خودرو دیزل با تورم

درآمدهای فروش اما تصویر کاملا متفاوتی را نشان می‌دهند. مجموع مبلغ فروش ایران ‌خودرو دیزل در پنج‌ماهه ۱۴۰۴ به ۱۲ هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم هشت هزار و ۶۵۹ میلیارد تومانی در پنج‌ماهه سال گذشته رشد ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد.

کامیون‌های سنگین با فروش ۱۰ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان سهم اصلی این درآمد را داشته‌اند و جهشی ۴۹ درصدی را تجربه کرده‌اند. ون و پیکاپ نیز رشد ۲۰ درصدی درآمد را ثبت کرده‌اند. اتوبوس‌ نیز با وجود سهم محدود، در این مدت رشد قابل توجهی داشته که ناشی از افزایش قیمت بوده است. در این میان تنها کامیون‌های سبک با دو درصد افت در درآمد مواجه شدند.

image 2025 09 15 13 06 13 ak9910

رشد قیمت خودروهای سنگین به 45 درصد رسید

این افزایش درآمدها در حالی رقم خورده که قیمت محصولات عمدتا با رشد سنگین مواجه بوده است. قیمت کامیون‌های سنگین نسبت به پنج‌ماهه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش یافته و به بیش از 4.4 میلیارد تومان برای هر دستگاه رسیده است. ون و پیکاپ نیز با رشد ۳۸ درصدی به حدود 2.4 میلیارد تومان و کامیون‌های سبک با رشد ۲۱ درصدی به حدود 1.9 میلیارد تومان رسیده‌اند.

بررسی این آمار نشان می‌دهد رشد درآمد ایران خودرو دیزل نه حاصل افزایش تولید و بهره‌وری، بلکه نتیجه مستقیم تورم و افزایش قیمت‌ها بوده است. وابستگی به رشد قیمت برای جبران افت تولید، وضعیت شکننده‌ای برای آینده شرکت ترسیم می‌کند؛ زیرا در شرایط ثبات یا کاهش تورم، ضعف عملیاتی و کاهش ظرفیت تولید بیش از پیش آشکار خواهد شد.

جمع‌بندی عملکرد پنج‌ماهه نشان می‌دهد ایران خودرو دیزل به جای توسعه پایدار و ارتقای تولید، با تکیه بر رشد قیمت توانسته درآمد خود را حفظ و حتی افزایش دهد. اما این روند نه تنها نشانه موفقیت نیست، بلکه هشداری جدی است برای صنعتی که اگر از وابستگی به تورم فاصله نگیرد، در مسیر رقابت‌پذیری داخلی و بین‌المللی دچار مشکلات جدی‌تری خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php