زیان انباشته و بحران بدهی خودروساز دولتی؛ تاب‌آوری، حلقه گمشده صنعت خودرو ایران

زیان انباشته ۳۱۰ همتی و ۶۲۰ همت بدهی دو خودروساز بزرگ دولتی، بحران مالی بزرگی برای صنعت خودرو و کل اقتصاد کشور ایجاد کرده است. این حجم بدهی، علاوه بر فشار بر زنجیره تأمین، تاب‌آوری تولید و توسعه پایدار را به چالش کشیده است. در چنین شرایطی، آیا ادامه روند فعلی مدیرتی می‌تواند راه‌گشای بحران‌های عمیق‌تر در این صنعت باشد؟
کد خبر : 124158
تاریخ انتشار :چهارشنبه 26 شهریور 1404 - 12:37

به گزارش خط بازار؛ در حالی که آمار رسمی وزارت صمت از سقوط ۱۸ درصدی تولید خودرو در سه ماهه نخست امسال و رسیدن آن به حدود ۲۵۲ هزار دستگاه حکایت دارد ـ افتی که نسبت به سال ۱۴۰۲ به ۲۱ درصد می‌رسد ـ صدای بحران مالی نیز بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد؛ زیان انباشته دو خودروساز بزرگ به ۳۱۰ همت و بدهی آن‌ها به ۶۲۰ همت رسیده است. این تصویر از رکود و بدهی، همزمان با عملکرد متفاوت برخی خودروسازان خصوصی معنا پیدا می‌کند؛ جایی که کرمان موتور توانست در چهار ماهه نخست ۱۴۰۴ رشد ۶ درصدی تولید را ثبت کند، آن هم در شرایطی که کشور با بحران‌های سنگینی چون جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل و استمرار معضل ناترازی انرژی دست و پنجه نرم می‌کرد. مقایسه این دو سوی ماجرا ـ زیان انباشته و بدهی در غول‌های دولتی از یک سو و رشد تولید در بخش خصوصی از سوی دیگر ـ بار دیگر بر نقش حیاتی مدیریت، برنامه‌ریزی و تاب‌آوری در صنعت خودرو ایران مهر تأیید می‌زند؛ همان کلیدی که می‌تواند مسیر آینده این صنعت پرچالش را ترسیم کند.

بدهی‌های هنگفت دو خودروساز دولتی نه تنها این شرکت‌ها را به بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی کشور تبدیل کرده، بلکه با عدم پرداخت به موقع بدهی‌ها به قطعه‌سازان، موجب کاهش توان مالی و عملیاتی این بخش کلیدی شده است. این حجم بالای تعهدات مالی به منزله انباشت چالش‌های مزمن در مدیریت و ضعف برنامه‌ریزی است که برخلاف شعار سال ۱۴۰۴ مبنی بر «سرمایه‌گذاری برای تولید»، مسیر مخالف توسعه پایدار را طی می‌کند. در حالی که سایر خودروسازان خصوصی و مونتاژکاران در ایران عملکرد مالی و تولیدی بهتری دارند و با بدهی‌های گسترده مواجه نیستند، بزرگ‌ترین کارخانه‌های دولتی در یک چرخه بدهی و زیان گرفتار شده‌اند.

از سوی دیگر، تعویق خصوصی سازی سایپا تا اسفند ۱۴۰۴ و ادامه روند مدیریتی فعلی، می‌تواند ناشی از عدم اصلاح ساختارها و ضعف تاب‌آوری در این صنعت باشد؛ مشکلی که می‌تواند تبعات منفی بیشتری برای کل زنجیره تأمین خودرو رقم بزند. تجربه مدیرعامل کرمان موتور که در سال گذشته (1403) به بازنگری در رابطه میان خودروسازان و قطعه‌سازان اشاره کرد، نشان می‌دهد که ایجاد دیدگاه اشتباه و مدیریت ناکارآمد در دهه‌های گذشته، زمینه‌ساز ایجاد این بدهی‌های سرسام‌آور و فشارهای مالی کنونی شده است.

