تاراج بین نسلی در خودروسازی/فرمان خودرو در دست جوانان کوتوله

باید تعدادی خودروساز رقابت پذیر داشته باشیم که در بخش تولید برای ما درآمد ارزی ایجاد کنند و ارزش ریال را ارتقا دهند و در نهایت بتوانیم خودرو مناسب سوار شویم.
کد خبر : 82130
تاریخ انتشار :شنبه 31 شهریور 1403 - 21:30

به گزارش خط بازار؛ باید تعدادی خودروساز رقابت پذیر داشته باشیم که در بخش تولید برای ما درآمد ارزی ایجاد کنند و ارزش ریال را ارتقا دهند و در نهایت بتوانیم خودرو مناسب سوار شویم. هر آن کسی که می‌گوید می‌توان بدون مناسبات بین الملل و تولید مناسب، پیشرفت کرد، دروغ می‌گوید. هم اکنون چین و آمریکا در جنگ اقتصادی هستند، اما چین، سیاست خود را به شکلی تنظیم کرده که روابطش با آمریکا و اروپا قطع نشود، چون می‌داند اگر این اتفاق رخ دهد، موقعیت اقتصادی خود را از دست می‌دهد. باید یاد بگیریم کار شبکه‌ای انجام دهیم و صنایع را رقابت پذیر کنیم.

محمد اتابک وزیر صمت، اخیرا در اظهاراتی به امید‌هایی در بازار خودرو اشاره کرده و گفته است: «امیدواریم آرامش در بازار خودرو برقرار شود، ما باید با خودروسازان برای افزایش تولید صحبت کنیم و ارزی را که برای افزایش تولید به آن نیاز دارند را اختصاص دهیم و برق آن‌ها را تامین کنیم تا تولید را افزایش دهند، واردات هم که در حال انجام است.» این اظهارات گرچه امیدوارانه اند، اما جدید نیستند. وزرای مختلف صمت در دولت‌های پیشین نیز چه در بحث تامین ارز و چه در بحث تولید امیدواری‌هایی را مطرح کرده بودند، اما پاسخ این پرسش که تا چه حد در بخش تولید و واردات درست و قوی ظاهر شده ایم، غالبا منفی است.

به گزارش فرارو، صنعت خودروسازی کشور در برهه‌های مختلف زمانی چه در سایه تحریم‌ها و چه به علت عدم تعامل با بازارجهانی خودرو متحمل خساراتی بوده است. افزون بر این ها، مسائلی، چون واردات خودرو و چگونگی تاثیر آن بر بازار قیمت‌ها نیز مثل کلاف‌های سردرگم، طی سال‌های اخیر، دست از سر اقتصادخودروسازی کشور بر نداشته اند. با توجه به این شرایط اکنون پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که آیا وضعیت بازار خودرو با اقداماتی که دولت جدید انجام داده است، سر و سامان می‌گیرد و مشکل بازار خودرو چگونه حل می‌شود؟ امیر‌حسن کاکایی، عضو هیات‌علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس حوزه خودرو به پرسش‌ها پاسخ داده است:

بازار خودرو از اقتصاد کلان کشور مجزا نیست

امیر حسن کاکایی گفت: «اول از هر چیز باید این موضوع را بپذیریم که بازار خودرو وابسته است به اقتصاد کلان کشور و سیاست‌های کلان نظام. فرض کنیم رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید پول هست و می‌توانیم واردات انجام دهیم، اما اگر تورم شروع شود، واردات مجددا به بن بست می‌خورد. اکنون چرا بازار راکد است؟ چون دلار پایین آمده است. حالا فرض کنیم با همین سیاست‌های موجود در بازار خودرو، دلار به عدد ۶۵ هزار تومان برسد، شک نکنید که به محض این اتفاق، قیمت‌ها یک جهش اساسی را تجربه خواهد کرد. بنابراین، پاسخ این سوال که قرار است چگونه وضعیت بازار خودرو را بهبود ببخشیم یا سیاست‌های فعلی دولت چه راهکاری را در پیش می‌گیرند دقیقا همین است که باید نگاهی دقیق به سیاست‌های کلان نظام انجام دهیم. ما ابتدا باید از طریق سیاست‌های کلان، تورم را کنترل کرده و ارزش ریال را حفظ کنیم. یا کاری کنیم که حداقل قیمت ریال با این سرعت تنزل نکند یا تورم ۴۰ درصدی ما کاهش پیدا کند. حقیقت این است که ما ایرانی‌ها تورم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد را به راحتی تحمل می‌کنیم. اما با وضعیت آزاردهنده تورم ۴۰ درصدی طی سه چهار سال اخیر، بازار خودرو هم کاری از پیش نمی‌برد

