سقوط خودروسازی از توسعه به روزمرگی/فریاد کارگران در برابر سکوت اتابک و مقیمی

همزمان با پیچیده شدن فضای اقتصاد و سیاست، شاخص های توسعه در صنعت خودرو کشور در حال سقوط است.
کد خبر : 118702
تاریخ انتشار :دوشنبه 13 مرداد 1404 - 19:09

به گزارش خط بازار؛ همزمان با پیچیده شدن فضای اقتصاد و سیاست، شاخص های توسعه در صنعت خودرو کشور در حال سقوط است.

در کلان به جای وزیر صمت و رئیس ایدرو، دادستان محترمِ همیشه در صحنه به خودروسازی پا می گذارد تا مشکلات صنعت را از نزدیک بررسی کند. صنعت گران منفعت گرا همه را به جان هم انداخته اند. از دولت گرفته تا شورای رقابت. مدعیان عقل کل که در تغییر روابط عظیم خود ناتوان هستند چه برسد به اداره خودروسازی.

 در بخش صنعت، رابطه سالاری مقدم بر شایسته سالاری شده و خبری از توسعه و پلتفرم ملی نیست. دوران سلطان بازیِ طالقانی ها، سبزواری ها و مشهدی ها و تبریزی ها به اوج خود رسیده و داد همه را درآورده است. قطعه سازان از ترس از دست دادن ام آر پی سکوت کرده و چشم به آینده دوخته اند. خودروسازان نیز با جیب بانک ها در صدر جاده مخصوص امرار معاش می کنند.

در بخش بنگاه داری به جای توسعه هوش مصنوعی، معیشت متزلزل کارگران نُقل محافل شده است. نگرانی نسبت به پرداخت حقوق، آکورد و … کارگران را کلافه کرده است. نیروهای مازاد و سفارشی همچون چسب عظیم بر صندلی های خود نشسته و خیال رفتن ندارند. ابهام در عملکرد شرکت ها در حال افزایش است از سامانه فروش خودرو گرفته تا سوپر اپلیکشن معروف. 

این روایت، تصویر مختصری از حال و هوای این روزهای خودروسازی است که قرار بود موتور توسعه کشور باشد و اینک به روزمرگی افتاده است. جالب اینجا است که برای این صنعت خسته از سیاسی کاری و باندبازی عده ای دندان تیز کرده اند. برخی پولدارها هر روز توئیت می زنند، برخی پرونده دارها با دستان دُر نایاب به فکر جاده مخصوصِ کرج سبزوار هستند و برخی بازرگانان سود طلب نیز به جای پرداخت مطالبات پیمانکاران، هر روز سهام می خرند تا شاید یک روز صاحب این خانه فرسوده شوند.

منبع: خط بازار 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 17 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۱۶
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

صادق صبوری دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۲۴

آقای خط بازار فکر کنم یه چیزی رو از قلم انداختی، تو اون قسمتی از متن که همه‌ی شهر‌ها رو نوشتی گل‌تپه‌ای ها رو از قلم انداختی! لطفا به گل‌تپه هم بپرداز که اگر نپردازی یه وقت خدایی نکرده قطار توسعه خودرو از ریل خارج می‌شه!

Sardar دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۰

الان تو شركت ما ( سايپا پرس) مدير تامين ندارند و مديريت رو ميخوان بدن به يه بچه متولد هفتاد.

خاص دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۰۸

تاریخ خواهد نوشت پارک ملتی ها خاین به صنعت کشور بود و فقط رویای وزیری داشتند

نگران دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۴

#برکناری صادقی کاشان و راونجی و دبیرزاده

عشق حسین دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۵

خدایی تا افراد ساده ای مثل شما هستند خصوصی سازی دقیقا پشمه پشم … شک‌نکنید کدام خصوصی هیچ تغیری نشده و همه پارتی دارا سر کار هستن خیالتان راحت راحت

سازه دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۸

#اخراج شیخ زاده و رادمنش
بخدا تا الان حقوقمون رو ندادند
همه ناراضی اند
# سایپا‌پرس _ ایدکو پرس _ سایپا آذین _ ایندامین _ قالبها

ابراهیم دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۱۳

#برکناری شیخ
#برکناری_ فهیمی ، صادقی ، مومنی ، مصدقی ، رضائی ، حسن زاده
# برکناری _ سایپا پرس ، ایندامین ، قالبها ، مگاموتور ، ایدکو پرس داغون ، سایپا آذین بی کس
توروخدا رحم کنید

جزایری دوشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۱۹

کلی افراد متخصص مثل آقایان مهرداد معلمان ، حسن صالحوند پاکدست ، طاهر علیزاده و…مونده و هر چی اشخاص بی کفایت و غیر متخصص ضایعات شده ایرانخودرو رو میارد در شرکت های گروه پست میدید؟ مگه قرار نبود چابک سازی بشه؟؟؟ چیه که در بعضی نیمچه شرکت هایی مثل ایدکو پرس ، سایپا پرس ، مالیبل هیئت مدیره می زارید؟؟؟؟ بخدا این مدیران رو نمی ذاشتید و کارگران خودشان بهتر اداره میکردند
# اخراج شیخ

بنده خدا سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۵:۵۲

دوستان مشکل وجود داره در تمامی حوزه ها
شیخ زاده بره آدم دیگه ای هم بیاد همینه
کمک کنیم برای گذر از بحران . انشالله

عدالت علی سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۹:۵۵

نامه سرگشاده حواله داران دو ساله خودروی شاهین؛
که بلکه نهادهای نظارتی یا رسانه‌های داخلی و صدا و سیما آنرا پیگیری کنند!

