بحران بی سابقه در خودروسازی؛ از چرخش اروپایی ها تا جولان دروغگو ملت

اوایل دولت سیزدهم شاهد اتفاقات خوبی در خودروسازی بودیم. در سطح کلان دولت عزم خود را برای واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی واقعی جزم کرد.
کد خبر : 66047
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
بحران بی سابقه در خودروسازی؛ از چرخش اروپایی ها تا جولان دروغگو ملت

به گزارش خط بازار؛ اوایل دولت سیزدهم شاهد اتفاقات خوبی در خودروسازی بودیم. در سطح کلان دولت عزم خود را برای واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی واقعی جزم کرد. استراتژی درستی که نشان از رویکرد منطقی ابراهیم رئیسی در خودروسازی بود. در سطح بنگاه داری نیز برای اولین بار یک اقتصاددان عنان امور خودروسازی را به دست گرفت و توانست آمار منفی خودرو فیزیکی را تبدیل به آمار مثبت خودرو تجاری کند و روزهای روشنی را برای جاده مخصوص رقم بزند.

این دو اتفاق به علاوه چند موضوع مثبت دیگر نوید بخش روزهای روشن در خودروسازی بود که به دلیل تشدید فضای سیاسی-امنیتی-شبه دولتی حاکم بر جاده مخصوص دوام نیافت.«به حاشیه رانده سهامداران استراتژیک واقعی»، «روی کار آمدن حکمرانان خودرویی رفیق باز» و «تغییر معکوس مدیریت های در جاده مخصوص» سه عامل اصلی است که سبب شده خودروسازی به نقطه قرمز و بحرانی برسد. در سایه این بحران بی سابقه ای:

  • مدیریت مطالبات قطعه سازان از دست خودروسازی خارج شده به طوری که صدای خوشنام ترین قطعه ساز کشور را نیز درآمده است.
  • خودروسازان قادر به تامین مالی و قطعه خود نیستند و تولید کاهش محسوسی داشته است. علی رغم اینکه طی چند ماه پیش تاکنون تزریق منابع مالی رشد ۴۷ درصدی داشته ولی بازنشسته ها نظامی و مدیران کوتوله محافظه کار تلاشگر هیچ دستاورد چشم گیری نداشته و دیگر خواندن دعای مجیب نیز بی فایده است.
  • در اتفاقی بی سابقه شریک اروپایی برای عمرانی خودروسازی ایران، خواستار تغییر مدیر مساله دار ایرانی می شود که ولی مدیرعامل با توسل به بی فرهنگ ها همچنان بر سر کار می ماند.
  • سیاسیون یقه بسته در جلوی چشمان ملت به دروغ خود را مبرا از تهمت دخالت در خودروسازی می دانند در صورتی که نظارتی ها لیست تمام‌ آشنایان، دوستان و هم دانشگاهی آنان را در اختیار دارند که با لابی بر سر کار آمده اند،

این موارد نشان می دهد ابعاد این بحران در تمام سطوح است؛ سیاسیون، خودروسازان، قطعه سازان. که قدم اول علاج آن برگشت به قانون، عرف و اخلاق است. طبق قانون تجارت این سهامداران استراتژیک هستند که حق مدیریت اموال و دارایی خود را دارند. تا زمانی که به قوانین احترام نگذاریم، خودرو در نظام سیاسی ایران، قربانی خواهد گرفت و وزرا یکی پس از دیگری استیضاح و عزل خواهند شد.

منبع: خط بازار 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.