منتظران مهدی ،ظهور بسیار نزدیک است .
شیخ هشت ماهه، تمام شد
از انتصاب پسر سیدنورانی تا دستورالعمل پر ایراد قیمتگذاری خودرو
به گزارش خط بازار؛ صنعت خودروسازی ایران پس از سالها فراز و نشیب، سرانجام به بخش خصوصی واگذار شد؛ اما حاشیههای این واگذاری از همان روزهای نخست، زنگ خطر جدی برای «خصوصیسازی واقعی» به صدا درآورده است.
شورای رقابت که سالها با سیاستهای دستوری و سختگیرانه، کنترل قیمت خودرو را در دست داشت، بهطور ناگهانی و تنها چند ماه پس از واگذاری، تمام اختیارات قیمتگذاری را به خودروسازان واگذار کرد. این تصمیم شتابزده بدون هیچ توضیحی، موجی از انتقاد را در بین کارشناسان و فعالان بازار به راه انداخت.
اما جنجال اصلی زمانی شدت گرفت که به فاصله کمتر از یک هفته، حکم انتصاب سیدنورانی(هم اسم رئیس شورای رقابت) در یکی از شرکتهای تابعه ایرانخودرو صادر شد؛ حکمی که با انتشار در خط بازار، واکنشهای تندی برانگیخت و در پی فشار افکار عمومی، شنیده ها حکایت از لغو شدن حکم دارد.
از سوی دیگر، دستورالعمل جدید قیمتگذاری شورای رقابت که کمتر از ده روز از انتشار آن میگذرد، بهدلیل ایرادات متعدد دوباره در حال بازنگری است؛ امری که در تاریخ فعالیت این شورا بیسابقه محسوب میشود. کارشناسان حوزه اقتصاد و خودرو، ایرادات جدی به این دستورالعمل وارد کردهاند.
مشکل اصلی این دستورالعمل، تکیه کامل آن بر روش کاستپلاس (Cost-Plus) است؛ روشی که در آن خودروساز تمام هزینههای تولید – از مواد اولیه تا هزینههای اداری – را محاسبه کرده و سپس درصدی سود تضمینشده به آن اضافه میکند. این مدل نه تنها به تقاضای بازار، رقابت قیمتی و توان خرید مشتریان بیاعتناست، بلکه به خودروسازان اجازه میدهد ناکارآمدتر شوند و همچنان سود ببرند. هرچه هزینههایشان بیشتر شود، قیمت نهایی بالاتر میرود و سودشان محفوظ است. در این شرایط، انگیزهای برای افزایش بهرهوری یا کاهش ضایعات وجود ندارد و مصرفکننده قربانی اصلی است. نظارت بر صحت این هزینهها هم تقریباً غیرممکن است و میتواند به گرانفروشی پنهان منجر شود.»
اکنون پرسش اصلی این است: آیا خصوصیسازی خودروسازی به بهبود کیفیت و کاهش قیمت منجر میشود یا تنها زمینهساز رانتهای تازه و تصمیمات پشتپرده شده است؟
خط بازار همچنان منتظر پاسخ روابط عمومی منفعل ایران خودرو است تا شفاف سازی در این خصوص برای افکار عمومی صورت گیرد.
منبع: خط بازار
برچسب ها :ایران خودرو ، خصوصی سازی ، رئیس شورای رقابت ، سید علی سیدنورانی ، سید محمد سیدنورانی ، عادل پیرمحمدی ، مدیرعامل ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
بله ، تایید است
،موضوع منتظر نهایی شده است .و مبارکه
داستان چیه؟
خط بازار چرا در خبرت به ارتباطات ایرانخودرو میگی منفعل !!!
چون با شما همراه نیست منفعل است ؟
به نظرم روابط عمومی شرکتی منفعل است که با همکاری شما نمیذاره صدای کارگرها و کارمندانش به گوش کسی برسه .
مشکلات شرکتهای گروه سایپا خیلی زیاد شده.
چرا گزارش از سایپا نمیزنی ؟
هرچی خبر از ایرانخودرو بزنی باز کامنت ها از سایپا ست .چرا ؟
خیلی تابلو شدی
منفعل فقط بازرسی و پرسنلش
به جای برخورد با فساد یکیشون ادکلن می گیره یکی بن کت و شلوار یکی شوهرش رو با فشار استخدام می کنه یکی به جای پیگیری کار پیمانکار پشت مدیر عامل شرکت رو می گیره، یکی که اخراج شده بهش پست می دن
خلاصه اخرشه
ی روزی که خیلی دور نیست ، به این روزهای شیخ میگید یادش بخیر چه روزهایی بود …
تاریخ رفتار آدمها رو فقط صحیح قضاوت میکنه
بنده خدا درست می گید ،. مثل پرسنل تام ایرانخودرو و آذراب و ایرانخودرو ، که هیچگاه ایشان را فراموش نکردند و و همیشه در حال خیرات برای ایشان هستند و در به در به دنبال ایشان هستند .. مخصوصا خانواده هایشان که هنوز سختی های زندگی اون دوران را فراموش نکردند .
در حالی که صنعت خودروسازی ایران با چالشهای ساختاری و مدیریتی دستوپنجه نرم میکند، ایرانخودرو به عنوان یکی از نمادهای این صنعت، درگیر بنبست مدیریتی شده که خروج از آن نیازمند جراحی فوری در سطوح کلیدی است.
🔍 نقاط بحرانی مدیریت
بررسی وضعیت فعلی نشان میدهد که
معاونت مالی، مدیریت های ایساکو، ساپکو، فروش و ایسیکو به جای ایفای نقش راهبردی، به کانونهایی برای تصمیمگیریهای سلیقهای و غیرکارشناسی تبدیل شدهاند. این ساختار نهتنها مانع نوآوری و بهرهوری شده، بلکه با حذف نیروهای متخصص و جایگزینی آنها با مهرههای سفارشی، مسیر سقوط را هموار کرده است.
🚫 اخراجهای سلیقهای؛ جادهصافکن یقهسفیدها
در ماههای اخیر، موجی از اخراجهای بیضابطه و غیرشفاف، بدنه کارشناسی ایرانخودرو را تضعیف کرده است. بسیاری از نیروهای کاربلد، به بهانههایی واهی کنار گذاشته شدند تا جای خود را به افرادی بدهند که بیشتر به “نان به نرخ روز خوردن” شهرهاند تا تخصص و تعهد. این روند، پاشنه آشیل مدیریت جدید و نشانهای از آغاز فروپاشی امپراطوری خصوصی سازی است.
🏢 هولدینگ تعاونی خاص؛ یک پیوند ناسالم
ادغام هولدینگ تعاونی خاص با ساختار ایرانخودرو، نهتنها شفافیت مالی را کاهش داده، بلکه زمینهساز تضاد منافع و فساد ساختاری شده است. جداسازی فوری این هولدینگ از بدنه اصلی شرکت، میتواند گامی مؤثر در بازگرداندن اعتماد عمومی و اصلاح مسیر باشد.
💼 کروز؛ طلب وصول شد، مسئولیت رها شد
در این میان، مدیران شرکت کروز با دریافت کامل مطالبات خود، عملاً صنعت و سهامداران را به بازی شیر یا خط سپردهاند. این بیتفاوتی نسبت به آینده صنعت، نشان از شکاف عمیق میان منافع شخصی و مسئولیت اجتماعی دارد.
وجایگزین های عادل پیر محمدی بله قربان گویان و چاپلوسانی کروز خواهند بود که این بار فساد و تخلف به آنها دیکته خواهند شد …..
و بازهم هم دلسوزان و خاک خورده های صنعت خودرو جایی در این گروه صنعتی مسموم و رو به پایان نخواهند داشت .!!!
برادرِمجاهد
میتونی مستنداتی از وقول مطالبات کروز بدی ؟ منکه تو ساپکو دارم کار میکنم میتونم به جرات بگم مقدار مطالبات کروز از ایرانخودرو بیشتر از انتهای سال ۱۴۰۳ هست . مستند حرف بزنید برادرمن ، با کروز مشکل شخصی داری نیا و خصوصی سازی رو تخریب نکن
تولید ۱۴۰۴ در دو سمت جاده مخصوص رو مقایسه کن ، مطالبات قطعه یازان رو مقایسه کن بعد مطلب بگذار
یا حق
خصوصی سازی یل خصوصی خوری ؟؟ هیچ تغییری ایجاد نشده ش نکنید ،مدیران میانی سربازان همیشه بخور صحنه هستند و تمام کارها توسط ایشان انجام میشود و هیچ مدیر عامل عرضه داری پیدا نشده با مسولین میانی برخورد کنه و هر کاری دلشون بخاد میکنن و شرکتها رو به خاک سیاه فعلی میکشن مثل امداد خودروها با انار سازی و هزاران کار دیگه و تحمیل هزینه به بیت المال در طرح های بزرگی مثل اربعین که بعدا آمارهای فیک رو با افتخار پخش میکنند و پاداش هم سر جای خودش هست، ببینید توزیع ثروت و حقوق بین افراد سازمانها چقدر متفاوت هستش و چه منصب سازی ها که صورت نمیگیرد، پاک ترین مدیر قطعا فاسد ترینشان هست از کمک فنر سازی و سایپا و ساپکو قانون یکیه تا فرصت داری بدزد،، یه سوپاپ اطمینان هم به اسن خط بازار داریم….
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 12 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۲