وزارت محترم صمت
شرکت گرامی سایپا

۱) حتما مطلعید که ما دهها هزار نفر حواله داران شاهین از اردیبهشت ۴۰۲ ثبت‌نام کرده‌ایم،
نوبت زمستان ۴۰۳ تعیین کردید؛
همزمان با افزایش ۳۵ درصدی در آذر ۴۰۳ برای درصد کمی فراخوان شاهین G دادید که متاسفانه هنوز بعد از ۸ ماه تحویل نداده‌اید.

به اکثریت هم ماههای مختلف ۴۰۴ و بعضا ۴۰۵ تحمیل کردید و علیرغم اینکه بعضا چندبار مشمول افزایش قیمت شده‌اند یا می‌شوند ، بازهم اجبارا به آنها تبدیل به شاهین جی‌ال فرستادید که آنرا هم از تکمیل وجه اواسط اردیبهشت تا کنون تحویل نداده‌اید.

آنهایی هم که پارسال تبدیل به شاهین پلاس رو قبول کردند و از اسفند ۴۰۳ تکمیل وجه کرده‌اند، تحویل نداده اید.
گروه دیگری هم که از مهر ۴۰۲ تبدیل به شاهین cvt رو قبول کردند و پیش پرداخت دادند و از اسفند ۴۰۳ تکمیل وجه کرده‌اند را هم تحویل نداده‌اید.
برای عده‌ای هم که تاکنون دعوتنامه نفرستاده‌اید!
البته بهتر است نفرستید
چون شما که جریمه تاخیر در دعوتنامه هم نمیدهید
چون شما که بر ضرر آنها که دو سال است پول داده‌اند، مصوبه شورای رقابت را عَلَم کردید در حالیکه قرار بود این مصوبه به نفع مشتری باشد

و صد البته شما در حالیکه تعهدات قبلی را نداده‌اید اما به طور مرتب دعوتنامه جدید میفرستید و فقط پول اخذ میکنید!

۲)شما متاسفانه کمترین شفافیت و اطلاعرسانی هم ندارید!
آن جایی هم که حرفی زده‌اید، دروغ گفته اید و یا مخاطب را نادان فرض کرده‌اید.
همین دو هفته پیش در جواب کارزار صدها نفری، گفتید که دو سه هفته دیگر، عمده تعهدات شاهین را میدهیم!
حتی خرده‌ای از تعهدات را هم نداده‌اید!
مدیرعاملتان هم که قول دو سه هفته‌ای را به دو سه ماهه، تحریف و تبدیل کرد!

چند بار دیگر هم چنین ادعاهایی از روابط عمومی و مسئولانتان دیدیم که همه دروغ از آب در آمد! هرچند در هرکدام از آنها هم با انواع مغالطه و فرافکنی سعی در پاک کردن صورت مسئله هم داشتید‌.

۳)در مقابل این همه بدعهدی و تحقیر و با وجود قرارداد با مردم، شما گویا صادرات میکنید!
به پرسنل و نهادها، ماشین میدهید!
قبلا هم به جای ساینای دوگانه، شاهین داده بودید،
و به شکلی مشکوک برای نوبتهای سوخته طرح مادران که عملا آنرا نمیخواستند، دقیقا قبل از افزایش قیمتها، فراخوان شاهین فوری داده بودید!

۴)با این همه آیا خیلی سختتان است که اطلاعرسانی دقیقی بکنید که آن بیچاره‌ای که دار و ندارش را به شما داده و بیش از دو سال است که منتظر یک خودروی داخلی است، بیش از این بلاتکلیف نماند؟
حداقل بگویید فلان روز تحویلت میدهیم تا همه زندگیش به انتظار و نگرانی از شرکتی نامطمئن و بدعهد نگذرد!
البته اگر کمترین ارزشی برای مردم قائل هستید!

یا اینکه شفاف سازی مقدور نیست؟
به چه علت نمیتوانید صادقانه اطلاع‌رسانی کنید؟
آیا غیر از این است که عدم شفافیت خبر از فساد و گندکاری میدهد؟

۵)بدینوسیله از نهادهای نظارتی و بالادستی و رسانه‌های داخلی هم میخواهیم، به قضیه ورود کنند و اجازه ندهند نجابت مردمی که به خاطر شرایط خطیر کشور، با احتیاط و احساس مسئولیت به تجمع و اعتراض حضوری می‌اندیشند، توسط شرکت سایپا و وزارت صمت و مسئولان همکارشان، به سخره گرفته شود،
و پس از ۲۷ ماه بلاتکلیفی، برای یک بار هم که شده، صادقانه به مردم گفته شود بالأخره کی به خودروی ثبت نامی خود خواهند رسید؟

حق گو سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۹:۵۶

تفاوت ايران خودرو و سايپا ادمهايي هستند كه در ايران خودرو خوب كار ميكنند و سايپا اصلا به خودش نديده است .
خصوصي شدن ايران خودرو هم گام بلندي است كه صنعت خودرو و قطعه را نجات خواهد داد .همه بايد كمك كنيم و اين مردان بزرگ را تشويق كنيم تا موفق شوند در غير اينصورت ، اين سمت جاده مخصوص هم مثل اون سمت جاده مخصوص تعطيل خواهد شد .

جواد سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۰

حق گوی عزیز مطمئنی که ایرانخودرو بلند شده؟

Arash سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۱

اسم دونفر از دوستانی که خوب کار می‌کنند رو بفرمایید؟

علی سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۳

گروه سایپا . اوضاع خرابه .تنش خیلی زیاده .حقوق ها بیشتر از 50درصد کمتر شدند .فشار بیش از حد روی پرسنل و کارگرها .

کارگر خط تولید سه شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۵

حقگوی عزیز یا خبر نداری از ایران خودرو یا اینکه ….

css.php