وی افزود: «بر این اساس، سیاست‌های کلان اقتصادی کشور پایه و اساسی هر تحول در کشور از جمله تحول در صنعت خودرو است. بخش مهمی از سیاست‌های کلان اقتصاد کشور را «تولید» تشکیل می‌دهد. بالاخره ما باید دلار به دست بیاوریم تا بتوانیم خرج کنیم. بحث ارتباطات جهانی و FATF است. ما اصلا نمی‌توانیم در بازار مالی جهانی حضور داشته باشیم و به راحتی پول جا به جا کنیم، بلکه ناچاریم با چمدان، یا با حواله‌های عجیب و دور زدن تحریم‌ها پول‌هایمان را جا به جا کنیم، طبیعیست که در این راه هزینه مضاعف هم می‌دهیم. پس اصل ماجرا همین است. دولت باید ابتدا این مشکلات را حل کند. ضمن این که ما نیازمند اصلاحات ساختاری گسترده در صنعت خودرو و تبدیل آن به یک صنعت رقابت پذیر هستیم. صنعت رقابت پذیر یعنی صنعت غول‌ها. باید این واقعیت را یاد بگیریم که صنعت خودرو، صنعت کوچک‌ها و ناتوان‌ها نیست. متاسفانه ما در کشورمان هم اکنون ۳۷ خودروساز کوچک و متوسط داریم که هیچ یک از آن‌ها نیز در مقیاس جهانی مطرح نیستند. درست است که به لحاظ تولید در رتبه‌ای بین یازدهم تا سیزدهم دنیا قرار داریم، اما متاسفانه ایران خودرو و سایپا در چارچوب غول‌های خودروسازی جهان قرار نمی‌گیرند

باید به تاراج بین نسلی پایان دهیم

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: «ما احتیاج به کاهش تعداد خودروساز‌ها در کنار افزایش کیفیت آن‌ها هستیم. به الگوی موفق کره جنوبی نگاه کنید. کره جنوبی یک گروه خودروسازی موفق به نام هیوندای کیا دارد. جالب است که ورشکستگی شرکت کیا در سال ۱۹۹۷؛ که در جریان بحران مالی آسیا رخ داد، موجب شد این شرکت توسط دیگر شرکت خودروساز کره‌ای، هیوندای موتور، در سال ۱۹۹۸ از طریق خرید سهام شرکت فورد، که در سال ۱۹۸۶ بخشی از سهام این شرکت را خریداری کرده بود، تصاحب شود. اکنون و پس از تبدیل شدن هیوندای کیا به یک غول خودروسازی، بین ۷ تا ۸ میلیون خودرو سالانه تولید می‌کند. یا شرکت استلانتیس که از ترکیب پژو سیتروئن و فیات کرایسلر متولد شده است نیز مثال خوبی با ظرفیت تولید سالانه ۸ میلیون خودرو است. اما این ادغام‌ها و این با کیفیت شدن‌ها بدون توسعه ارتباط جهانی معنایی ندارد. استلانتیس به عنوان یک شرکت موفق، دو شرکت فرانسوی و آمریکایی/ایتالیایی را ترکیب کرده است. حتی چینی‌ها هم با وجود اختلاف‌ها و رقابت‌های اقتصادی سنگین با ایالات متحده، بخش زیادی از فناوری و قدرتی که در صنعت خودروسازی به دست آورده اند را مدیون ارتباطات بین المللی خود هستند. چینی‌ها در ۴ دهه اخیر در کنار میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری در صنعت خودرو، روی توسعه روابط و پشتکار در تولید نیز متمرکز بوده اند.»

