تولد بزرگترین شاهراه ریلی قرن بیستویکم در آسیا
به گزارش خط بازار؛ مسیری که میتواند زمان و هزینه جابهجایی کالا بین جنوب آسیا، غرب آسیا و اروپا را دگرگون کند و ایران را به نقطه ثقل تجارت زمینی شرق و غرب بدل سازد.
قاره آسیا در آستانه تجربه تحولی تازه در نقشه حملونقل خود قرار دارد. همکاری فزاینده میان ایران، پاکستان و ترکیه در چارچوب کریدور ریلی اسلامآباد–تهران–استانبول (ITI) و امکان پیوند آن با پروژه اقتصادی چین–پاکستان (CPEC) نوید شکلگیری ابرکریدوری را میدهد که از اقیانوس هند تا اروپا امتداد مییابد.اخیرا نیز در کنفرانس اسلامآباد مقرر شد که از دسامبر ۲۰۲۵ (اواسط آذر)، ماهی یک بار قطار ITI روانه شود.کریدور ITI با طولی نزدیک به ۶۵۰۰ کیلومتر، از اسلامآباد آغاز میشود، از کویته و زاهدان عبور میکند، تهران و تبریز را پشت سر میگذارد و از مرز رازی وارد خاک ترکیه میشود. این مسیر که از دههها پیش در اسناد سازمان همکاری اقتصادی (ECO) مطرح بود، اکنون در حال خروج از مرحله طرحهای کاغذی و ورود به فاز اجرایی است.

احیای این خط ریلی در حالی پیگیری میشود که ایران در مرکز این معادله قرار گرفته است. بیش از دو هزار و ششصد کیلومتر از مسیر ITI از خاک ایران عبور میکند و با تکمیل پروژه راهآهن چابهار–زاهدان، امکان اتصال مستقیم این مسیر به آبهای آزاد اقیانوس هند فراهم خواهد شد. در چنین شرایطی، بندر چابهار میتواند به نقطه تلاقی دو کریدور ITI و CPEC تبدیل شود و نقشی کلیدی در انتقال بار از جنوب آسیا به غرب آسیا و اروپا ایفا کند.