موج ناکارآمدی و بحران بدهی

اهمیت پرداخت به موقع بدهی‌ها و حمایت دولت از قطعه‌سازان به عنوان بخش حیاتی زنجیره تأمین، نقشی کلیدی در تقویت تاب‌آوری صنعت خودرو دارد. بدون این حمایت‌ها، تولید قطعات و خودرو با مشکلات جدی روبه‌رو شده و ظرفیت رشد و توسعه در این بخش‌ها به شدت کاهش می‌یابد. تاب‌آوری به معنای توانایی پیش‌بینی، مقابله مؤثر و بازسازی سریع پس از بحران‌ها، تنها راه خروج از این وضعیت بحرانی است و مستلزم مدیریت هوشمندانه، برنامه ریزی استراتژیک و اصلاح ساختارها است.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به بار سنگین بدهی خودروسازان اظهار داشت: «بدهی ۶۲۰ همتی دو خودروساز بزرگ به قطعه‌سازان و زیان انباشته ۳۱۰ همتی، نه تنها نشان از عمق چالش‌های مالی دارد بلکه برای اقتصاد کشور و کل زنجیره تأمین خودرو یک زنگ خطر جدی است.» محبی‌نژاد توضیح داد که ادامه روند فعلی، بدون بازنگری در نقش دولت و عدم تجدید نظر در ساختار قراردادهای خودروساز و قطعه‌ساز، می‌تواند به اختلالات بیشتر در تولید و عرضه منجر شود.

صنعت خودرو ایران امروز در نقطه حساسی قرار دارد که یا باید با تمرکز بر تاب‌آوری و سیاست‌های مدیریتی واقعی، مسیر خود را اصلاح و تقویت کند یا با ادامه روند فعلی، آسیب‌های اقتصادی و تولیدی آن ادامه دار خواهد بود.

از طرفی واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی می‌تواند رفته رفته بخشی از اصلاحات مدیریتی در بزرگ‌ترین خودروساز کشور را اصلاح کند. در مقابل طولانی شدن روند خصوصی‌سازی سایپا که تا اسفند ۱۴۰۴ به تعویق افتاد، در عمل ممکن است به ضرر دولت و اقتصاد کشور تمام شود؛ زیرا ادامه روند فعلی مدیریتی ناکارآمد، بدهی‌های انباشته و ضعف تاب‌آوری سایپا را افزایش می‌دهد و احتمالا مانع از بهره‌وری و بهبود عملکرد دومین خودروساز کشور می‌شود.

بدهی‌های سنگین و گسترده دو خودروساز بزرگ دولتی تاثیرات منفی عمیقی بر اقتصاد صنعت خودرو و صنایع وابسته آن گذاشته است. این بدهی‌ها باعث کاهش قدرت مالی قطعه‌سازان و کاهش نقدینگی لازم برای ادامه تولید شده است که منجر به اختلال در زنجیره تأمین، کاهش توان تولید و اشتغال و همچنین افزایش نوسانات بازار خودرو می‌شود.

اگرچه حجم بدهی‌ها و زیان انباشته خودروسازان دولتی نگران‌کننده است، اما این بحران می‌تواند نقطه عطفی برای تغییر باشد. با بازنگری در سیاست‌های مدیریتی، اجرای خصوصی‌سازی واقعی، حمایت از زنجیره تأمین و تمرکز بر اصل تاب‌آوری، فرصت آن وجود دارد که صنعت خودرو ایران از یک تهدید بزرگ عبور کرده و به مسیری پایدار و رقابتی برگردد.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۶
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

جوان چهارشنبه , ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۵

غذای پرسنلی ایران‌خودرو؛ ته‌مانده‌ای از بی‌تدبیری و بی‌احترامی به نیروی انسانی

در قلب بزرگ‌ترین خودروساز کشور، جایی که هزاران کارگر و کارمند هر روز چرخ‌های تولید را می‌چرخانند، سفره‌ای پهن می‌شود که بیشتر به توهین شباهت دارد تا تغذیه. غذای پرسنلی ایران‌خودرو، به‌جای تأمین انرژی و سلامت نیروی کار، به منبعی از بیماری، نارضایتی و تحقیر تبدیل شده است.

💰 پیمانکاران سودجو، نظارت صفر
پیمانکاران تغذیه، با هدف کاهش هزینه و افزایش سود، از مواد اولیه بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. نظارت داخلی یا وجود ندارد یا به‌قدری ضعیف است که عملاً هیچ‌گونه پاسخگویی در برابر اعتراضات پرسنل دیده نمی‌شود. این بی‌تفاوتی، نه‌تنها غیراخلاقی، بلکه ضدتوسعه و ضدانسانی است.

🥩 کاهش پروتئین، افزایش تحقیر
در کنار افت کیفیت، حجم وعده‌های غذایی نیز به‌طور محسوس کاهش یافته است. بخش پروتئینی غذا که باید ستون تغذیه کارگران باشد، به حداقل ممکن رسیده؛ گاه یک تکه کوچک گوشت یا مرغ که نه از نظر تغذیه‌ای کافی‌ست، نه از نظر انسانی قابل قبول. این کاهش هدفمند، سلامت جسمی و روحی پرسنل را نشانه گرفته است.

🛠️ کار سنگین، تغذیه سبک؟
کارگران خطوط تولید، با فشار کاری بالا و شیفت‌های سنگین، نیازمند تغذیه‌ای کامل و سالم هستند. اما آنچه در سینی غذای روزانه‌شان قرار می‌گیرد، بیشتر شبیه جیره اضطراری در شرایط جنگی است تا غذای یک نیروی مولد صنعتی.

📣 وقت آن رسیده که صدای اعتراض بلند شود
کارگران ایران‌خودرو سزاوار احترام، سلامت و تغذیه‌ای در شأن تلاش‌شان هستند. این وضعیت، نه‌تنها باید اصلاح شود، بلکه باید مورد بررسی نهادهای نظارتی، رسانه‌ها و فعالان کارگری قرار گیرد. سکوت در برابر این بی‌عدالتی، خیانت به نیروی کار و تولید ملی است.

جوان چهارشنبه , ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۹

بازنشستگی گزینشی در ایران‌خودرو؛ تبعیض سازمان‌یافته زیر سایه تبانی

در حالی که صدها نفر از کارکنان ایران‌خودرو با فشارهای مدیریتی و تهدید به اخراج، به‌زور در معرض بازنشستگی زودهنگام قرار گرفته‌اند، برخی افراد خاص و نورچشمی با سرعتی غیرمعمول و امتیازاتی ویژه، مسیر بازنشستگی را طی می‌کنند؛ آن هم با سنوات بالا، مزایای کامل و بدون هیچ‌گونه مانع اداری.

🔍 پشت‌پرده تبعیض: شعبه ۱۴ تأمین اجتماعی
بر اساس اطلاعات میدانی و گزارش‌های داخلی، تبانی‌هایی میان برخی مدیران ایران‌خودرو و مسئولان شعبه ۱۴ تأمین اجتماعی تهران صورت گرفته که منجر به صدور لیست‌های خاص بازنشستگی برای افراد منتخب شده است. این لیست‌ها، خارج از روال قانونی و بدون رعایت عدالت سازمانی، به تأیید و اجرا می‌رسند.

👥 کارگران تحت فشار، نورچشمی‌ها در رفاه
در حالی که بسیاری از کارکنان باسابقه، بدون رضایت و با تهدید به حذف از سیستم، مجبور به بازنشستگی شده‌اند، افراد خاص با روابط پشت‌پرده، نه‌تنها بازنشسته می‌شوند، بلکه از مزایای کامل، سنوات بالا و تسویه‌حساب فوری برخوردارند. این تبعیض آشکار، روحیه جمعی را تخریب کرده و اعتماد به ساختار اداری را به‌شدت زیر سؤال برده است.

⚖️ لزوم ورود نهادهای نظارتی و رسانه‌ها
این روند، مصداق بارز فساد اداری، تبعیض ساختاری و نقض حقوق نیروی انسانی است. ورود سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری و رسانه‌های مستقل برای بررسی این تخلفات، ضرورتی فوری دارد. سکوت در برابر این بی‌عدالتی، خیانت به شرافت نیروی کار و اصول عدالت اجتماعی است.

سایپا چهارشنبه , ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۹

خدا بکشه اونایی رو سایپا رو کشتند، مدیران رانتی و بیسواد و بعضا مدیرانی عارتگر و ….. الان با جمالی چیکار کردند ،؟؟ تقی زاده مدیر فروش سابق الان کجاست؟؟؟ تیموری رفت که رفت …. این همه مدیر عامل بیسواد اومدند یکی هم همین مدیر عامل فعلی که اصلا نمیدونه معیشت کارگران چیه،، اصلا معنی کار و کارگر رو نمبدونه،، فقط بلده مدیر بیاره تو مجموعه ،، جناب شیخ زاده عزیز لطف کن برو با عزت هم برو تا بی عزت نشدی

سایپا چهارشنبه , ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۵

سایپا ….. مرد

عیسی چهارشنبه , ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۴

تیموری با نقشه راه سایپای شاهرود سایپا رو بدبخت کرد و همه چیز را خیلی شیک و مجلسی بلعید هوشین کانتری عوضی

عیسی چهارشنبه , ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۸:۱۳

اینکه چیزی نیست الان مدیر دفتر تیموری مشاور ارشد زامیاد گل محمدی درود بر شرفت تا دینش می بری حسن جرجانی

css.php