وی افزود: «شرکت‌های خودروساز چینی با یکدیگر هم افزایی دارند. این در حالی است که ما تعدادی خودروساز داریم که هر یک ساز خود را می‌زنند. برای مثال ۳ خودروساز مونتاژ کار ما، زیرساخت‌های اصلی خود را از یک منبع با اسامی مختلف می‌خرند. این نوع رفتار‌ها برعکس همه رفتار‌های رایج در دنیا است. ما باید تعدادی اصلاحات اساسی در زیرساخت‌های صنعت خودرو در راستای رقابت پذیر‌تر شدن این صنعت انجام دهیم. حتی اگر قرار است به واردات متوسل شویم، ابتدا باید برای این سوال پاسخی داشته باشیم که با کدام سرمایه و اقتصاد قرار است این کار را انجام دهیم؟ ما باید تعدادی خودروساز رقابت پذیر داشته باشیم که در بخش تولید برای ما درامد ارزی ایجاد کنند و ارزش ریال را ارتقا دهند و در نهایت بتوانیم خودرو مناسب سوار شویم. هر آن کسی که می‌گوید می‌توان بدون مناسبات بین الملل و تولید مناسب، پیشرفت کرد، دروغ می‌گوید. هم اکنونچین و آمریکا در جنگ اقتصادی هستند، اما چین، سیاست خود را به شکلی تنظیم کرده که روابطش با آمریکا و اروپا قطع نشود، چون می‌داند اگر این اتفاق رخ دهد، موقعیت اقتصادی خود را از دست می‌دهد. باید یاد بگیریم کار شبکه‌ای انجام دهیم و صنایع را رقابت پذیر کنیم. در غیر این صورت تا ابد باید نفت و گاز بفروشیم که درواقع تاراج یک سرمایه بین نسلی است. باید به این موضوع پایان دهیم.»

منبع: فرارو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 14 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مستعان شنبه , ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲

الان مدیر حوزه .معاونت کیفیت و… همه از نخبگان دانشگاه های نخبه پرور پیام نور .علمی و کاربردی معدل زیر ۱۵ هستند خخخخخ بعد نخبگان اصلی شریف . امیرکبیر و … جویای کار .عجب

علی یکشنبه , ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۵:۵۰

متاسفانه الزاما همه افراد فارغ التحصیل ظریف و ….با سواد و نخبه نیستند و متاسفانه بسیاری از آنها که سفارشی و نمرات پایین و حتی زبان انگلیسی هم بلد نیستند وارد خودروسازی شده اند

da سه شنبه , ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴

https://www.bultannews.com/003aLq
لطفا بدقت مطالعه بفرمایید. بولتن نیوز

Naji یکشنبه , ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰:۳۵

مديرعاملي كه شركت رو به حال خودش رها كرده، بهتره كه عزلش كنن

حسینی یکشنبه , ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱:۴۹

سلام و احترام
تورو خدا به داد سایپا آذین برسید، پدر همه پرسنل در اومده، حقوق ماه گذشته رو پنج شتبه و با اعتراض پرسنل داده شده! با توجه به تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان اعتراض کردند که همه نفرات تهدید به اخراج شده اند! با توجه به معیشت مردم ایا کارگر حق ندارد برای حق و حقوق خود اعتراض کند! کارگرانی با گریه میگفتند ما شرمنده همسر و فرزندانمان هستیم و نتوانستیم دفتر و کیف برایشان تهیه کنیم و در جواب اقایان میگفتند شرایط همینه

da یکشنبه , ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۷:۲۳

مطلبی از بولتن نیوز بدون هیچ اظهار نظر جهت اطلاع دوستان
https://www.bultannews.com/003ZIy

کیومرث یکشنبه , ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۲۰

مدیر حوزه همیشه در اتاقش بسته است که بگه من مهم هستم .با لابی سمت میدن به این و اون در ضمن داره کارهای چین هم مدیریت میکنه .تیم جدید رو فقط میبینه میرن تو دفتر که بگن ما خیلی مهم هستیم.مدیر عامل هم فکر میکنه این داره کار میکنه .تو خوابش هم نبود بهش بکن دکتر مهندس .اخر هم همینا مدیر عامل رو عوض میکنن .دوباره تیم جدید و وقت کشی .ما که رفتیم اما بیچاره کارمند . کارگر .اینا که یا جلسه دارن یا سفز هستن با پول های ما سهامداران .معاون کیفیت که الان فعلا برا بالایی ها مظلومه تا بمونه

حسینی یکشنبه , ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶

اقای توسلی واقعا شرایط سایپا انقدر بد شده ک ما کارگرا باید اخر ماه شرمنده خانوادمون باشیم! از خدا بترسید
در این شرایط بد مالی مدیر مالی سایپا اذین اقای جاورسی، حقوقی نزدیک به 100 میلیون دریافت کرده و بعد از گذشت سه چهار ماه از ورود و استخدام در شرکت به دنبال دریافت وام از اعتبار این شرکت هستند! ایشان پول های وارده به شرکت را در حساب مهر ایران نگه میدارد تا اعتبار وام بگیرد و بین خود و نفرات مورد تایید مدیرعامل تقسیم و به بانک معرفی میکند! اگر کسی شک دارد از بانک مهر ایران شعبه کرج این موضوع را پیگیری کند!
تورو قران به دادمون برسید از دست این افرادی ک با لابی به هراران جا وصل هستند و هیچ ابایی ندارند و از خدا هم نمیترسند

رحمان یکشنبه , ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶

دردمون یکی دوتا نیست اخه توی آذین
بیمه تکمیلی ما چندین وقته قطع هست
هفته ی گذشته یکی از کارگرا بخاطر قطعی بیمه تکمیلی درخواست مبلغی از واحد مالی کرد که مدیر مالی گفت پول نداریم ده میلیون بدیم و از اتاقش بیرون انداخت! واقعا این شان و شخصیت کارگر هست؟!
اصلا این اقا چرا رسیدگی نکرده چرا پول بیمه تکمیلی را نریخته که این وضع پیش بیاید!
اگر کارکنان پول بستری را تهبه نمیکردند احتمال سکته همسر این شخص بوده

زاهد یکشنبه , ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲

گای کاوازاکی نظریه پرداز ژاپنی شرکت اپل از پدیده ای صحبت می کند،
که استیو جابز آن را به نام
“انفجار ابله ها” در یک نظام سازمانی یا اجتماعی نامگذاری کرده.
او می گوید وقتی مدیری با استاندارد و مهارت سطح بالا یا A انتخاب می شود،
این مدیر به جهت برخورداری از عقلانیت، نخبگی و هوش زیاد، اطراف خود را عمدتا از نیروهای متخصص با سطح استاندارد A و به ندرت از نیروهای سطح B(برخوردار از نخبگی و هوشمندی پایین تر) پر می کند.

برعکس، اگر شما شروع به پایین آوردن استانداردهای خود کنید و به رهبران و مدیران سطح B ها اجازه ورود به سازمانتان را بدهید، آنها عمدتا Cها را جذب خواهند کرد، زیرا می خواهند بر آنها مستولی باشند و نسبت به آنها احساس برتری کنند، و این فرآیند ادامه پیدا می کند تا سرانجام به حاکمیت فراگیر Z ها ( دلقک‌ها، ابله‌ترین ها و شارلاتان های بزرگ) بر سازمان یا جامعه ختم می شود.

بر این اساس وقتی مقام مهمی را به یک کوتوله دلقک و ابله می سپارید، پس باید انتظار داشته باشید در ادامه موجی از ابله ها بر سرنوشت جامعه سوار شوند.
به این پدیده انفجار دلقک ها یا *انفجار ابلهان* می گویند.

زیرا وقتی پدیده انفجار دلقک‌ها و ابله‌ها در یک کشور ظهور پیدا می کند، دلقک‌های سطح پایینتر همواره تلاش میکنند دقیقا چیزی را بگویند که مورد خوشایند دلقک‌های بالا دستشان باشد

da یکشنبه , ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶

دوستان لطفا آخرین اطلاعات خودرا از محل شنیدها و … در مورد احتمال ریاست مهندس مقیمی در ایدرو و در صورت تحقق این شایعه که امروز خصوصا شدت گرفته در طبقات مختلف وزارت صمت بر روی مدیران ارشد خصوصا در دو شرکت بزرگ خودرو ساز مطرح فرموده و نظرات خود را در این رابطه اعلام نمایید .
این نقطه نظرات البته فارغ از توهین و تخریب کمک بزرگی به منتخب محترم بعدی ایدرو چه ایشان یا هر شخص دیگر خواهد کرد .
خواهشا با جدیت به این موضوع از نقطه نظر خوانندگان این سایت که در حوزه صنعت خودرو در حال فعالیت و تلاش هستند ورود کرده تا در این مهم یاری دهنده مسول محترم بعدی ایدرو باشیم.

مستعان یکشنبه , ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲

خبر ایشان منتفی شده اند
از مدیران سابق شهرک های صنعتی می آیند

da سه شنبه , ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

https://www.bultannews.com/003aLq
بولتن نیوز !!!!؟؟؟؟

css.php