معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تشریح آخرین جزئیات از خط ریلی کریدور شمال ــ جنوب گفت: خزر به خلیج فارس به‌صورت ریلی متصل می‌شود.
کد خبر: ۶۷۵۱
۱۳:۴۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۸


به گزارش  "خط بازار"  سعید رسولی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه وضعیت قرارداد شرکت راه‌آهن با ذوب‌آهن برای تولید ریل به کجا رسید اظهار داشت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با ذوب‌آهن قرارداد دارد، در واقع راه‌آهن مشوق و پیش‌قدم بوده برای کمک کردن به ذوب‌آهن و تشویق آن برای ورود به حوزه تولید ریل که این قرارداد اکنون نیز، جاری است.

وی افزود: از این قرارداد تحویل ریل داشتیم و از آنها در شبکه ریلی استفاده شده و شرکت ساخت و زیربنایی حمل‌ونقل هم از این ریل‌ها خریداری و استفاده کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه برای نخستین بار در طول تاریخ راه‌آهن ریل با مهر استاندارد ایران و مهر ذوب‌آهن در شبکه ریلی استفاده می‌شود، اما در مورد اینکه آیا راه‌آهن کل حجم قرارداد را تحویل گرفته است یا خیر، باید گفت خیر، چراکه تفاوت نرخ ارز وسیعی که در این مدت بود همه قراردادها را با مسائلی روبه‌رو کرد، اما ما با ذوب‌آهن این مسئله را حل کردیم و تلاش می‌کنیم‌ این مسیر را پرقدرت پیش ببریم.

رسولی با اشاره به وصل شدن راه‌آهن ایران به راه‌آهن کشور آذربایجان (کریدور شمال ــ جنوب) گفت: این خط از خلیج فارس ادامه پیدا می‌کند در مسیر شمال و کشورهای زیادی را پوشش می‌دهد، الآن حلقه مفقوده‌ای داریم که رشت ــ آستارا است، حدود 164 کیلومتر طول این خط بوده و باید احداث شود، عملیات احداث آن جزو اولویت‌های جدی وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن بوده و شرکت ساخت زیربنایی حمل‌ونقل مسئول ساخت آن است، کارهای تملکی قطعه نخست انجام شده است و پروژه درحال آغاز به کار است.

وی تصریح کرد: یک پایانه ریلی هم با سرمایه‌گذاری طرف خارجی درحال ساخت است، بخش‌هایی از آن درحال استفاده بوده و بخش‌های توسعه‌ای آن نیز درحال ساخت است، با ساخت و تکمیل این قطعه رشت و آستارا، کریدور ریلی شمال ــ جنوب به‌طور کامل اجرایی می‌شود، از رشت به‌سمت انزلی و بندر کاسپین اکنون درحال ساخت بوده که این هم جزو اولویت‌های بسیار جدی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: رئیس جمهور در افتتاح راه‌آهن رشت قول گرفتند که این خط دوساله ساخته شود که الآن با جدیت درحال انجام است که اگر این خط وصل شود از خزر به خلیج فارس به‌صورت ریلی متصل هستیم که این هم یک اتفاق بسیار مهم به‌شمار می‌رود.

رسولی درپاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه "چه برنامه‌ای برای حل مشکل جابه‌جایی بار بخش معادن دارید؟"، گفت: در بخش معادن کمبود واگن نداریم بلکه در این بخش بسیاری مواقع واگن آماده بارگیری داریم و حوزه سیر و حرکت سعی می‌کند که با برنامه‌ریزی دقیق ترافیکی و عرضه و تقاضا واگن‌های شرکتهای حمل‌ونقل ریلی را به‌گونه‌ای به‌کار بگیرد که در مبدأ و مقصدهای مورد نظر قرار گیرند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: به‌دنبال توسعه ناوگان هستیم، اما مقدم بر آن یا حداقل به‌موازات آن باید بهره‌وری شبکه را افزایش دهیم و مسائل تخلیه بارگیری را باید برطرف کنیم، نباید واگن ما به‌سبب مسائل تخلیه بارگیری مدتی متوقف شود، گلوگاه‌های ظرفیتی را که سبب کند شدن سیر قطار باری ما می‌شود باید برطرف کنیم تا چرخش واگن‌ها و بهره‌وری استفاده از واگن‌ها افزایش پیدا کند که هر دو موضوع در دستور کار قرار دارد.

منبع: تسنیم

انتهای متن


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: