بازار خودرو در مسیر وین – نیویورک یا تهران – پکن؟
به گزارش خط بازار، برخلاف سال های عادی، امسال تنها مسئله بازار خودروی شب عید به میزان عرضه و تقاضا بستگی ندارد و به نظر می رسد عوامل دیگری در آن دخیل هستند. عواملی که تاکنون بر قیمت گذاری ها و معرفی و رونمایی های محصولات جدید تأثیر گذاشته است. به طور معمول، تولیدکنندگان و فعالان بازار خودرو با توجه به داغ شدن داد و ستدها در این موقع از سال برنامه های خاصی را مدون می کنند. از یک سو، آن ها به دنبال فروش حداکثری هستند و از سوی دیگر، به دنبال تثبیت و بالا بردن ضریب نفوذ محصول برای سال جدید هستند، اما امسال مسائلی غیر از میزان عرضه و تقاضا بر کار آنان تأثیرگذار شده است.
مذاکرات دامنه دار در اتریش
امسال از چند جهت با سال های گذشته تفاوت دارد؛ یعنی عوامل جدیدی مانند توافق یا عدم توافق مذاکرات وین، نوسان نرخ ارز و نامشخص بودن مسیر حرکت آن افزایش یا کاهش تقاضا به داستان قیمت گذاری و میزان عرضه و یا کاهش و تقاضای آن به دغدغه های تولیدکنندگان و فعالان بازار خودرو افزوده است. در واقع، بازار خودرو طی روزهای پیشِ رو در حالی خود را آماده استقبال از سال جدید می کند که از دو جهت مخالف رایزنی های متفاوتی در جریان است؛ از یک سو، ایران در قلب اروپا برای احقاق حقوق خود و گرفتن امتیازهای مدنظر و تضمین اجرای آن ها به شدت در حال رایزنی و مذاکره با ۴+۱ است و آن سوتر در شرق دور قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین وارد فاز اجرایی شده است. این ها عواملی هستند که تأثیر مستقیمی بر بازار خودرو خواهند گذاشت، اما نحوه تأثیرگذاری آن و حتا رفتار بازیگران داخلی بازار خودرو به عاملی دورتر از آسیا و اروپا گره خورده است.
خبر اثرگذار نیویورک بر وین، تهران و پکن
به روایت برخی اخبار غیررسمی ایران با ۴+۱ به توافق دست کلی دست یافته است، اما اعلام نهایی آن در انتظار تصویب یک لایحه در مجلس آمریکاست. بنابراین اخبار غیررسمی مذاکره کنندگان در انتظار تصویب قانونی هستند که براساس آن رؤسای جمهور آمریکا ملزم به احترام و اجرای و عمل به قراردادهایی هستند که رئیس جمهور قبلی به امضا رسانده است. این خبر از این جهت بسیار مهم تلقی می شود که در صورت تصویب و حصول توافق دیگر مانند دوره قبل کسی مانند ترامپ نمی تواند به راحتی از آن سرباز بزند. بنابراین امضای نهایی این توافق به درستی در انتظار این قانون است، چراکه حتا اگر مذاکره کنندگان به توافق هم رسیده باشند، عدم تضمین اجرای آن باز هم جهت مذاکرات را عوض خواهد کرد.
اثر پروانه ای نرخ دلار بر قیمت خودرو
در واقع، اگر این قانون به تصویب برسد و پیرو آن توافق و لغو تحریم ها صنعت خودرو اعلام شود، در اولین گام با ریزش نرخ ارز در بازار داخلی همراه خواهیم شد. اتفاق همانند هفته گذشته هم اثر مستقیم بر قیمت های بازار و هم قیمت گذاری های جدید خواهد گذاشت. به عنوان مثال، برخی معتقد هستند که قیمت گذاری محصول جدید مدیران خودرو چندان تناسبی با وضعیت بازار امروز ندارد، اما به نظر می رسد ریشه این قیمت گذاری در وین است. به بیان دیگر، اگر توافق حاصل شود، به طور نرمال با ریزش نرخ ارز، قیمت تیگو ۸ پرو کاهش پیدا می کند و شاید در محدوده ای پایین تر از قیمت های ابتدایی بنشیند، اگر هم توافق بی سرانجام بماند واکنش نرخ ارز صعودی می شود و قیمت ها افزایش می یابند. در این حالت، قیمت این محصول به قوت خود باقی خواهند ماند و سایر بازیگران باید برای افزایش قیمت های جدید و چگونگی اعلام آن فکری کنند. در این شرایط، احتمال معرفی و رونمایی محصولات جدید با قیمت قطعی نیز وجود دارد، چراکه بازار از انتظار درآمده و تکلیف مشخص شده است.
تأثیر وین بر چهار راه استانبول
البته این بازار سمت و سوی دیگری نیز پیدا خواهد کرد. اگر توافقی در وین به دست بیاید و قیمت ها ریزشی شوند، با دو واکنش از سوی فعالان مواجه خواهیم شد. برخی که به انتظار تعیین جهت بازار هستند، با کاهشی شدن روند قیمت ها به سرعت در طرف عرضه قرار می گیرند. این عرضه ها باعث تعدیل در طرف تقاضا می شود و احتمال دارد که باز هم قیمت ها با شیبی ملایم به سمت کاهش بیش تر حرکت کنند. از سوی دیگر، برخی بازیگران عمده و بزرگ بازار که تعداد بیش تری خودرو در اختیار دارند، احتمال دارد روش دیگری در پیش گرفته و صبر پیشه کنند.
اثر نرخ ارز بر دو خودروساز بزرگ
در این بازار احتمالات دیگری نیز وجود دارد که آن ها نیز به نوبه خود به مذاکرات گره خورده است. افزایش عرضه بیش تر از سوی دو خودروساز بزرگ کشور و کاهش قیمت برخی از این احتمالات است. هر چند مسئولان صنعتی و قضایی تأکیدی ویژه بر تجاری شدن خودرو ناقص مانده در پارکینگ خودروسازان دارند، اما مشکل تأمین ریزتراشته به قوت خود باقیست. با این حال، اگر اخبار خوبی از وین منتشر شود، مسیر دستیابی به قطعات مورد نیاز نیز کوتاه و سریع تر خواهد شد. در همین حال، با کاهش نرخ ارز از قیمت تمام شده خودروسازان نیز کاسته خواهد شد. در این شرایط شاید در ابتدا با کاهش قیمت ها از سوی تولیدکنندگان مواجه نشویم، اما هم عرضه بیش تر خواهد شد و هم حداقل زیان اعلامی آن ها کم تر خواهد شد. در صورت دامنه دار شدن روند کاهش نرخ ارز نیز در آینده نه چندان دور شاهد کاسته شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود.
جاده یک طرفه تهران – پکن
با این حال، تمام این احتمالات به وین و از وین به نیویورک گره خورده است. در صورتی که، خبر خوب توافق اعلام و منتشر نشود، اتوبان یک طرفه تهران – پکن عریض و عریض تر خواهد شد و صنعت خودروسازی کشور بیش از پیش به چین وابسته خواهد شد. در ضمن، باید دید که آن ها به تعهدات خودرویی قرارداد ۲۵ ساله چگونه عمل خواهند کرد.
منبع: پایگاه خبری اسب بخار
برچسب ها :بازار خودرو ، پکن ، تهران ، نیویورک ، وین
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